A person listening intently to another person, focusing on understanding their emotions and motivations.
Featured

מילון התחושות: איך אוצר מילים רגשי מניע החלטות פילנתרופיות (ומגדיל את גיוס הכספים שלכם)

גלו איך רגשות מניעים החלטות פילנתרופיות! נועם אבירי חושף את מילון התחושות ומסביר איך הקשבה רגשית מגדילה את גיוס הכספים שלכם.

השעה הייתה 03:17 לפנות בוקר. לא הצלחתי להירדם. הפנים של התורם, דוד, חזרו ושוב חזרו לי בראש. בפגישה שלנו אתמול, אחרי חודשים של טיפוח קשר, הוא אמר לי "אני צריך לחשוב על זה". אני שומע את המשפט הזה הרבה שנים, אבל הפעם... הפעם הרגשתי שמשהו שונה. לא הצלחתי לשים את האצבע על מה.

בתור מגייס כספים, אני רגיל להתמודד עם דחייה. בניתי לעצמי עור של פיל. אבל הפעם, משהו צרב לי. ואז, תוך כדי שאני בוהה בתקרה, זה היכה בי: לא הקשבתי מספיק. לא הקשבתי לעומק שמתחת לעומק.

הרבה שנים חשבתי שגיוס כספים זה משחק של מספרים, מצגות, נתונים. היום אני יודע שזה קודם כל משחק של רגשות. אם לא נבין מה מניע את התורם ברמה הרגשית, כל הנתונים בעולם לא יעזרו.

אני נועם אבירי, ואחרי למעלה מ-15 שנה בתחום גיוס הכספים, במהלכן ראיתי הכל – מהצלחות מסחררות ועד כישלונות צורבים – הבנתי שהכלי החשוב ביותר בארגז הכלים שלנו הוא מילון התחושות. היכולת לזהות, להבין ולתקשר רגשות היא מה שמבדיל מגייס כספים בינוני ממגייס כספים שמייצר שינוי אמיתי בעולם.

במאמר הזה, אני רוצה לשתף אתכם בתובנות שלי בנושא. אני לא הולך לדבר על טכניקות משא ומתן או על איך לבנות מצגת משכנעת. אני רוצה לדבר על מה שמניע את ההחלטות הפילנתרופיות – הרגשות.

למה רגשות חשובים יותר ממספרים?

תחשבו על זה רגע: למה אנשים תורמים? האם זה רק בגלל שהם מאמינים במטרה? האם זה רק בגלל שהם רוצים להרגיש טוב עם עצמם? או שאולי יש משהו עמוק יותר שמניע אותם?

דן פאליוטה, אחד מהגורואים של עולם גיוס הכספים, טוען שהמפתח להצלחה בגיוס הוא חיבור רגשי עמוק עם התורם. הוא מדבר על הצורך להבין מה באמת חשוב לתורם, מה הדברים שמניעים אותו, מה הערכים שלו. הוא טוען שהתורם לא קונה מוצר, הוא קונה שינוי. והשינוי הזה חייב להיות מחובר לרגשות שלו.

אני מסכים עם דן ב-100%. ראיתי את זה קורה שוב ושוב: כאשר אני מצליח ליצור חיבור רגשי אמיתי עם תורם, הסיכוי שהוא יתרום – ויתרום בסכום משמעותי – גדל באופן דרמטי.

לפני כמה שנים עבדתי עם ארגון שעזר לנוער בסיכון. היו לנו נתונים מדהימים על ההשפעה שלנו – שיעורי הצלחה גבוהים, סיפורי הצלחה מרגשים. אבל גייסנו מעט מאוד כסף. הבנתי שאנחנו מדברים על המספרים, אבל לא על הרגשות.

התחלתי לשאול את התורמים הפוטנציאליים שאלות אחרות: "מה הכי חשוב לך בחיים?" "מה היית רוצה להשאיר אחריך?" "מה מפחיד אותך?" השאלות האלה פתחו דלת לעולם הרגשי שלהם. גיליתי שלרבים מהם הייתה ילדות קשה, שהם חוו אובדן, שהם רוצים לעזור לצעירים אחרים להימנע מהסבל שהם חוו.

ברגע שהתחלנו לדבר על הרגשות, התחלנו לגייס כסף.

מילון התחושות: 10 רגשות שמניעים החלטות פילנתרופיות

אז איך אנחנו מזהים את הרגשות שמניעים את התורמים? איך אנחנו מדברים על הרגשות האלה בצורה אותנטית ומשכנעת?

