A diagram showing five concentric circles, each representing a different aspect of an empowering donor experience: meaning, impact, connection, appreciation, and growth.
Featured

מודל חוויית התורם המעצימה: איך לעצב את חווית התרומה כך שהיא מתגמלת אותך

איך לעצב חוויית תרומה שמעצימה את התורמים שלך? נועם אבירי מציג מודל ייחודי עם 5 מעגלים להעמקת הקשר עם התורמים ולהגדלת ההשפעה החברתית.

השעה הייתה 03:17 לפנות בוקר. מולי על המסך נייר טיוטה מקומט, עליו שרבטתי אינספור ניסיונות להגדיר את מהותה של חוויית תרומה מעצימה. הרגשתי שאני עומד מול תעלומה עמוקה יותר מאשר עוד יעד גיוס שלא הושג. הבנתי שהשאלה היא לא כמה התורם נותן, אלא מה הוא מקבל בתמורה.

אותו לילה, מתוך תסכול ויאוש, ציירתי מעגל. במרכזו כתבתי "התורם". מסביבו התחלתי למלא את המעגל בתחושות, מחשבות, וחוויות שאמורות ללוות את התרומה. שם, באותו מעגל, נולד מודל חוויית התורם המעצימה.

אז איך מעצבים חווית תרומה שמותירה את התורם לא רק מרוצה, אלא מועצם?

פתיחה: האם אתה באמת מכיר את התורם שלך?

לפני שאציג את המודל, אני רוצה שתשאלו את עצמכם: האם אתם באמת מכירים את התורם שלכם? האם אתם מבינים מה מניע אותו לתרום, מה חשוב לו באמת, ואיך הוא רוצה להרגיש אחרי שהוא תורם?

תחשבו על זה: כולנו נותנים מסיבות שונות. יש מי שתורם כי הוא רוצה לעשות שינוי בעולם, יש מי שתורם כי זה גורם לו להרגיש טוב עם עצמו, ויש מי שתורם כי הוא רוצה להיות חלק ממשהו גדול יותר. כל תורם הוא עולם ומלואו, עם מניעים, רצונות וציפיות משלו. והמפתח לחוויה מעצימה טמון בהבנה מעמיקה של העולם הזה.

אני נועם אבירי, ואחרי שנים רבות בתחום גיוס הכספים, למדתי שההצלחה הגדולה ביותר מגיעה דווקא כשאני שם את עצמי בצד ומנסה לראות את העולם דרך העיניים של התורם. עבדתי עם ארגונים גדולים וקטנים, ראיתי קמפיינים מדהימים קורסים בגלל חוסר הבנה בסיסי של הצרכים של התורמים, וראיתי קמפיינים צנועים הופכים להצלחה מסחררת בזכות חיבור אותנטי לתורמים.

השראה שאבתי מדן פאליוטה, שגרם לי להבין שגיוס כספים הוא קודם כל על תשוקה ואמונה, וגם מפנלופה ברק, שלימדה אותי את החשיבות של סיפור טוב. אבל מעל הכל, למדתי מהתורמים עצמם – מהתגובות שלהם, מהשאלות שלהם, ומההבעות שלהם בפגישות איתי.

המודל: חמישה מעגלים של העצמה

מודל חוויית התורם המעצימה מורכב מחמישה מעגלים, שכל אחד מהם מייצג היבט אחר של חוויית התרומה:

  • מעגל המשמעות: התורם מרגיש שהוא תורם למטרה בעלת משמעות אמיתית עבורו.
  • מעגל ההשפעה: התורם רואה את ההשפעה של התרומה שלו, ויודע שהוא עושה שינוי.
  • מעגל החיבור: התורם מרגיש מחובר לארגון ולמטרה, ושהוא חלק ממשהו גדול יותר.
  • מעגל ההערכה: התורם מרגיש מוערך על ידי הארגון, ויודע שהתרומה שלו חשובה.
  • מעגל הצמיחה: התורם מרגיש שהוא גדל ולומד כתוצאה מהתרומה, והוא משקיע בעצמו.

