Noam Aviry speaking at conference about fundraising.
Featured

הסוד הנוירולינגוויסטי שמשנה את כללי המשחק בגיוס כספים: כיצד תבניות שפה משפיעות על החלטות תרומה

גלו את הסוד הנוירולינגוויסטי שמשנה את כללי המשחק בגיוס כספים! המומחה נועם אבירי חושף כיצד תבניות שפה מתקדמות משפיעות ישירות על תהליכי החלטה של תורמים. למדו איך להשתמש בשפה כדי ליצור חיבור אותנטי והשפעה חיובית.

השעה הייתה 08:00 בבוקר, ואני עמדתי מול המראה, מנסה לשדר ביטחון עצמי שלא ממש הרגשתי. היום היה היום: פגישה עם תורם פוטנציאלי, יהודי אמיד, שיכול היה לשנות את גורל העמותה הקטנה שייצגתי. מה שלא ידעתי אז, הוא שההצלחה שלי לא תהיה תלויה רק במה שאני אומר, אלא איך אני אומר את זה. היום אני הולך לחשוף בפניכם את הסוד הנוירולינגוויסטי שיכול להפוך כל מגייס כספים למאסטר של השכנוע.

אבל רגע, לפני שנתחיל, חשוב לי להבהיר משהו: אני לא מדבר על טריקים זולים או מניפולציות. אני מדבר על הבנה עמוקה של האופן שבו המוח האנושי מעבד מידע, וכיצד אנחנו יכולים להשתמש בשפה כדי ליצור חיבור אותנטי והשפעה חיובית.

קוראים לי נועם אבירי, ואני יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. במשך שנים, למדתי וחקרתי את התחום הזה לעומק, שילבתי ידע תיאורטי עם ניסיון מעשי בשטח, ופיתחתי תובנות חדשניות שאני רוצה לחלוק איתכם היום. אני משלב ידע מהתחום הפסיכולוגי - כלכלה התנהגותית, פסיכולוגיה חיובית, תיאוריות החלטה ועוד - עם תיאוריות מכירה מתקדמות, מעולם העסקים.

אבל למה בכלל לדבר על נוירולינגוויסטיקה בגיוס כספים? כי בלב כל החלטת תרומה עומדת שאלה פשוטה: "למה לי לתת?" והתשובה לשאלה הזו טמונה לא רק בצרכים של הארגון, אלא גם, ואולי בעיקר, בצרכים של התורם. על ידי הבנת המודלים המנטליים והדפוסים השפתיים שמפעילים את התורם, נוכל ליצור מסר רלוונטי, משמעותי ומניע לפעולה.

במאמר הזה, אני אקח אתכם למסע מרתק אל תוך עולם התבניות השפתיות המתקדמות, ואראה לכם כיצד תוכלו להשתמש בהן כדי להשפיע ישירות על תהליכי ההחלטה של התורמים שלכם. אנחנו נתחיל מהבסיס - הבנת המנגנונים הפסיכולוגיים שמובילים אנשים לתרום, ונמשיך לטכניקות פרקטיות שתוכלו ליישם כבר מחר בבוקר. אני הולך לפרק עבורכם רגעים קריטיים לפרטי פרטים, ואז לשזור מהם עיקרון רחב יותר, כמו פרקטל.

"העומק שמתחת לעומק": פענוח המניעים הפסיכולוגיים של תורמים

רוב מגייסי הכספים מתמקדים ב"מה" - מה הארגון עושה, אילו צרכים הוא ממלא, וכיצד התרומה תשפיע. אבל כדי להגיע ל"העומק שמתחת לעומק", אנחנו צריכים לשאול "למה" - למה התורם הזה, דווקא עכשיו, דווקא לארגון הזה?

התשובה, כמו תמיד, מורכבת. פסיכולוגים זיהו מגוון של מניעים פסיכולוגיים בבסיס החלטות תרומה, ביניהם:

  • אלטרואיזם: הרצון לעזור לאחרים ולתרום לקהילה.
  • אגו: הצורך בתחושת משמעות, הכרה והערכה.
  • זהות: הרצון לבטא את הערכים והאמונות האישיות.
  • השפעה: השאיפה להשפיע על העולם ולשנות אותו לטובה.
  • השתייכות: הרצון להיות חלק ממשהו גדול יותר.

כדי להמחיש את הנקודה, תנו לי לספר לכם על פגישה שהייתה לי לפני כמה חודשים עם תורם פוטנציאלי. הוא היה איש עסקים מצליח, ציניקן מושבע, שהצהיר שהוא "לא מאמין בארגונים ללא מטרות רווח". רוב מגייסי הכספים היו מוותרים עליו בשלב הזה, אבל אני החלטתי לנסות גישה אחרת.

במקום להתמקד בצרכים של הארגון, התחלתי לשאול אותו על החיים שלו, על הערכים שלו, על מה שחשוב לו באמת. לאט לאט, הוא התחיל להיפתח, ולספר לי על הילדות שלו, על האתגרים שהוא התמודד איתם, ועל החלומות שלו לעתיד. בסופו של דבר, הוא סיפר לי על הפרויקט הראשון שהוא תמך בו - פרויקט שהזכיר לו את ילדותו - שהוביל אותו למי שהוא היום.

