Noam Aviri, fundraising expert, speaking at a conference about digital storytelling.
Featured

סטוריטלינג דיגיטלי: הנרטיב החדש שהפיח חיים בקמפיינים המקוונים שלנו

גלו איך סטוריטלינג דיגיטלי יכול להציל את הקמפיין המקוון שלכם. נועם אבירי חושף טכניקות, תובנות וסיפורי הצלחה שיעזרו לכם לגייס יותר כספים.

השעה הייתה 03:17 לפנות בוקר, ואני בוהה במסך המחשב, מותש ומתוסכל. הקמפיין הדיגיטלי החדש שלנו, שאמור היה להרים גל של תרומות, נכשל כישלון חרוץ. המספרים היו עצובים, התגובות היו פושרות, והתחושה הכללית הייתה של החמצה גדולה. בדרך כלל, בשעה כזו הייתי מתייאש ופשוט הולך לישון. אבל הפעם, משהו בי סירב לוותר. ידעתי שאנחנו מפספסים משהו מהותי. ואז זה הכה בי – שכחנו את הדבר הכי בסיסי בעבודת גיוס הכספים: את הסיפור.

כן, אני יודע מה אתם חושבים. סטוריטלינג? עוד טרנד חולף? אבל תנו לי להסביר למה אני מאמין שהיכולת לספר סיפור משנה את כללי המשחק בגיוס כספים דיגיטלי. ואני לא מדבר רק על סיפורים מרגשים על נזקקים. אני מדבר על סטוריטלינג מתוחכם, שמבין את הפסיכולוגיה של הנתינה, יודע לגעת ברגש הנכון, ובסופו של דבר – גורם לאנשים לפתוח את הלב (ואת הארנק).

אני נועם אבירי, וכבר מעל 15 שנה אני מלווה ארגונים ללא מטרות רווח בישראל, עוזר להם לגייס כספים ולממש את החזון שלהם. במהלך השנים, ראיתי קמפיינים מדהימים מצליחים, וקמפיינים שאפתניים קורסים. למדתי שהטקטיקות משתנות, הטרנדים מתחלפים, אבל דבר אחד נשאר קבוע: הכוח של הסיפור האנושי. הבעיה היא שרובנו שכחנו איך לספר סיפור טוב בעידן הדיגיטלי.

במאמר הזה, אני רוצה לחלוק אתכם את התובנות שלי לגבי סטוריטלינג דיגיטלי אפקטיבי. נצלול לעומק של הפסיכולוגיה של הנתינה, נלמד איך ליצור סיפורים סוחפים שנוגעים ללב, ונגלה איך להפוך סיפורים אלה לקמפיינים דיגיטליים מנצחים. אספר לכם גם על "אפקט המגירה הסגורה" – תופעה שגיליתי תוך כדי ניסוי וטעייה, ואפילו אשתף אתכם בכמה כישלונות צורבים שלי, כי מהם למדתי הכי הרבה. אני אפילו רוצה להזמין אתכם, בסוף המאמר, לחלוק איתי טיפים ותגובות, כי אין חכם כבעל ניסיון - במיוחד אם מדובר בגיוס כספים.

מה הופך סיפור דיגיטלי לממגנט?

התשובה, כמו תמיד, מורכבת יותר ממה שנראה במבט ראשון. אבל אם הייתי צריך לתמצת אותה למילה אחת, הייתי אומר אותנטיות. בעידן שבו הכל נראה מתוכנן ומפולטר, אנשים כמהים למשהו אמיתי, משהו שידבר אליהם בגובה העיניים.

תחשפו את "העומק שמתחת לעומק"

פסיכולוגיה של תרומה היא דבר מורכב. לא מספיק להציג מצוקה ולבקש עזרה. צריך לגעת בערכים, בתשוקות, ברצון של התורם להיות חלק ממשהו גדול יותר. איך עושים את זה?

1. תכירו את הקהל שלכם: מי הם האנשים שאתם מנסים להגיע אליהם? מה חשוב להם? מה מניע אותם? השתמשו בסקרים, ראיונות, ובניתוח נתונים כדי להבין את הקהל שלכם לעומק.

2. תמצאו את הסיפור הייחודי: לכל ארגון יש סיפור ייחודי משלו. תגלו מה מייחד אתכם, מה הופך אתכם למיוחדים. זה יכול להיות סיפור על מייסד הארגון, על אדם שחייו השתנו בזכותכם, או על פרויקט חדשני שאתם מובילים.

