A diverse team brainstorming ideas with sticky notes on a whiteboard, looking engaged and enthusiastic.
Featured

פיתוח יוזמות צוותיות: איך הצלחנו להצית יצירתיות מלמטה למעלה בגיוס כספים (ומה למדתי על הדרך)

איך לעודד יצירתיות וחדשנות בצוות גיוס כספים? נועם אבירי משתף בלקחים, טעויות ותובנות מניסיונו, כולל כלים ושיטות עבודה מעשיות.

האמת? תמיד האמנתי שרעיונות פורצי דרך צריכים לנבוע מהשטח, מהאנשים שחיים ונושמים את העבודה היומיומית. בתור מומחה לגיוס כספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל, ראיתי לא פעם איך ניסיון "מלמעלה למטה" נתקל בקיר, בעוד יוזמות פשוטות, אותנטיות, שהגיעו מתוך הצוות, הניבו תוצאות מדהימות.

אבל איך גורמים לזה לקרות? איך מעודדים יצירתיות וחדשנות מלמטה למעלה בצוות גיוס הכספים? אני רוצה לשתף אתכם במסע שעברנו, כולל הטעויות, האתגרים ובעיקר, התובנות שהפכו את הצוות שלנו למנוע של חדשנות.

הטעות הראשונה: הנחת יסוד

הנחתי שאם רק אתן לצוות "חופש פעולה", הרעיונות כבר יזרמו. טעות. חופש ללא מסגרת, ללא כלים וללא הכוונה, יכול להיות משתק. גיליתי את זה בדרך הקשה, כשהיוזמה הראשונה שלנו הסתיימה בבלגן אחד גדול.

מה עשינו אחרת? בנינו מסגרת, לא כלא.

הבנו שאנחנו צריכים ליצור סביבה תומכת, מעודדת ומובנית, שתאפשר לצוות לפרוח. הנה כמה מהדברים שעבדו עבורנו:

1. "שעת רעיונות": זמן קבוע לסיעור מוחות מובנה

הקדשנו שעה בשבוע, קבועה ביומן של כולם, לסיעור מוחות. לא ישיבת מעקב, לא דיווחים, רק רעיונות. בהתחלה זה היה קשה, אנשים התביישו, הרגישו לא בנוח. אבל לאט לאט, כשהבינו שאין רעיונות "טיפשיים", שהמטרה היא לחשוב מחוץ לקופסה, הקרח נשבר.

  • עדשת המיקרוסקופ: זוכר את הישיבה הראשונה? כולם ישבו בשקט, מנסים לחשוב על "רעיון מיליון הדולר". אני זוכר את המבטים המודאגים, את התחושה הכבדה באוויר. אבל אז, אחת מחברות הצוות, אורלי, הציעה רעיון פשוט – לשלוח מכתב תודה אישי, בכתב יד, לכל תורם חדש. רעיון קטן, אבל בעל השפעה עצומה.

2. הגדרת אתגרים ממוקדים: "אתגר החודש"

במקום לבקש "רעיונות כלליים", הגדרנו אתגר ספציפי, ממוקד, בכל חודש. לדוגמה: "איך אנחנו מגדילים את שיעור החידוש של תרומות שנתיות?", או "איך אנחנו מגיעים לקהלים חדשים?". האתגר הזה נתן לצוות כיוון, מטרה משותפת, ואיפשר להם להתמקד.

  • הקול הפנימי המשולב: כשהצעתי את "אתגר החודש", קול פנימי בתוכי לחש: "זה בטח ירגיש להם כמו עוד מטלה". אבל הבנתי שאנחנו צריכים למסגר את זה לא כעוד עבודה, אלא כהזדמנות ללמידה, להתפתחות, ובעיקר – להשפיע.

3. "קרן חדשנות פנימית": תקציב קטן לניסוי וטעייה

הקצאנו תקציב קטן, אבל משמעותי, לניסוי רעיונות חדשים. כל חבר צוות יכל להגיש הצעה, לקבל מימון, ולנסות את הרעיון שלו בשטח. הכישלונות היו חשובים לא פחות מההצלחות, כי מהם למדנו הכי הרבה.

  • פרקטל המשמעות: התקציב הזה לא היה רק כסף. הוא היה הצהרה – הצהרה שאנחנו מאמינים בחדשנות, שאנחנו מוכנים לקחת סיכונים, ושאנחנו מעריכים את היצירתיות של הצוות שלנו. זה שינה את הדינמיקה, את האווירה.

4. הכרה ותגמול: לא רק כסף, גם מילה טובה

הקפדנו להכיר ולהעריך את הרעיונות הטובים, גם אם לא הניבו תוצאות מיידיות. פרגון פומבי, מכתב תודה, או אפילו סתם מילה טובה בפגישה – כל אלו עשו הבדל עצום.

  • תמונות מילוליות חדות: אני זוכר את הפעם הראשונה שהצעתי רעיון בישיבה, וקיבלתי מבול של ביקורת. הרגשתי כמו בלון שמנפחים אותו עד שהוא עומד להתפוצץ. הבנתי שאנחנו חייבים ליצור סביבה בטוחה, שמאפשרת לאנשים להביע את עצמם, גם אם הרעיונות שלהם לא מושלמים.

התוצאה: צוות גיוס כספים חדשני, יצירתי ומחובר

התוצאות היו מדהימות. לא רק שהצלחנו להגדיל את ההכנסות, אלא גם יצרנו צוות יותר מגובש, יותר מחובר, ויותר חדשני. אנשים הרגישו מוערכים, שומעים, ובעיקר – חלק ממשהו גדול יותר.

ומה למדתי מכל זה?

שחדשנות לא צריכה לבוא מלמעלה. היא צריכה לנבוט מלמטה, בסביבה תומכת, מעודדת ומובנית. לתת לצוות את הכלים, את המסגרת, ואת הביטחון להביע את עצמם – זה המתכון להצלחה.

אני מזמין אתכם לשתף בתגובות: איך אתם מעודדים יצירתיות וחדשנות בצוות שלכם? אילו כלים או שיטות עבודה אתם מכירים? בואו נלמד אחד מהשני!

נועם אבירי, מומחה-על לגיוס כספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. אני משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר ואפקטיבי בשטח, ותובנות חדשניות שפיתחתי בעצמי.