השעה הייתה 03:17 לפנות בוקר, והמצגת הייתה חייבת להיות מושלמת. ועדת ההשקעות של הקרן הגדולה בארץ חיכתה לשמוע למה כדאי להם להשקיע בארגון שלנו, אבל האמת היא שהבעיה לא הייתה במצגת. הבעיה הייתה בתוכי, ובעיקר בתוך הצוות שלי. הרגשתי שאני סוחב אותם על הגב, במקום שהם ירוצו איתי קדימה. ואז הבנתי – גיוס כספים זה לא רק משפך תרומות, זה משפך של אנרגיה, של תשוקה, של אמונה. אם הצוות לא מאמין, איך התורם יאמין?
זו הייתה נקודת המפנה. מאותו רגע התחלתי במסע לבניית מיתוג פנימי חזק, כזה שמחזק את הגאווה, השייכות והמחויבות של כל אחד ואחת בצוות. לא עשיתי את זה לבד – בנינו את זה ביחד. והתוצאות? הכפילו את עצמן תוך שנה.
אני נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. אחרי שנים בשטח, הבנתי שהסוד האמיתי לגיוס מוצלח טמון לא רק באסטרטגיה מבריקה או בקשרים הנכונים, אלא בצוות מגויס ומחובר. תואר שני בפסיכולוגיה חברתית וניסיון של למעלה מ-15 שנה בגיוס כספים לימדו אותי שיש עומק שמתחת לעומק, רגש שמתחת להיגיון, וסיפור שמתחת לכל הצלחה. המתודולוגיות הייחודיות שפיתחתי, כמו "שיטת הסולם הדינמי" ו"מודל המעגלים המתרחבים", עזרו לי ולצוותים שעבדתי איתם לפצח את הקוד הגנטי של גיוס כספים אפקטיבי. אני מושפע מאוד מהתובנות של דן פאליוטה ופנלופה ברק, אבל אני תמיד מנסה לשלב את החוכמה שלהם עם טביעת האצבע הייחודית שלי.
אז איך בעצם בונים מותג פנימי חזק? לא מדובר רק בלוגו חדש או בסלוגן קליט. מדובר בתהליך עמוק שמחבר בין הערכים של הארגון, השאיפות של הצוות והחזון של העתיד. הנה כמה עקרונות מפתח:
1. הגדרת זהות משותפת: יותר מ"עובדים", שותפים למטרה
לא מדובר רק במה שאנחנו עושים, אלא למה אנחנו עושים את זה. ניסחנו ביחד את "האני מאמין" של הצוות – לא אוסף הצהרות יבשות, אלא סיפור אמיתי על השינוי שאנחנו רוצים לראות בעולם. לדוגמה, במקום להגיד "אנחנו מגייסים כספים", אמרנו "אנחנו מגייסים תקווה". שינוי קטן במילים, שינוי גדול בתודעה.
- השראה: קים קליין כתבה פעם ש"אנשים לא תורמים לארגון, הם תורמים לחזון". אותו הדבר נכון לגבי הצוות – הם צריכים להרגיש שהם חלק מחזון גדול יותר.
- פרקטיקה: ערכנו סדנאות שבהן כל אחד שיתף את הסיפור האישי שלו – למה הוא או היא בחרו לעבוד בגיוס כספים. גילינו מכנה משותף עמוק של רצון לעזור, לתרום, לשנות.
2. טיפוח תרבות של גאווה: להפוך את העבודה לסיפור הצלחה
כל אחד בצוות צריך להרגיש גאה במה שהוא עושה, וחשוב מכך, להבין איך התרומה שלו משפיעה על התמונה הגדולה.
- הצעד האלגנטי: יצרנו מערכת פשוטה שבה כל אחד יכול לראות בזמן אמת איך הפעולות שלו מתורגמות לתרומות, ואיך התרומות האלה משפיעות על חיי אנשים.
- הקשבה שלישית: מעבר למספרים, הקפדנו לחגוג הצלחות קטנות, לשמוע סיפורי השראה מהשטח, ולתת במה לכל אחד להביע את הגאווה שלו.
3. יצירת תחושת שייכות: משפחה, לא רק צוות
צוות מגויס הוא צוות שמחויב אחד לשני. יצרנו מרחב בטוח שבו אפשר לשתף, להתייעץ, להיעזר, גם ברגעים קשים.
- מודל המעגלים המתרחבים: התחלנו להיפגש לא רק בפגישות עבודה, אלא גם באירועים חברתיים, סדנאות גיבוש ופעילויות התנדבותיות משותפות.
- "המראה הכפולה": עודדתי את הצוות להסתכל אחד על השני, ללמוד אחד מהשני, לתת משוב בונה ולחגוג את הייחודיות של כל אחד.
4. העצמה אישית ומקצועית: להשקיע בנכס הכי חשוב
צוות שמרגיש מוערך הוא צוות שמייצר תוצאות. השקענו בהכשרות מקצועיות, סדנאות מנהיגות וליווי אישי, כדי לעזור לכל אחד למצות את הפוטנציאל שלו.
- שיטת הסולם הדינמי: יצרנו תוכנית התפתחות אישית מותאמת לכל אחד, עם יעדים ברורים ודרכים למדידת ההתקדמות.
- "המפה הרגשית של התורם": השקענו בלימוד טכניקות תקשורת מתקדמות, כדי לעזור לצוות להבין את המניעים העמוקים של התורמים ולהתחבר אליהם ברמה האישית.
5. תקשורת שקופה ואותנטית: לבנות אמון, לא רק דו"חות
צוות שמרגיש שסומכים עליו הוא צוות שמסוגל לעשות הכל. הקפדנו על תקשורת פתוחה, כנה ושקופה, גם ברגעים קשים.
- גישת המשוב התלת-שלבית: הטמענו תרבות של משוב מתמיד, שבו כל אחד יכול להביע את דעתו, להציע רעיונות ולתרום לשיפור התהליכים.
- "ההקשבה השלישית": למדנו להקשיב לא רק למילים, אלא גם לשפת הגוף, לטון הדיבור ולמה שלא נאמר. הבנו שאמת אמיתית נמצאת תמיד בין השורות.
אז מה קרה בסוף עם ועדת ההשקעות ההיא? הם השקיעו, ובגדול. אבל לא בגלל המצגת המרשימה, אלא בגלל האנרגיה, התשוקה והאמונה שהקרנו. הם ראו צוות שמחובר למטרה, גאה במה שהוא עושה, ומחויב אחד לשני. הם ראו צוות מנצח.
אבל השינוי האמיתי קרה בתוך הצוות שלי. הם הפכו מ"עובדים" לשותפים אמיתיים, מ"מגייסי כספים" ל"שגרירי תקווה". הם התחילו להאמין בעצמם, בארגון ובמטרה. והאמונה הזאת, כמו שאני תמיד אומר, היא המפתח לגיוס כספים מצליח.
אז מה הצעד הבא שלך? האם אתה מוכן להפוך את הצוות שלך לכוח על של גיוס כספים? אני מזמין אותך לשתף את האתגרים שלך, את התובנות שלך, ואת החלומות שלך. ביחד, נוכל לבנות מיתוג פנימי מנצח שישנה את הכללים של המשחק.
אני נועם אבירי, ואני כאן כדי לעזור לך לגייס יותר, להשפיע יותר, ולשנות את העולם. אחד תורם בכל פעם.