3. תספרו את הסיפור בצורה אותנטית: תהיו כנים, גלויים, ואמיתיים. אל תנסו לייפות את המציאות או להציג תמונה מושלמת. אנשים יעריכו את הכנות שלכם, ויהיו מוכנים יותר לתרום.

דוגמה קונקרטית: במקום לומר "אנחנו צריכים כסף כדי לעזור לילדים רעבים", ספרו את הסיפור של הילד אבי, בן 7, שגר בשכונה מוזנחת ואין לו מה לאכול. תראו אותו, תשמעו אותו, תספרו על החלומות שלו. כך תיצרו חיבור רגשי חזק יותר, וסיכוי גבוה יותר לגיוס תרומות.

"ההקשבה השלישית": תקשיבו מעבר למילים

אחד הדברים שלמדתי במהלך השנים הוא שהתורמים הפוטנציאליים לא תמיד אומרים את מה שהם באמת חושבים. כדי להבין אותם לעומק, צריך לפתח את מה שאני קורא לו "ההקשבה השלישית" – היכולת להקשיב למה שלא נאמר במילים.

  • תשימו לב לשפת הגוף: מה אומרים הבעות הפנים של התורם? איך הוא יושב? האם הוא יוצר קשר עין? כל אלה יכולים לתת לכם רמזים לגבי מה שהוא באמת חושב ומרגיש.
  • תקשיבו לטון הדיבור: האם התורם נשמע נלהב? סקפטי? חסר סבלנות? הטון יכול לחשוף רגשות ותחושות שאולי הוא מנסה להסתיר.
  • תשאלו שאלות פתוחות: אל תסתפקו בתשובות כן/לא. תשאלו שאלות שיאפשרו לתורם לבטא את עצמו בצורה חופשית יותר. לדוגמה, במקום לשאול "האם אתה מרוצה מההצעה שלנו?", תשאלו "מה דעתך על ההצעה שלנו?".

זוכרים את "אפקט המגירה הסגורה" שהזכרתי קודם? הוא בדיוק קשור לזה. ברגע שתורם מקבע רושם ראשוני (חיובי או שלילי), קשה מאוד לשנות אותו. לכן, חשוב מאוד להקשיב לכל הרמזים, ולנסות להבין מה באמת קורה בראש של התורם.

תכינו את עצמכם ל"צעד האלגנטי"

גיוס כספים הוא כמו ריקוד – צריך לדעת מתי להתקדם, מתי לסגת, ומתי לעשות את הצעד האלגנטי שיגרום לתורם לרצות לתרום. מה זה "הצעד האלגנטי"? זו הפעולה המדויקת שנעשית במינימום מאמץ ומקסימום אפקט.

  • תזהו את הרגע הנכון: צריך לדעת לזהות את הרגע שבו התורם מוכן לתרום. זה יכול להיות אחרי שסיפרתם לו סיפור מרגש, אחרי שהצגתם לו נתונים משכנעים, או אחרי שעניתם לו על כל השאלות שלו.
  • תציעו סכום תרומה ספציפי: אל תתביישו לבקש סכום מסוים. אנשים מעריכים את הכנות והישירות שלכם. עם זאת, חשוב להתאים את הסכום ליכולת הכלכלית של התורם. "שיטת הסולם הדינמי" שפיתחתי עוזרת לי מאוד בנושא הזה – היא מאפשרת לי להעלות תורמים במדרגות תרומה בהתאם לרמת הנכונות והיכולת שלהם.
  • תסבירו איך התרומה תשפיע: אנשים רוצים לדעת שהכסף שלהם הולך למטרה טובה. תסבירו להם בדיוק איך התרומה שלהם תשפיע על הארגון ועל האנשים שאתם עוזרים להם.

זה אולי נשמע פשוט, אבל דורש תרגול ומיומנות. אני זוכר פגישה עם תורמת פוטנציאלית, שבה הייתי בטוח שהצלחתי לשכנע אותה לתרום סכום גדול. אבל כשהגעתי לשלב הבקשה, היססתי. פחדתי שהיא תסרב. בסופו של דבר, ביקשתי סכום נמוך בהרבה ממה שהיא הייתה מוכנה לתרום. למדתי את הלקח בדרך הקשה.

סטוריטלינג דיגיטלי בפועל: טכניקות וכלים

אז איך מתרגמים את כל התובנות האלה לקמפיין דיגיטלי מנצח? הנה כמה טכניקות וכלים שיעזרו לכם:

"המראה הכפולה": תראו את עצמכם דרך עיני התורם

אחד הדברים הכי חשובים בגיוס כספים הוא לראות את עצמכם דרך עיני התורם. מה הוא רואה? מה הוא שומע? מה הוא מרגיש? רק אם תבינו את נקודת המבט שלו, תוכלו ליצור קמפיין שידבר אליו באמת.