התשובה היא: אנחנו צריכים להרחיב את מילון התחושות שלנו. אנחנו צריכים להכיר את כל קשת הרגשות האנושיים, ואנחנו צריכים ללמוד איך לדבר על הרגשות האלה בצורה שתהדהד עם התורמים.

הנה 10 רגשות שאני רואה שמניעים החלטות פילנתרופיות:

1. תקווה: האמונה שהעתיד יכול להיות טוב יותר, והרצון להיות חלק מהשינוי.

2. אמפתיה: היכולת להזדהות עם הסבל של אחרים, והרצון להקל עליהם.

3. צדק: תחושת מחויבות לתקן עוולות חברתיות, והרצון ליצור חברה שוויונית יותר.

4. נדיבות: הרצון לתת מעצמך לאחרים, והאמונה שזה יחזור אליך בצורה כלשהי.

5. משמעות: הצורך למצוא משמעות בחיים, והאמונה שתרומה לאחרים יכולה להעניק לך משמעות.

6. מורשת: הרצון להשאיר חותם בעולם, והאמונה שהתרומה שלך תמשיך להשפיע גם אחרי שתלך לעולמך.

7. כבוד: הצורך להיות מוערך ומכובד, והאמונה שהתרומה שלך תזכה אותך בהערכה.

8. שייכות: הרצון להיות חלק מקהילה, והאמונה שהתרומה שלך תעזור לך להשתלב בקהילה.

9. אשמה: תחושת אשמה על מזל או פריבילגיות, והרצון לפצות על זה.

10. פחד: פחד מפני העתיד, והאמונה שתרומה תעזור לך להגן על עצמך ועל יקיריך.

חשוב לי להדגיש: הרגשות האלה לא תמיד מודעים. לפעמים התורם לא יודע למה הוא תורם. אבל אם אנחנו נצליח לזהות את הרגשות האלה, אנחנו נוכל לתקשר איתו בצורה עמוקה ואפקטיבית יותר.

איך לתרגל את "ההקשבה השלישית" ולגלות את הרגשות החבויים

האתגר הגדול הוא כמובן איך לגלות מה הרגשות שמניעים את התורם. כאן נכנסת לתמונה מה שאני קורא לה "ההקשבה השלישית".

ההקשבה הראשונה היא להקשיב למילים שהתורם אומר. ההקשבה השנייה היא להקשיב לטון הדיבור, לשפת הגוף, לניואנסים הקטנים. אבל ההקשבה השלישית היא להקשיב למה שהתורם לא אומר. להקשיב לרגשות החבויים, לפחדים, לתקוות, לחלומות.

איך עושים את זה? הנה כמה טיפים:

  • תשאלו שאלות פתוחות: במקום לשאול "האם אתה מאמין במטרה שלנו?", תשאלו "מה הכי חשוב לך כשאתה תורם לארגון?"

  • תקשיבו בתשומת לב מלאה: תתנתקו מהטלפון, תשימו את האגו בצד, ותתמקדו במה שהתורם אומר.

  • תנסו להבין את נקודת המבט של התורם: תשאלו את עצמכם: "מה התורם הזה חווה בחיים שלו? מה הוא רוצה להשיג?"

  • תשתמשו באמפתיה: תנסו להרגיש את מה שהתורם מרגיש. תזדהו עם הסבל שלו, עם השמחה שלו, עם התקוות שלו.

אני יודע שזה נשמע קצת "רוחניקי", אבל זה עובד. כאשר אנחנו מקשיבים ברמה הזאת, אנחנו יוצרים חיבור אמיתי עם התורם, ואנחנו מגלים דברים שלא היינו מגלים בדרך אחרת.

לדוגמה, בפגישה עם דוד, התורם שדיברתי עליו בהתחלה, אחרי שחזרתי ושאלתי שאלות נוספות, הבנתי שהפחד הכי גדול שלו זה להשאיר אחריו עולם גרוע יותר ממה שהוא קיבל. הוא פחד מהאקלים, מהקיטוב החברתי, מהעתיד של הנכדים שלו.

ברגע שהבנתי את זה, שיניתי את הגישה שלי. במקום לדבר על המספרים, התחלתי לדבר על החזון שלנו לעתיד טוב יותר. דיברתי על איך הארגון שלנו עוזר ליצור עולם ירוק יותר, שוויוני יותר, בטוח יותר. דיברתי על איך הוא, דוד, יכול להיות חלק מהפתרון.

