Noam Aviry, fundraising expert, analyzing a text with magnifying glass.
Featured

מעבר לסטטיסטיקה: איך ביקורת ספרות יכולה לפצח את המניעים הסודיים של התורמים שלך

גלו איך ניתוח טקסטים ספרותיים יכול לחשוף את המניעים הנסתרים של התורמים שלכם. מומחה גיוס הכספים נועם אבירי חושף טכניקות ייחודיות לחיבור עמוק עם תורמים.

הייתי שם, בוהה בדוח גיוס כספים שהראה ירידה של 15% בתרומות הגדולות. המספרים סיפרו סיפור, אבל לא הסבירו אותו. הרגשתי כמו מבקר ספרות שמנסה להבין רומן עמוק רק על ידי ספירת המילים בכל פרק. הבנתי שגיוס כספים זה לא רק סטטיסטיקה; זה סיפור אנושי מורכב, וכדי לפצח אותו, אני צריך לחשוב כמו מבקר ספרות.

שמי נועם אבירי, ובעשור וחצי האחרון ליוויתי מאות ארגונים בישראל להגדיל את גיוס הכספים שלהם. למדתי שמעבר לניתוח נתונים, המפתח טמון בהבנת המניעים האמיתיים של התורמים - המניעים שלעתים קרובות הם נסתרים אפילו מעיניהם שלהם. היום, אני רוצה לחלוק איתכם את אחד הכלים הכי לא שגרתיים אבל עוצמתיים שאני משתמש בהם: ניתוח טקסטים ספרותיים. כן, קראתם נכון.

פסיכולוגיה של נתינה או יצירת עולם טוב יותר? למה ניתוח ספרותי רלוונטי לגיוס כספים?

ניתוח ספרותי, במהותו, הוא חקירה מעמיקה של טקסט כדי לחשוף את המשמעויות הנסתרות, המוטיבים החוזרים והקונפליקטים המניעים את הדמויות והעלילה. כשמדובר בתורמים, אנחנו צריכים להיות מסוגלים לקרוא את "הטקסט" של חייהם - את הערכים שלהם, החוויות שלהם, והשאיפות שלהם - כדי להבין מה באמת מניע אותם לתרום. בדיוק כמו שמבקר ספרות מנתח סמלים ומטאפורות בספר, אנחנו צריכים לזהות את הסמלים והמטאפורות בחיי התורם שמייצגים את הצרכים והרצונות העמוקים ביותר שלו.

איך זה עובד בפועל? בואו ניקח דוגמה: תורם שמספר שוב ושוב על אהבתו לספרות קלאסית, במיוחד לטרגדיות יווניות. מבקר ספרות יזהה שם מוטיבים של גורל, אחריות אישית וחוסר אונים מול כוחות גדולים ממך. מגייס כספים מנוסה יבין שהתורם הזה מחפש ארגון שמתמודד עם אתגרים עצומים, ושיש לו תפקיד חשוב במאבק הזה. המסר אליו לא צריך להיות על הצלחות קלות, אלא על נחישות, הקרבה, והמשמעות העמוקה של המאמץ, גם אם התוצאה לא תמיד מובטחת.

"עדשת המיקרוסקופ": איך לנתח את ה"טקסט" של חיי התורם

אחת הטכניקות שאני מלמד היא "עדשת המיקרוסקופ". אנחנו מפרקים רגעים קריטיים בשיחות עם תורמים לחלקיקיהם הקטנים ביותר. אנחנו מאטים את הזמן סביב נקודות מפנה, וחוספים את הדינמיקה העדינה והבלתי נראית שמשפיעה על התוצאות.

דוגמה: תורמת מספרת על סבתא שלה, ניצולת שואה, שאיבדה הכל אבל שמרה על אופטימיות. הניתוח הספרותי יגלה שהיא מעריכה חוסן, תקווה, ויכולת שיקום מתוך משבר. המסר צריך להיות על הצלחות הארגון לשקם אוכלוסיות פגיעות, ועל האנשים יוצאי הדופן שעושים זאת.

