A photo of Noam Aviry, a fundraising expert, smiling and looking confident. The background shows a blurred image of a modern office space.
Featured

תרבות ההתנסות: איך לפתח גישה של ניסוי ולמידה שמאפשרת לך להסתכן ולצמוח

כיצד לפתח גישה של ניסוי ולמידה בגיוס כספים שתאפשר לך לקחת סיכונים מחושבים ולצמוח? נועם אבירי חושף את הצעדים המעשיים ליצירת תרבות התנסות בארגון.

האמת? פעם פחדתי מכישלון יותר ממה שרציתי הצלחה. הייתי יושב שעות, מנתח כל תרחיש אפשרי לפני כל פגישה עם תורם, מנסה לצפות כל שאלה ותשובה. הייתי מוציא אנרגיה עצומה על להימנע מטעויות במקום להתמקד במה שאני באמת רוצה להשיג. התוצאה? בינוניות. אבל אז הבנתי משהו: גיוס כספים זה לא מדע מדויק, זה ניסוי מתמשך. וכל "כישלון" הוא בסך הכל תוצאה בניסוי שעזר לי להבין מה עובד ומה לא.

מהי תרבות ההתנסות ולמה היא קריטית לגיוס כספים?

תרבות ההתנסות היא גישה שמעודדת ניסויים, למידה מהירה מטעויות, ושיפור מתמיד. זה לא אומר לפעול בחוסר אחריות, אלא לקחת סיכונים מחושבים, לבחון הנחות יסוד, ולצאת מאזור הנוחות. בעולם גיוס הכספים, שבו הכל משתנה כל הזמן - טרנדים, טכנולוגיות, ואפילו הלך הרוח של התורמים - תרבות ההתנסות היא לא מותרות, היא חובה.

מדוע רוב מגייסי הכספים נמנעים מניסויים?

מניסיוני, ישנן שלוש סיבות עיקריות:

1. פחד מכישלון: אף אחד לא רוצה להודות שהוא טעה, במיוחד לא מול הועד המנהל או התורמים.

2. הצמדות למוכר וידוע: קל יותר להמשיך לעשות את מה שתמיד עבד, גם אם הוא כבר לא יעיל כמו פעם.

3. חוסר זמן ומשאבים: "אין לי זמן לנסות דברים חדשים, אני בקושי מספיק לעמוד ביעדים הנוכחיים."

אני מבין את הלחץ, אני באמת מבין. אבל אני גם יודע שמי שלא מתחדש - נשאר מאחור.

אז איך יוצרים תרבות של ניסוי ולמידה בארגון שלכם? הנה 5 צעדים מעשיים:

1. הגדירו "אזור בטוח לכישלון": צרו סביבה שבה אנשים מרגישים בנוח לנסות דברים חדשים, גם אם הם לא בטוחים שיצליחו. תגמלו יוזמה ויצירתיות, גם אם התוצאה לא הייתה מושלמת.

2. הקצו זמן ומשאבים לניסויים: זה יכול להיות יום בשבוע, פרויקט צדדי, או תקציב ייעודי. העיקר שתהיה מסגרת ברורה שמאפשרת התנסות.

3. התחילו בקטן: אל תנסו לשנות הכל בבת אחת. בחרו תחום אחד שבו אתם רוצים להשתפר, ותתחילו עם ניסוי קטן ופשוט.

4. מדדו הכל: לפני שאתם מתחילים ניסוי, הגדירו מדדים ברורים להצלחה. איך תדעו אם הניסוי הצליח או לא? מה תלמדו ממנו?

5. שתפו את התוצאות: בין אם הניסוי הצליח או נכשל, חשוב לשתף את התוצאות עם כל הצוות. למדו אחד מהשני, ותשתמשו בידע הזה כדי לשפר את הניסויים הבאים.

עדשת המיקרוסקופ: רגע קריטי בפגישה עם תורם

תארו לעצמכם את הסיטואציה: אתם יושבים מול תורם פוטנציאלי, הצגתם את הפרויקט, הסברתם את ההשפעה, ועכשיו הגיע הרגע לשאול על תרומה. במקום לשאול ישירות, אתם מחליטים לנסות משהו חדש: "אני יודע שאתם תומכים בפרויקטים שמשנים חיים. מה הכי חשוב לכם כשאתם מחליטים לתרום?".

התורם עוצר לרגע, חושב, ואז עונה: "אני רוצה לראות תוצאות ברורות ומדידות."

(הקול הפנימי שלי: "אוקיי, רשמתי לעצמי. הוא לא מדבר על רגש, הוא מדבר על נתונים. אני צריך להתמקד בהשפעה המספרית של הפרויקט").

אתם ממשיכים: "יש לנו נתונים שמראים שכל שקל שמושקע בפרויקט הזה מציל חיים. הנה גרף שממחיש את זה..."

(פרקטל המשמעות: השיחה הזו היא לא רק על תרומה ספציפית. היא משקפת את הצורך הבסיסי של תורמים - לדעת שהכסף שלהם עושה שינוי אמיתי בעולם).

מה הלאה?

תרבות ההתנסות היא לא רק סט של כלים, היא שינוי תודעתי. זה להסתכל על גיוס כספים כעל מסע מתמשך של למידה ושיפור, ולא כעל סדרת משימות שצריך לסמן עליהן "וי". זה להבין שכישלון הוא לא סוף הדרך, אלא הזדמנות ללמוד ולצמוח.

אני נועם אבירי, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. הגישה שלי משלבת ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר ואפקטיבי בשטח, ותובנות חדשניות שפיתחתי בעצמי. אחד הדברים שהכי חשובים לי הוא ליצור שינוי אמיתי בעולם.

אז אני שואל אותך: איזה ניסוי אתה מוכן לעשות השבוע כדי להתקדם לעבר היעדים שלך? שתף אותי בתגובות!