A person presenting financial data on a screen to a group of people, with a focus on conveying emotional connection alongside the numbers.
Featured

נתונים פיננסיים: איך לגרום להם לחבר ולא להרחיק (מעבר לתקציר המנהלים)

איך להציג נתונים פיננסיים באופן שמחבר ולא מרחיק? נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, חושף את הסודות להפיכת נתונים יבשים לסיפור מרתק שמגייס תרומות.

האמת המרה היא שרוב מצגות הנתונים הפיננסיים שאני רואה גורמות לתורמים הפוטנציאליים לרצות לברוח. המספרים מציפים, הגרפים משעממים, והמסר הולך לאיבוד בים של נתונים. אבל זה לא חייב להיות ככה. נתונים פיננסיים יכולים להיות כלי רב עוצמה לגיוס כספים, אם רק נלמד איך להציג אותם בצורה שמחברת, ולא מרחיקה.

אני נועם אבירי, ואחרי שנים של עבודה בתחום גיוס הכספים, למדתי שהסוד הוא לא רק במספרים, אלא בסיפור שאנחנו מספרים איתם. אספר לכם על פעם אחת בה הצגתי דו"ח שנתי מורכב בפני תורם פוטנציאלי גדול. הכנתי מצגת מרהיבה, עם גרפים צבעוניים וניתוחים סטטיסטיים מעמיקים. בסוף המצגת, התורם חייך ואמר: "מרשים מאוד, אבל לא הבנתי כלום". שם הבנתי שטעיתי.

במאמר הזה, אני הולך לחלוק איתכם את התובנות שלי לגבי הצגת נתונים פיננסיים בצורה אפקטיבית, שתגרום לתורמים שלכם להתחבר למשימה שלכם, ולא לברוח ממנה. נדבר על פסיכולוגיה של נתינה, על בניית אמון, ועל איך להפוך מספרים יבשים לסיפור מרתק. אני מבטיח לכם שאחרי שתקראו את המאמר הזה, תסתכלו על נתונים פיננסיים בצורה אחרת לגמרי.

הבנת הפסיכולוגיה של הנתינה: מעבר למספרים

הדבר הראשון שצריך להבין הוא שתורמים לא תורמים רק למספרים. הם תורמים למטרה, לשינוי שהם רוצים לראות בעולם. הנתונים הפיננסיים הם רק כלי, אמצעי להמחשת ההשפעה של התרומה שלהם.

"העומק שמתחת לעומק" הוא מה שחשוב. מה באמת מניע את התורם? האם זה רצון לעזור לאחרים? צורך להשאיר חותם? או אולי חיבור אישי לנושא? אם נצליח להבין את המניעים העמוקים האלה, נוכל להתאים את המסר שלנו בצורה שתדבר אליהם ישירות.

אני זוכר פגישה עם תורם פוטנציאלי שמאוד התעניין בתחום החינוך. הצגתי לו את הנתונים על מספר הילדים שאנחנו עוזרים להם, על שיעורי ההצלחה שלהם בבחינות, ועל השיפור במצבם הסוציו-אקונומי. אבל הוא נשאר אדיש. רק כשסיפרתי לו על ילד ספציפי, על החלומות שלו ועל האתגרים שהוא מתמודד איתם, הוא התרגש והחליט לתרום.

איך עושים את זה בפועל?

  • תתחילו בשאלה: במקום להציג את הנתונים מיד, שאלו את התורם מה חשוב לו, מה מעניין אותו, ומה הוא רוצה להשיג באמצעות התרומה שלו.
  • תתאימו את הסיפור: השתמשו בנתונים כדי להמחיש את ההשפעה של התרומה שלו על הנושאים שהוא הכי דואג להם.
  • תתמקדו בתוצאות: במקום להתמקד במספרים יבשים, תספרו על ההישגים של הארגון ועל השינוי שהוא יוצר בעולם.

בניית אמון: שקיפות ואותנטיות

אחד הדברים החשובים ביותר בגיוס כספים הוא בניית אמון עם התורמים. הם צריכים להאמין שהכסף שלהם מנוהל בצורה אחראית ושקופה, ושהוא אכן מגיע למטרות שלשמן הוא יועד.

איך עושים את זה?