"הקול הפנימי המשולב": לחשוף את המחשבות הלא-מודעות של התורם

שיטה נוספת היא "הקול הפנימי המשולב". אנחנו מנסים לחשוף את המחשבות והדיאלוגים הפנימיים של התורם במהלך אינטראקציות. מה הוא באמת חושב כשהוא אומר "אני צריך לחשוב על זה"? האם הוא מחפש אישור מבחוץ, או שהוא מתלבט בין ערכים שונים?

דוגמה: תורם אומר "אני תמיד תומך בחינוך". (בראשי אני חושב: 'אבל הוא תמיד מדגיש את החשיבות של לימוד מקצועות ריאליים, ולא של מדעי הרוח.'). 'יש לנו תוכנית מצוינת לקידום לימודי מדעים בקרב תלמידים משכבות מצוקה,' אני עונה מיד, תוך התאמת המסר לערכים הספציפיים שלו.

"פרקטל המשמעות": איך לייצר תרומה רחבת היקף מתובנות נקודתיות

אני משתמש ב"פרקטל המשמעות" כדי להתחיל מסיטואציה ספציפית ולהרחיב אותה לעיקרון כללי. השיחה הזו עם תורם אחד אינה רק על תרומה של 50,000 ש"ח. היא משקפת את האתגר הבסיסי של כל ארגון חברתי: כיצד לתרגם ערכים מופשטים למעשים קונקרטיים. וברמה העמוקה ביותר, היא שאלה על האופן שבו אנחנו כחברה מחליטים מה באמת חשוב.

הצעד האלגנטי: תרגום תובנות לפעולה מעשית

אז איך אנחנו משתמשים בכל הידע הזה כדי לייצר תוצאות? הנה כמה צעדים אלגנטיים:

1. הקשיבו מעבר למילים: למדו להקשיב לניואנסים, לסיפורים, ולחוויות שהתורמים חולקים איתכם.

2. השתמשו בשפה שלהם: חזרו על מילים וביטויים שהם משתמשים בהם.

3. התאימו את המסר: התאימו את המסר שלכם לערכים ולצרכים הספציפיים שלהם.

4. הציעו להם תפקיד: תנו להם תפקיד משמעותי בסיפור של הארגון שלכם.

העבודה שלי עם ארגונים ללא מטרות רווח לימדה אותי שהצלחה בגיוס כספים אינה תלויה רק בטקטיקות שיווקיות או במצגות משכנעות. היא תלויה ביכולת שלנו לראות את התורם כאדם שלם, עם סיפור חיים ייחודי ומערכת ערכים מורכבת. אז בפעם הבאה שאתם פוגשים תורם, נסו לחשוב כמו מבקר ספרות. אולי תגלו עולם שלם של מניעים נסתרים שיכולים להוביל לתרומות גדולות יותר, וליחסים משמעותיים יותר.

לסיום, רציתי לשתף אתכם במשהו שחוויתי לאחרונה. נפגשתי עם תורם חדש, יזם הייטק מצליח, שתמיד תרם לארגונים בתחום החינוך. במהלך השיחה, הוא התחיל לדבר בהתלהבות על טיפוס הרים. הבנתי שהוא מחפש אתגר, הוא רוצה לכבוש פסגות חדשות, ושהוא רואה בתרומה שלו לארגון את הטיפוס הבא שלו. אז לא דיברתי איתו על המספרים, אלא על החזון השאפתני שלנו להגיע לאוכלוסיות מוחלשות, ולשנות את עתידם. בסוף השיחה, הוא התחייב לתרומה הגדולה ביותר שקיבלנו אי פעם.

אז השאלה שנשארת איתי היא זו: איזה "בלתי אפשרי" אתה מוכן להפוך לאפשרי השבוע?

אני נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, מלווה ארגונים ללא מטרות רווח להצלחה בגיוס כספים. בעשור וחצי האחרון פיתחתי מתודולוגיות ייחודיות כמו "שיטת הסולם הדינמי" ו"מודל המעגלים המתרחבים" שמסייעות להגדיל תרומות וליצור מערכות יחסים ארוכות טווח עם תורמים. אני משלב ידע מעמיק בפסיכולוגיה של נתינה עם ניסיון מעשי בשטח, כדי לתת כלים פרקטיים ויצירתיים לגיוס כספים אפקטיבי.