בואו נצלול פנימה לכל אחד מהמעגלים האלו:

1. מעגל המשמעות: ה"למה" העמוק

אחת הטעויות הנפוצות ביותר שאני רואה היא התמקדות יתר ב"מה" וב"איך" של התרומה, תוך התעלמות מה"למה". למה המטרה שלכם חשובה? למה התורם צריך לתרום דווקא לכם?

עדשת המיקרוסקופ: אני רוצה שתדמיינו רגע שיחה עם תורם פוטנציאלי. הוא שואל אתכם: "למה אני צריך לתרום לכם?". אם התשובה שלכם היא "אנחנו ארגון שעוזר לילדים נזקקים", אתם מפסידים אותו. הוא שמע את זה כבר אלף פעם.

הקול הפנימי המשולב: מה שאתם צריכים לעשות זה לחפור עמוק יותר. מה הבעיה שאתם מנסים לפתור? מה החזון שלכם לעולם טוב יותר? איך התרומה שלו תעזור להגשים את החזון הזה?

פרקטל המשמעות: זה לא רק על עזרה לילדים נזקקים. זה על מתן הזדמנות שווה לכל ילד, על שבירת מעגל העוני, על בניית חברה צודקת יותר. זה על הערכים שלכם, על האמונות שלכם, ועל התשוקה שלכם לעשות שינוי.

הצעד האלגנטי: הציגו את המשמעות של העבודה שלכם בצורה ברורה, אותנטית ומרגשת. שתפו סיפורים אישיים, תנו נתונים סטטיסטיים, תסבירו את ההשפעה של העבודה שלכם על החיים של אנשים. גרמו לתורם להרגיש שהוא חלק ממשהו גדול וחשוב.

2. מעגל ההשפעה: לראות את התוצאות

אף אחד לא רוצה לתרום כסף שפשוט נעלם בחור שחור. תורמים רוצים לראות את ההשפעה של התרומה שלהם, לדעת שהם עשו שינוי אמיתי בעולם.

ההקשבה השלישית: הקשיבו לתורמים שלכם. מה חשוב להם לראות? איך הם רוצים לראות את ההשפעה של התרומה שלהם?

העומק שמתחת לעומק: האם הם רוצים לראות נתונים סטטיסטיים? האם הם רוצים לקרוא סיפורים אישיים? האם הם רוצים לבקר בפרויקט שבו אתם תומכים?

שיטת הסולם הדינמי: ספקו לתורמים עדכונים שוטפים על ההתקדמות שלכם, שתפו אותם בהצלחות ובאתגרים, תראו להם את התוצאות של העבודה שלכם. תהיו שקופים ואמינים.

מומנטום הגילוי: הראו להם בדיוק איך הכסף שלהם עזר. לא "תרמתם 1000 ש"ח והכסף הלך לפעילות שלנו", אלא "תרמתם 1000 ש"ח ובזכותכם קנינו 5 ספרי לימוד חדשים לילדים ממשפחות מעוטות יכולת שמתקשים להשלים את הפער".

3. מעגל החיבור: להיות חלק ממשפחה

תרומה היא לא רק עסקה כספית. היא גם הזדמנות ליצור קשר אמיתי עם התורם, לגרום לו להרגיש שהוא חלק מהמשפחה שלכם.

שיטת המראה המנטלית: תחשבו על הארגון שלכם כקהילה. איך אתם יכולים לגרום לתורם להרגיש חלק מהקהילה הזאת?

מודל המעגלים המתרחבים: הזמינו אותו לאירועים, שתפו אותו בניוזלטרים, תנו לו הצצה מאחורי הקלעים. הראו לו שאתם מעריכים את התמיכה שלו, ושהוא חשוב לכם לא רק בגלל הכסף שהוא תורם.

המפה הרגשית של התורם: צרו קשר אישי עם התורם, התעניינו בשלומו, תזכרו את השם שלו, תשאלו אותו על המשפחה שלו. גרמו לו להרגיש שהוא אדם ולא רק מספר.

4. מעגל ההערכה: תודה זה לא מספיק

כולנו אוהבים להרגיש מוערכים. תורמים לא שונים מאף אחד אחר. הם רוצים לדעת שהתרומה שלהם חשובה, ושהם עשו משהו טוב.

