A graphic showing the title of the article with an image of Noam Aviri, an expert in fundraising, next to it.
Featured

התכנון האסטרטגי של מיתוג ומיצוב: איך עיצבנו זהות ייחודית שפתחה דלתות חדשות לגיוס

איך עיצבנו זהות ייחודית לארגון ללא מטרות רווח ופתחנו דלתות חדשות לגיוס כספים? נועם אבירי משתף בתובנות וכלים מעשיים לבניית מותג מנצח.

האמת היא, שתמיד הסתכלתי על מיתוג כמו שלט ניאון נוצץ מעל בניין רעוע. בזבזני, לא רלוונטי. חשבתי: "אנחנו ארגון חברתי, לא חברת סטארט-אפ!" אבל אז קרה משהו ששינה את כל התפיסה שלי.

השנה הייתה 2017. עבדתי עם ארגון מדהים שמסייע לנוער בסיכון. היה להם צוות מסור, תוכניות מעולות, אבל... אף אחד לא הכיר אותם. ניגשנו לתורמים, קרנות, אפילו גופים ממשלתיים - ותמיד קיבלנו את אותו מבט ריק. "אנחנו כבר תומכים בעמותה דומה," הם היו אומרים.

(בראשי חשבתי: "עוד 'עמותה דומה'? אנחנו מצילים חיים פה!").

הבנתי שאי אפשר להמשיך ככה. שאם אנחנו רוצים להגיע ליעדי הגיוס, אנחנו חייבים לעשות משהו דרמטי. אבל מה? האם מיתוג באמת יכול להיות הפתרון? ואם כן, איך עושים את זה נכון בעולם של גיוס כספים?

אז, יצאתי למסע - מסע שהפך את ה"אני לא מאמין במיתוג" למישהו שמעביר סדנאות על זה. אספר לכם איך עיצבנו זהות ייחודית, מה למדתי על הדרך, ולמה מיתוג הוא לא מילה גסה, אלא כלי חיוני לגיוס כספים אפקטיבי.

נועם אבירי: מומחה גיוס כספים שראה את האור

לפני שנצלול פנימה, חשוב שתבינו מאיפה אני בא. אני נועם אבירי, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. עברתי כברת דרך בתחום הזה, משלב החרדה בפגישות תורמים (כן, ידיים רועדות ומים שנשפכים!) ועד לפיתוח אסטרטגיות גיוס שהביאו למיליוני שקלים עבור ארגונים מדהימים.

אני משלב ידע תיאורטי מעמיק, שלמדתי ממומחים כמו דן פאליוטה וקים קליין, עם ניסיון מעשי עשיר ואפקטיבי בשטח. המתודולוגיות הייחודיות שפיתחתי, כמו "שיטת הסולם הדינמי" ו"מודל המעגלים המתרחבים," עזרו לארגונים רבים להגדיל משמעותית את מעגל התורמים שלהם.

אבל מעבר לכלים ולטכניקות, אני מאמין שהבסיס לגיוס כספים מוצלח הוא הבנה עמוקה של הפסיכולוגיה של נתינה ותרומה. לכן, אני מתמקד בבניית מערכות יחסים ארוכות טווח עם תורמים, תקשורת אפקטיבית, וחוסן מנטלי - כי גיוס כספים הוא לא רק עבודה, זו שליחות.

מה זה בכלל מיתוג בגיוס כספים? - יותר ממה שחשבתם

שכחו מהלוגו הנוצץ והסלוגן הקליט. מיתוג בגיוס כספים הוא משהו הרבה יותר עמוק. זהו הסיפור שאתם מספרים, הערכים שאתם מייצגים, והתחושה שאתם מעוררים באחרים. זה האופן שבו אתם גורמים לאנשים להרגיש כשהם שומעים את שם הארגון שלכם.

"מיתוג הוא לא הלוגו שלכם, אלא מה שאנשים אומרים עליכם כשאתם לא בחדר." - ג'ף בזוס, מייסד אמזון.

ואם נדייק, נגדיר את זה ככה: מיתוג בגיוס כספים הוא תהליך של עיצוב זהות ייחודית לארגון, המשקפת את ערכיו, מטרותיו וההשפעה שלו, במטרה למשוך תורמים ולבנות מערכות יחסים ארוכות טווח.

הנה כמה מרכיבים מרכזיים של מיתוג אפקטיבי בגיוס כספים:

1. סיפור אותנטי: מה הסיפור שלכם? מה הניע אתכם להתחיל? למה דווקא אתם? (לא לפחד לשתף גם רגעים קשים ונקודות מפנה).

2. ערכים מוגדרים: מה עומד בבסיס העשייה שלכם? מהם הערכים שמנחים אתכם? (ודאו שהערכים הללו באים לידי ביטוי בכל מה שאתם עושים).

3. ייחודיות: מה מייחד אתכם מארגונים אחרים שעוסקים בתחום דומה? (זיהוי הייחודיות הוא קריטי כדי לבדל את עצמכם).

4. קהל יעד: מי הם התורמים הפוטנציאליים שלכם? מה חשוב להם? (ככל שתכירו את קהל היעד שלכם טוב יותר, כך תוכלו להתאים את המסרים שלכם).

5. עקביות: שמרו על עקביות במסרים, בעיצוב ובשפה שלכם בכל ערוצי התקשורת. (זיהוי ויזואלי עקבי יוצר תחושה של מקצועיות ואמינות).