אני משתמש ב"שיטת המראה המנטלית" לפני כל פגישה חשובה – אני ממש מדמיין איך אני נראה בעיני התורם, מה הוא חושב עלי, ומה הוא מצפה ממני. זה עוזר לי להתכונן בצורה טובה יותר, ולהיות קשוב יותר לצרכים שלו.

תשלבו תוכן ויזואלי עוצמתי

בעידן הדיגיטלי, התוכן הוויזואלי הוא המלך. תמונות, סרטונים, אינפוגרפיקות – כל אלה יכולים להפוך את הסיפור שלכם למעניין ומושך יותר.

  • תשתמשו בתמונות איכותיות: תמונות שמספרות סיפור, שמעוררות רגש, שגורמות לאנשים לעצור ולשים לב.
  • תצרו סרטונים קצרים וקליטים: סרטונים שמסבירים את המטרה שלכם, שמציגים את האנשים שאתם עוזרים להם, שמראים את ההשפעה של התרומות.
  • תשתמשו באינפוגרפיקות כדי להציג נתונים: אינפוגרפיקות יכולות להפוך נתונים יבשים לסיפור ויזואלי מעניין וקל להבנה.

תשתמשו בכל הכלים הדיגיטליים שעומדים לרשותכם

פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, לינקדאין, מיילים – כל אלה יכולים להיות כלים יעילים לגיוס כספים, אם יודעים להשתמש בהם נכון.

  • תבנו קהילה: תצרו קהילה של תומכים נאמנים ברשתות החברתיות. תשתפו אותם בחדשות, בסיפורים, ובהזמנות לאירועים.
  • תשתמשו במיילים כדי לשמור על קשר: תשלחו מיילים קבועים לתורמים שלכם, תספרו להם על ההתקדמות שלכם, ותזמינו אותם לתרום שוב.
  • תשקיעו בפרסום ממומן: פרסום ממומן יכול לעזור לכם להגיע לקהל רחב יותר, ולגייס תרומות חדשות.

לפני כמה שנים, התנגדתי בכל תוקף לשימוש בפרסום ממומן בגיוס כספים. חשבתי שזה בזבוז כסף. אבל אז ניסיתי, ונדהמתי מהתוצאות. גיליתי שפרסום ממומן יכול להיות כלי יעיל מאוד, אם יודעים להשתמש בו נכון.

כישלון הוא רק שיעור בתחפושת

אני רוצה לסיים בנקודה חשובה: כישלון הוא חלק בלתי נפרד מהדרך. לא כל קמפיין יצליח, לא כל תורם יתרום, ולא כל פגישה תסתיים בחיוך. אבל כל כישלון הוא הזדמנות ללמוד, להשתפר, ולהפוך למגייסי כספים טובים יותר.

אני זוכר קמפיין דיגיטלי שניהלתי לפני כמה שנים, שהיה כישלון צורב. השקענו המון כסף, המון זמן, והתוצאות היו עלובות. הייתי מתוסכל, מיואש, וחשבתי שאני צריך לעזוב את התחום. אבל אז החלטתי לנתח את מה שקרה. שאלתי את עצמי מה עשיתי לא נכון, מה יכולתי לעשות אחרת. גיליתי כמה טעויות קריטיות שעשיתי, ומאז אני לעולם לא חוזר עליהן.

אחד הדברים הכי חשובים שלמדתי הוא להשתמש ב"גישת המשוב התלת-שלבית" – אני תמיד מבקש משוב משלושה גורמים שונים: מהתורמים, מהצוות שלי, וממנטור חיצוני. זה עוזר לי לקבל תמונה מלאה ואובייקטיבית של מה עובד ומה לא.

אז אם אתם מרגישים שאתם נכשלים, אל תתייאשו. תזכרו שכישלון הוא רק שיעור בתחפושת. תלמדו ממנו, תשתפרו, ותמשיכו לנסות.

עכשיו, אחרי שקראתם את כל זה, אני רוצה לשמוע מכם. מה הטיפ הכי טוב שקיבלתם בנושא גיוס כספים? איזה קמפיין דיגיטלי הכי השפיע עליכם? שתפו אותי בתגובות, בואו נלמד אחד מהשני.

תודה שקראתם, ובהצלחה בגיוס הבא שלכם!