גישת המשוב התלת-שלבית: אל תסתפקו בשליחת מכתב תודה גנרי. תנו לתורם תחושה אמיתית שאתם מעריכים אותו.

שיטת הסולם הדינמי: צרו איתו קשר אישי, התקשרו אליו, שלחו לו מתנה קטנה, תזמינו אותו לארוחת ערב. תראו לו שאתם חושבים עליו, ושאתם זוכרים את התרומה שלו.

המראה הכפולה: תזכרו, ההערכה צריכה להיות אמיתית וכנה. אם אתם לא באמת מעריכים את התורם, הוא ירגיש את זה.

5. מעגל הצמיחה: מעבר לנתינה פשוטה

אולי זה ישמע מוזר, אבל תרומה יכולה להיות גם הזדמנות לצמיחה אישית עבור התורם.

העומק שמתחת לעומק: איך התרומה יכולה לגרום לתורם ללמוד משהו חדש, להרחיב את האופקים שלו, ולהפוך לאדם טוב יותר?

ההקשבה השלישית: ספקו לו הזדמנויות להשתתף בסדנאות, הרצאות, או פעילויות אחרות שיכולות לעניין אותו. שתפו אותו בידע ובניסיון שלכם, תנו לו הזדמנות לתרום מכישוריו ומזמנו.

תמונות מילוליות חדות: גרמו לו להרגיש שהוא לא רק תורם כסף, אלא שהוא גם תורם מעצמו, שהוא גדל ולומד כתוצאה מהתרומה שלו.

סיכום: העצמה כדרך חיים

עיצוב חוויית תרומה מעצימה זה לא רק על גיוס כספים. זה על בניית מערכות יחסים ארוכות טווח עם התורמים שלכם, על גיוס כספים ממקום של אמון וכבוד, על יצירת קהילה של אנשים שאכפת להם מהעולם ורוצים לעשות אותו למקום טוב יותר.

השאלה היא לא כמה התורם נותן, אלא מה הוא מקבל בתמורה. תזכרו את חמשת המעגלים – משמעות, השפעה, חיבור, הערכה וצמיחה – ותנסו לשלב אותם בכל אינטראקציה שלכם עם התורמים.

רגע לפני סיום, אני רוצה לשתף אתכם בסיפור קצר. לפני כמה שנים, עבדתי עם ארגון שעזר לנוער בסיכון. אחת התורמות שלנו, אישה מבוגרת בשם רחל, תרמה לנו סכום כסף נכבד מדי שנה. אבל היא לא הסתפקה רק בתרומה כספית. היא התנדבה לעזור לנו בשיעורי עזר, היא השתתפה באירועים שלנו, והיא הפכה לחלק בלתי נפרד מהמשפחה שלנו.

יום אחד, רחל סיפרה לי שהיא תמיד חלמה להיות מורה, אבל היא מעולם לא הצליחה להגשים את החלום הזה. בזכות ההתנדבות שלה אצלנו, היא סוף סוף קיבלה את ההזדמנות לעשות את מה שהיא תמיד אהבה. היא אמרה לי שהתרומה שלה לנוער בסיכון לא רק עזרה להם, אלא גם עזרה לה להגשים את החלום שלה.

זה מה שאני קורא חוויית תרומה מעצימה.

אז קחו את המודל הזה, תיישמו אותו בעבודה שלכם, ותראו איך הוא משנה את מערכות היחסים שלכם עם התורמים.

הזמנה לדיאלוג:

איזה מעגל מהחמישה הכי מאתגר אתכם? שתפו אותי בתגובות!

אני נועם אבירי, ואני כאן כדי לעזור לכם להפוך את עולם גיוס הכספים למקום טוב יותר. אני מומחה בגיוס כספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. שילבתי ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר ואפקטיבי בשטח, ותובנות חדשניות שפיתחתי בעצמי. שיטת הסולם הדינמי, מודל המעגלים המתרחבים, המפה הרגשית של התורם, שיטת המראה המנטלית וגישת המשוב התלת-שלבית הן רק חלק מהכלים הייחודיים שפיתחתי כדי להעצים את עבודתכם.