דוד תרם. ובסכום נדיב.

הצעד האלגנטי הבא: ליצור מסרים שמהדהדים רגשית

אחרי שזיהינו את הרגשות שמניעים את התורם, אנחנו צריכים ליצור מסרים שמהדהדים עם הרגשות האלה. אנחנו צריכים להשתמש בשפה רגשית, בסיפורים מרגשים, בדימויים חזקים.

זה לא אומר שאנחנו צריכים להיות סנטימנטליים או מניפולטיביים. זה אומר שאנחנו צריכים להיות אותנטיים, כנים, ואמיתיים. אנחנו צריכים לדבר מהלב.

הנה כמה טיפים ליצירת מסרים רגשיים:

  • תשתמשו בסיפורים: סיפורים הם כלי רב עוצמה ליצירת חיבור רגשי. תספרו סיפורים על אנשים שהארגון שלכם עזר להם, על קהילות שהשתנו בזכות העבודה שלכם, על חלומות שהתגשמו בזכות התרומה שלכם.

  • תשתמשו בדימויים: דימויים חזקים יכולים לעורר רגשות עזים. תתארו את הסבל של האנשים שאתם מנסים לעזור להם, את השמחה של האנשים שקיבלו עזרה, את התקווה לעתיד טוב יותר.

  • תשתמשו בשפה רגשית: במקום להגיד "אנחנו עוזרים לנוער בסיכון", תגידו "אנחנו נותנים תקווה לנוער שאיבד את הדרך". במקום להגיד "אנחנו מצילים חיים", תגידו "אנחנו מחזירים חיוך לפנים של ילדים".

  • תזמינו את התורם להיות חלק מהסיפור: תגרמו לו להרגיש שהוא חלק מהפתרון, שהוא עושה שינוי אמיתי בעולם.

אני תמיד אומר למגייסי כספים שאני מלווה: "תחשבו על מה שאתם רוצים שהתורם ירגיש אחרי שהוא שמע את המסר שלכם. האם אתם רוצים שהוא ירגיש תקווה? אמפתיה? כבוד? ברגע שאתם יודעים מה אתם רוצים שהוא ירגיש, יהיה לכם קל יותר ליצור את המסר הנכון."

מסקנה: גיוס כספים הוא קודם כל מסע רגשי

גיוס כספים הוא לא רק עבודה, זה שליחות. זו הזדמנות לעשות שינוי אמיתי בעולם. אבל כדי לעשות את השינוי הזה, אנחנו צריכים להבין מה מניע את התורמים שלנו ברמה הרגשית. אנחנו צריכים להרחיב את מילון התחושות שלנו, ללמוד להקשיב לעומק שמתחת לעומק, וליצור מסרים שמהדהדים עם הלב של התורם.

אז אני מזמין אתכם: קחו את הטיפים האלה, תתחילו לתרגל אותם, ותראו איך הם משנים את הדרך שבה אתם מגייסים כספים.

וזכרו: גיוס כספים הוא לא רק משחק של מספרים, זו קודם כל מסע רגשי.

אני נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. אני משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר ואפקטיבי בשטח, ותובנות חדשניות שפיתחתי בעצמי. אני כאן כדי לעזור לכם להפוך את התשוקה שלכם לשינוי חברתי למציאות.

איזה רגש מניע אתכם לעסוק בגיוס כספים? שתפו אותי בתגובות!

A visual representation of the 12 stages of donor decision-making, showing the journey from initial awareness to making a donation, with motivational elements.
Featured

מאחורי הקלעים של תהליך ההחלטה: 12 השלבים שתורם עובר בדרך לכן

נועם אבירי חושף את 12 השלבים שתורם עובר בדרך להחלטה לתרום, עם תובנות פסיכולוגיות וטיפים מעשיים לגיוס כספים אפקטיבי.

האמת? ישבתי השבוע מול מחברת ישנה, מלאה בשרבוטים מטורפים וכתמים של קפה – תיעוד של אחת התקופות המאתגרות בקריירה שלי. ניסיתי לפצח משהו שנראה אז בלתי אפשרי: איך לגרום לתורמים להגיד "כן" באופן עקבי. לא "כן" מתוך נימוס, אלא "כן" אמיתי, כזה שמגיע מבפנים.