באותו רגע, הבנתי שהמפתח כאן הוא לא האלטרואיזם, אלא הזהות. הוא רצה לתרום לארגון שמשקף את הזהות שלו, את הערכים שלו, את הסיפור שלו. וכך, במקום לנסות לשכנע אותו לתרום מתוך חמלה או אחריות חברתית, התמקדתי בהצגת הארגון ככלי לביטוי עצמי ולהגשמת החלומות שלו. התוצאה? תרומה נדיבה, ושיתוף פעולה ארוך טווח.

"ההקשבה השלישית": מעבר למילים - פענוח רמזים לא מילוליים

גיוס כספים הוא לא רק מה שאנחנו אומרים, אלא גם איך אנחנו מקשיבים. רוב מגייסי הכספים מקשיבים למילים, לנתונים, לעובדות. אבל כדי להגיע ל"ההקשבה השלישית", אנחנו צריכים להקשיב גם למה שלא נאמר במילים - לשפת הגוף, לטון הדיבור, לרמזים הלא מילוליים.

מה הכוונה? תדמיינו שאתם יושבים מול תורם פוטנציאלי, ומציגים לו את הפרויקט החדש של הארגון. הוא מקשיב בנימוס, מהנהן בראשו, ואומר "זה מאוד מעניין". אבל שימו לב לשפת הגוף שלו: הוא נוטה קדימה, מצמיד את שפתיו, ומשחק עם העט שלו. מה זה אומר?

אני קורא לזה "אפקט המגירה הסגורה" - כשתורם מקבע את הרושם הראשוני ולא מאפשר כניסה של מידע חדש. כנראה שהוא לא משוכנע, או שהוא חושב שיש פרטים חסרים. במקום להמשיך להציג את המצגת, זה הזמן לעצור, לשאול שאלות פתוחות, ולנסות להבין מה עומד מאחורי ההתנגדות שלו.

אחת הטכניקות האהובות עלי היא "שיטת המראה המנטלית" - טכניקת הכנה מנטלית לפני פגישות חשובות בה אני מנסה לראות את עצמי מהצד שלו. אני מנסה ממש להבין מה יעניין אותו. לשם כך אפשר להשתמש במפה רגשית של התורם, שזה כלי לזיהוי מניעים עמוקים של תורמים.

עצה מעשית: לפני כל פגישה עם תורם פוטנציאלי, הקדישו כמה דקות להתבוננות שקטה. נסו לדמיין את הסיטואציה מנקודת המבט שלו, ולזהות את הצרכים, הפחדים וההתנגדויות האפשריות שלו. זה יעזור לכם להיות מוכנים יותר, רגישים יותר, ואפקטיביים יותר.

"הצעד האלגנטי": תבניות שפה להשפעה חיובית

אוקיי, אז הבנו את המניעים הפסיכולוגיים, למדנו להקשיב מעבר למילים, ועכשיו הגיע הזמן לדבר על הטכניקות עצמן - תבניות השפה שיכולות לעשות את ההבדל בין שיחה נעימה לתרומה משמעותית.

אני רוצה לחלוק אתכם שלוש תבניות שפה מרכזיות שגיליתי כיעילות במיוחד בגיוס כספים:

  • מסגור מחדש: שינוי האופן שבו אנחנו מציגים את המידע, כדי להדגיש את ההיבטים הרלוונטיים ביותר עבור התורם.
  • עגינה: יצירת קישור בין רעיון מופשט לחוויה קונקרטית, כדי להפוך אותו למשמעותי וזכיר יותר.
  • סיפור: שימוש בסיפורים כדי ליצור חיבור רגשי, להעביר מסרים מורכבים, ולהניע לפעולה.

בואו נתחיל עם מסגור מחדש. תארו לעצמכם שאתם מגייסים כספים לפרויקט שמטרתו לסייע לנוער בסיכון. רוב מגייסי הכספים יתמקדו בבעיות - בעוני, באלימות, בהזנחה. אבל מה אם ננסה למסגר את זה מחדש, ולהתמקד בפוטנציאל?

במקום להגיד "אנחנו עוזרים לנוער בסיכון", נוכל להגיד "אנחנו משקיעים בדור העתיד של המדינה". במקום להגיד "הם סובלים מעוני", נוכל להגיד "יש להם כישרונות עצומים שמחכים להתגלות". על ידי שינוי המסגרת, אנחנו משנים את התפיסה של התורם, ומזמינים אותו לראות את הפרויקט באור חדש.

