השעה הייתה 10:17 בבוקר, ואני זוכר את הטלפון מצלצל כמו אזעקה. על הקו היה יו"ר הוועד המנהל של ארגון גדול, והוא לא נשמע מרוצה. "נועם," הוא אמר, "אנחנו צריכים לדבר על תוצאות הגיוס ברבעון האחרון." נשמתי עמוק. ידעתי שאני עומד להיכנס לשיחה לא פשוטה.
אבל האמת היא, שבאותו רגע, לא פחדתי. לא כמו שפחדתי בפגישות קודמות כאלו. למה? כי בשנתיים האחרונות, בנינו בארגון תרבות של משוב הדדי מתמיד, שהפכה את ה"דיבורים הקשים" האלה להזדמנויות לצמיחה. והשיחה הזו הייתה ההוכחה הכי טובה לכך.
אני נועם אבירי, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח. ראיתי יותר מדי ארגונים תקועים במעגל של תסכול ותסכול חוזר, רק בגלל שפחדו ממשוב. אני כאן כדי להראות לכם איך לשנות את זה.
למה משוב הדדי הוא קריטי לגיוס כספים?
רובנו רואים במשוב משהו מפחיד – ביקורת, שיפוטיות, תחושה של כישלון. אבל משוב הדדי, כשעושים אותו נכון, הוא כלי עוצמתי להעצמה אישית וארגונית. הוא מאפשר לנו ללמוד, לגדול, לשפר ביצועים ולבנות מערכות יחסים חזקות יותר. ובגיוס כספים, מערכות יחסים הן הכל.
שלושת המרכיבים של מעגל משוב מתמיד מנצח
אחרי שנים של ניסוי וטעייה (בעיקר טעייה, אם להיות כנים), גיבשתי מודל פשוט אך אפקטיבי לבניית תרבות של משוב הדדי. קוראים לו "משולש הזהב של המשוב", והוא מורכב משלושה מרכיבים:
1. פתיחות רגשית: ליצור מרחב בטוח בו אנשים מרגישים בנוח לחלוק את מחשבותיהם ורגשותיהם, בלי חשש משיפוטיות או תגובה שלילית.
2. מיקוד בפתרונות: לא להסתפק בביקורת, אלא להתמקד במציאת פתרונות מעשיים לשיפור.
3. מחויבות לצמיחה: לראות במשוב הזדמנות ללמידה וצמיחה אישית ומקצועית.
אך איך מיישמים את זה בפועל? הנה כמה צעדים קונקרטיים:
- התחילו מלמעלה: המנהיגים צריכים להיות הראשונים לתת ולקבל משוב. דוגמה אישית היא המפתח.
- קבעו כללים ברורים: הגדירו מהו משוב יעיל, איך נותנים אותו ואיך מקבלים אותו.
- השתמשו בכלים מובנים: פגישות אחד על אחד קבועות, סקרים אנונימיים, משוב 360 – כל אלה יכולים לעזור לאסוף מידע.
- תגמלו על משוב: הכירו בערך של משוב פתוח וישיר, ותגמלו אנשים שמפגינים יוזמה לתת משוב בונה.
- אל תפחדו משיחות קשות: למדו איך לנהל שיחות קשות בצורה בונה ואמפתית.
טכניקת "עדשת המיקרוסקופ": צלילה עמוקה לרגע המשוב
דמיינו לרגע שיחה עם תורם גדול. הוא מסרב לתרום לפרויקט חדש. רובנו נתבאס ונעבור הלאה. אבל מה אם נעצור לרגע, נצלול פנימה ונדמיין שאנחנו מביטים על הסיטואציה דרך עדשת מיקרוסקופ?
- מה הוא אמר בדיוק?
- איך הוא אמר את זה?
- מה הייתה שפת הגוף שלו?
- מה הרגשתי באותו רגע?
- מה יכולתי לעשות אחרת?
השאלות האלה יכולות לחשוף דפוסים חבויים ולהוביל לתובנות מדהימות. זה מה שאני קורא לו "העומק שמתחת לעומק".
הקול הפנימי המשולב: דיאלוג עם עצמך בתוך רגע האמת
במהלך פגישת גיוס כספים, אני תמיד מנסה להיות מודע לקול הפנימי שלי. אני מקשיב למה שהתורם אומר, אבל גם למה שאני חושב ומרגיש באותו רגע.
לדוגמה, אם תורם אומר "אני אשקול את זה", אני שואל את עצמי:
- האם הוא באמת מתכוון לזה?
- האם הוא רק מנסה להיות מנומס?
- מה אני יכול לעשות כדי להגביר את הסיכויים שהוא יתרום?
המודעות העצמית הזו מאפשרת לי להגיב בצורה יותר אפקטיבית ומותאמת אישית.
בסופו של דבר, זה הכל על מערכות יחסים
גיוס כספים הוא לא רק על כסף. הוא על בניית מערכות יחסים משמעותיות עם אנשים שאכפת להם מהמטרה שלכם. משוב הדדי הוא כלי עוצמתי לבניית מערכות יחסים כאלה. הוא מאפשר לכם להבין את הצרכים והרצונות של התורמים שלכם, לתקשר איתם בצורה יותר אפקטיבית, וליצור איתם קשרים עמוקים ומתמשכים.
איזה צעד אלגנטי אתם יכולים לעשות היום כדי להתחיל לבנות תרבות של משוב הדדי בארגון שלכם?
אני נועם אבירי, ואני מאמין שלכל ארגון יש את הפוטנציאל לגייס כספים בהצלחה. לפעמים, כל מה שצריך זה קצת אומץ לתת ולקבל משוב.