  • שקיפות מלאה: תהיו פתוחים לגבי כל ההיבטים הפיננסיים של הארגון, כולל ההכנסות, ההוצאות, והמשכורות של הבכירים.
  • דו"חות תקופתיים: תספקו לתורמים דו"חות תקופתיים מפורטים על השימוש בכסף שלהם, כולל דוגמאות קונקרטיות להשפעה של התרומה שלהם.
  • פתיחות לשאלות: תהיו זמינים לענות על שאלות של תורמים, ותהיו מוכנים להסביר כל דבר שלא ברור להם.
  • אותנטיות: תהיו אמיתיים וישרים עם התורמים, ואל תנסו לייפות את המציאות. תספרו גם על הכישלונות, ועל מה שלמדתם מהם.

זכור, "המראה הכפולה". נסה תמיד לראות את עצמך דרך עיני התורם. האם היית סומך על הארגון הזה אם היית תורם לו?

הפיכת מספרים יבשים לסיפור מרתק: "שיטת הסולם הדינמי"

האתגר הגדול ביותר הוא לקחת את הנתונים הפיננסיים היבשים ולהפוך אותם לסיפור מרתק, שיגרום לתורמים להתרגש ולרצות לתרום.

איך עושים את זה?

  • תתחילו בסיפור: במקום להציג את הנתונים מיד, תספרו סיפור על אדם או קהילה שהארגון עזר להם. תשתמשו בנתונים כדי להמחיש את השינוי שהארגון יצר בחייהם.
  • תשתמשו בדימויים חזקים: במקום להגיד "הגדלנו את מספר הילדים שאנחנו עוזרים להם ב-20%", תגידו "הצלחנו להוציא 20% יותר ילדים ממעגל העוני".
  • תתמקדו בהשפעה האנושית: תספרו על האנשים מאחורי המספרים, על החלומות שלהם ועל האתגרים שהם מתמודדים איתם.
  • תשתמשו בגרפים וויזואליזציות: תייצרו גרפים וויזואליזציות ברורים ומושכים, שממחישים את הנתונים בצורה קלה להבנה.

אני פיתחתי מתודולוגיה שאני קורא לה "שיטת הסולם הדינמי". זה בעצם תהליך שלוקח תורם פוטנציאלי, מציג לו את ההשפעה של תרומה קטנה, ואז מזמין אותו לעלות במדרגות התרומה, עד שהוא מגיע לתרומה הגדולה ביותר שהוא יכול לתת.

למה זה עובד?

כי זה מאפשר לתורם לראות את ההשפעה של התרומה שלו בצורה קונקרטית, וזה נותן לו תחושה של שליטה ובעלות על התהליך.

סיכום: מעבר לתקציר המנהלים – חיבור אמיתי

הצגת נתונים פיננסיים היא לא רק עניין של מספרים וגרפים. היא עניין של תקשורת, של בניית אמון, ושל חיבור למטרה. אם נצליח להבין את הפסיכולוגיה של הנתינה, לבנות אמון עם התורמים שלנו, ולהפוך את הנתונים הפיננסיים לסיפור מרתק, נוכל לגייס יותר כספים ולהגשים את החזון שלנו.

אז בפעם הבאה שאתם מכינים מצגת נתונים פיננסיים, תזכרו את הדברים האלה. תחשבו על התורמים שלכם, על המניעים שלהם, ועל הסיפור שאתם רוצים לספר להם. תהיו שקופים, אותנטיים, ומשכנעים. ותראו איך הנתונים הפיננסיים שלכם הופכים לכלי רב עוצמה לגיוס כספים.

מה שבאמת קובע, הוא לא המסר עצמו, אלא "ההקשבה השלישית" – היכולת שלנו להקשיב למה שלא נאמר במילים, להבין את הצרכים והרצונות האמיתיים של התורם, ולדבר אליהם ישירות.

אז השאלה שנשארת איתי היא זו: איך אתם הולכים להפוך את הנתונים הפיננסיים שלכם לסיפור מרתק, שיגרום לתורמים שלכם להתחבר למשימה שלכם?

אני מזמין אתכם לשתף את התובנות והטיפים שלכם בתגובות למטה. בואו נלמד אחד מהשני וניצור קהילה של מגייסי כספים אפקטיביים.

אני נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. אני משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר ואפקטיבי בשטח, ותובנות חדשניות שפיתחתי בעצמי. הגישה שלי לגיוס כספים משלבת ידע ותובנות ממומחים עולמיים בתחום, אסכולות פסיכולוגיות, עולם העסקי, ותחומים נוספים. פיתחתי מתודולוגיות ייחודיות כמו "שיטת הסולם הדינמי", "מודל המעגלים המתרחבים", ו"המפה הרגשית של התורם".