עכשיו בואו נדבר על עגינה. אחת הטכניקות הכי חזקות היא "שיטת הסולם הדינמי" - מתודולוגיה להעלאת תורמים במדרגות תרומה. כדי לעשות זאת, אנחנו צריכים ליצור קישור בין הרעיון המופשט של תרומה לחוויות קונקרטיות של התורם, כדי להפוך אותו למשמעותי וזכיר יותר. לדוגמה, נוכל להזמין את התורם לבקר בפרויקט, לפגוש את הילדים, ולשמוע את הסיפורים שלהם ממקור ראשון. נוכל להראות לו תמונות, סרטונים, או כל דבר אחר שיכול לעזור לו להתחבר רגשית לנושא. המטרה היא ליצור עוגן רגשי חזק, שיגרום לו לזכור את הפרויקט ולהרגיש מחויב לתמוך בו.

ולבסוף, סיפור. אין כלי חזק יותר מסיפור כדי ליצור חיבור רגשי, להעביר מסרים מורכבים, ולהניע לפעולה. אני חוזר ואומר זאת תמיד, והסיבה היא שזה כל כך נכון: גיוס כספים הוא קודם כל סטוריטלינג. במקום להציג נתונים ועובדות יבשות, ספרו לתורם סיפור על ילד אחד, משפחה אחת, או קהילה אחת שהארגון שלכם שינה את חייה. תארו את האתגרים, את הקשיים, ואת הניצחונות. תנו לתורם להרגיש שהוא חלק מהסיפור, שהוא יכול לעשות שינוי אמיתי בעולם.

אני קורא לתופעה הזו "מומנטום הגילוי". זה נועד לבנות את התחושה הזו של גילוי והתקדמות בכל פסקה. ליצור תחושה שהקורא ואתם מגלים תובנות חדשות יחד.

כמה טיפים מעשיים:

  • השתמשו בשפה חיה וציורית, שמפעילה את החושים של התורם.
  • צרו מתח ועניין, על ידי הצגת אתגרים וקונפליקטים.
  • השתמשו בהומור וברגש, כדי ליצור חיבור אישי עם התורם.
  • סיימו את הסיפור במסר חזק ומניע לפעולה.

"המראה הכפולה": יצירת אמון וחיבור אותנטי

אבל רגע, לפני שאתם רצים ליישם את הטכניקות האלה, חשוב לי להדגיש משהו חשוב לא פחות: אותנטיות. כל הטכניקות הנוירולינגוויסטיות בעולם לא יעזרו לכם אם לא תהיו אותנטיים, אמפתיים, וישרים. זכרו שתורמים הם אנשים חכמים, שיכולים להרגיש מתי אתם מנסים לתמרן אותם, ומתי אתם באמת מאמינים במה שאתם אומרים.

כדי ליצור אמון וחיבור אותנטי עם התורמים שלכם, אני ממליץ לכם להשתמש ב"מראה הכפולה" - היכולת לראות את עצמכם דרך עיני התורם. נסו להבין מה חשוב להם, מה מעניין אותם, ומה מפחיד אותם. התאימו את המסר שלכם לצרכים שלהם, ותמיד תהיו שקופים וישרים לגבי המטרות של הארגון שלכם.

אחת הטכניקות האהובות עלי היא "גישת המשוב התלת-שלבית" - מתודולוגיה לשיפור מתמיד של ביצועי צוות על ידי בנייה על הצלחות, ולא רק על כישלונות. אני כל הזמן שואל את הצוות שלי - וגם את עצמי - איך אני יכול להיות טוב יותר.

אז מה הלאה?

גיוס כספים הוא מסע מתמשך של למידה, צמיחה והתפתחות. אני מקווה שהמאמר הזה נתן לכם כמה כלים חדשים ורעיונות מעוררי השראה. אבל זכרו שהמפתח להצלחה הוא לא רק לדעת את הטכניקות, אלא גם ליישם אותן, להתנסות בהן, ולהתאים אותן לסגנון האישי שלכם.

אני מזמין אתכם להתחיל ליישם את הטכניקות האלה כבר מחר בבוקר. תנסו לשנות את המסגרת של המסר שלכם, ליצור עוגנים רגשיים, ולספר סיפורים מעוררי השראה. תתבוננו בתגובות של התורמים שלכם, ותלמדו מה עובד ומה לא. ואל תשכחו להיות אותנטיים, אמפתיים, וישרים. אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר להתייעצות ספציפית עם הארגון שלכם.

אז מה הלאה? אני משאיר אתכם עם שאלה אחת: איזה צעד אחד קטן אתם יכולים לעשות כבר היום, כדי להפוך את גיוס הכספים שלכם ליעיל ואפקטיבי יותר?

אני רוצה לחלוק אתכם את אחת התגליות הגדולות שלי: לפעמים ההצלחה תלויה ברגע אחד של שתיקה במקום הנכון.

שלכם,

נועם אבירי

אני נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. עם ניסיון של למעלה מ-15 שנה בתחום, פיתחתי מתודולוגיות ייחודיות וגישות חדשניות שמסייעות לארגונים להגדיל את ההכנסות שלהם, לבנות מערכות יחסים ארוכות טווח עם תורמים, ולהשיג את המטרות שלהם. אני משלב ידע מעולמות הפסיכולוגיה, הכלכלה ההתנהגותית, והעסקים, כדי ליצור פתרונות מותאמים אישית לכל ארגון.