הטעות הקריטית שרוב הארגונים עושים: חוסר בידול אמיתי

אחד האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני ארגונים ללא מטרות רווח הוא הבידול. איך גורמים לתורם לבחור דווקא בכם, כשיש כל כך הרבה ארגונים אחרים שעוסקים בתחום דומה?

התשובה היא: בידול אמיתי.

אל תסתפקו בסיסמאות ריקות כמו "אנחנו עוזרים לנזקקים" או "אנחנו משנים את העולם". כולם אומרים את זה. תתמקדו במה שמייחד אתכם. מה הגישה הייחודית שלכם? מה התוצאות המיוחדות שאתם משיגים?

במקרה של הארגון שעבדתי איתו, הבנו שאנחנו לא רק עוזרים לנוער בסיכון - אנחנו מלמדים אותם כישורי חיים ומסייעים להם להשתלב בחברה כאזרחים תורמים. מצאנו נקודת בידול – אנחנו לא רק עוזרים, אנחנו מקימים מחדש.

טקטיקת המיקרוסקופ: לצלול לעומק של ה'למה'

איך מוצאים את הבידול האמיתי הזה? טקטיקה שלמדתי היא מה שאני מכנה "עדשת המיקרוסקופ". לצלול לפרטים הכי קטנים ולשאול שוב ושוב "למה?".

לדוגמא:

אנחנו עוזרים לנוער בסיכון.

למה?

כי הם זקוקים לעזרה.

למה הם זקוקים לעזרה?

כי הם גדלו בתנאים קשים.

למה התנאים הקשים האלה השפיעו עליהם?

כי הם לא קיבלו את הכלים להתמודד עם החיים.

למה הם לא קיבלו את הכלים האלה?

כי המערכת כשלה.

ופה כבר הגענו לשורש העניין. אנחנו לא רק עוזרים לנוער בסיכון - אנחנו מתקנים את הכשלים של המערכת. ואז, המיתוג שלנו הפך לשיקוף של המשימה הזו.

הסיפור האמיתי: כך בנינו זהות מנצחת (צעד אחר צעד)

1. מחקר מעמיק: התחלנו בראיונות עם צוות, מתנדבים, בוגרים של הארגון ותורמים קיימים. שאלנו אותם מה הם חושבים על הארגון, מה הערכים שלו, ומה מייחד אותו.

2. ניתוח מתחרים: בחנו ארגונים אחרים שעוסקים בתחום דומה. מה הם עושים טוב? מה פחות טוב? איפה יש לנו הזדמנות לבדל את עצמנו?

3. גיבוש הזהות: על סמך הממצאים, גיבשנו הצהרת מותג ברורה, המגדירה את המטרה, הערכים והייחודיות של הארגון.

4. עיצוב ויזואלי: יצרנו לוגו חדש, אתר אינטרנט מרשים, וסגנון תקשורת אחיד המשקף את הזהות החדשה.

5. הטמעה: הטמענו את הזהות החדשה בכל פעילות של הארגון - מגיוס כספים ועד לפעילות שטח.

התוצאות המדהימות: דלתות נפתחו, לבבות נגעו

השינוי היה מדהים. פתאום, אנשים התחילו לשים לב אלינו. קרנות ממשלתיות שהתעלמו מאיתנו בעבר פתחו את הדלת. תורמים התחילו להגיע אלינו ולא להפך. והכי חשוב, אנשים התחילו להבין את הסיפור שלנו ולהתחבר אליו רגשית.

"גיוס כספים דומה לכיוון תזמורת - לא מספיק שכל הנגנים מוכשרים, הם צריכים לנגן באותו קצב, באותו טון, ובדיוק ברגע הנכון. ובתור המנצח, אתה צריך להכיר את הפרטיטורה לפני ולפנים."

המסקנה: מיתוג הוא השקעה, לא הוצאה

מיתוג הוא לא בזבוז כסף. זו השקעה אסטרטגית שיכולה לפתוח דלתות חדשות לגיוס כספים ולהגדיל את ההשפעה של הארגון שלכם. הוא לא רק עניין של לוגו יפה, אלא של סיפור אותנטי, ערכים ברורים, ובידול ייחודי.

והכי חשוב – מיתוג הוא לא משהו שעושים פעם אחת וזהו. זה תהליך מתמשך של למידה, התאמה ושיפור.

מה הצעד הבא שלך?

אני יודע שזה יכול להישמע מאיים, אבל אני מבטיח לכם שזה שווה את המאמץ. אז קחו נשימה עמוקה, תתחילו לשאול את השאלות הקשות, ותגלו את הסיפור האמיתי של הארגון שלכם.

אילו שלושה דברים אתם יכולים לעשות כבר היום כדי להתחיל לבנות מותג חזק ויעיל לארגון שלכם? שתפו אותי בתגובות!

נועם אבירי הוא יועץ ומנטור לגיוס כספים, המתמחה בפסיכולוגיה של נתינה, בניית מערכות יחסים עם תורמים, וטכניקות תקשורת מתקדמות. הוא משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר, ומסייע לארגונים להגדיל את השפעתם ולממש את יעדי הגיוס שלהם באמצעות מתודולוגיות ייחודיות כמו "שיטת הסולם הדינמי" ו"מודל המעגלים המתרחבים."