אחרי שנים של ניסוי וטעייה (הרבה יותר טעייה, אם לדייק), גיליתי משהו מפתיע: תהליך קבלת ההחלטות של תורמים הוא לא לינארי. הוא לא מתחיל ב"בוא נראה מה יש להם להציע" ומסתיים ב"אוקיי, אני בפנים". יש שם הרבה יותר עומק שמתחת לעומק.

אני נועם אבירי, ואחרי שנים בתחום גיוס הכספים, בהן ראיתי ארגונים ממריאים ונופלים, פיתחתי מודל שממפה את 12 השלבים הקריטיים שתורם עובר בדרך להחלטה לתרום. זה לא רק מודל תיאורטי – זה מצפן מעשי שאפשר ליישם כבר מחר בבוקר.

הבסיס: פסיכולוגיה של נדיבות, טכניקות תקשורת, וקצת אומץ

כדי להבין את התהליך הזה, צריך לשלב בין שלושה דברים: פסיכולוגיה של נדיבות (מה באמת מניע אנשים לתרום?), טכניקות תקשורת מתקדמות (איך להעביר את המסר הנכון, בזמן הנכון?), וקצת אומץ (להיות אותנטי, גם כשזה מפחיד).

12 השלבים: המסע אל ה"כן" המיוחל

אז, בלי הקדמות נוספות, הנה 12 השלבים:

1. מודעות ראשונית (The Initial Spark): התורם נחשף לארגון שלך – אולי דרך חבר, כתבה, או פוסט ברשתות החברתיות. השאלה היא: מה הרושם הראשוני שנוצר?

הקול הפנימי שלי: "אוקיי, הם עושים עבודה חשובה, אבל מה מייחד אותם?"

2. סקרנות (The Curiosity Trigger): משהו בארגון שלך מצית את הסקרנות שלו. אולי זו הגישה החדשנית, הסיפור האישי הנוגע ללב, או ההשפעה המדידה.

טיפ מעשי: ודא שהאתר שלך מספר סיפור ברור, מעורר השראה, וקל להתמצא בו.

3. חיפוש מידע (The Information Quest): התורם מתחיל לחפש מידע נוסף על הארגון שלך. הוא בודק את האתר, הרשתות החברתיות, ואולי אפילו פונה לאנשים שהוא מכיר.

עדשת המיקרוסקופ: שים לב לאילו מילים מפתח הוא משתמש בחיפוש – זה ייתן לך רמזים לגבי מה שחשוב לו.

4. הערכת אמינות (The Trust Factor): התורם שואל את עצמו: האם אני יכול לסמוך על הארגון הזה? האם הם באמת עושים את מה שהם אומרים שהם עושים?

הקול הפנימי שלי: "האם יש להם ביקורות חיוביות? האם הם שקופים לגבי הכספים שלהם?"

5. הזדהות רגשית (The Emotional Connection): התורם מתחיל להרגיש חיבור רגשי למטרה של הארגון שלך. הוא מזדהה עם הסיפורים, עם האנשים, ועם החזון.

טיפ מעשי: שתף סיפורים אישיים אותנטיים שמעוררים אמפתיה.

6. בחינת השפעה (The Impact Assessment): התורם רוצה לדעת: האם התרומה שלי באמת תעשה שינוי? האם יש להם דרך למדוד את ההשפעה שלהם?

עדשת המיקרוסקופ: אל תתמקד רק במספרים – תספר את הסיפור מאחורי המספרים.

7. השוואה לאחרים (The Comparison Game): התורם משווה את הארגון שלך לארגונים אחרים שמקדמים מטרות דומות. מה מייחד אותך?

הקול הפנימי שלי: "מה הערך המוסף שהארגון הזה מציע?"

8. תחושת מסוגלות (The Self-Efficacy Boost): התורם מרגיש שהתרומה שלו תעשה שינוי משמעותי – שהוא יכול להיות חלק ממשהו גדול יותר.

טיפ מעשי: הדגש את האופן שבו כל תרומה, גדולה כקטנה, תורמת להצלחה.

9. הפחתת סיכונים (The Risk Mitigation): התורם מחפש דרכים להפחית את הסיכון הכרוך בתרומה. האם יש אפשרות לתרום סכום קטן יותר בהתחלה? האם יש אפשרות לקבל החזר מס?

עדשת המיקרוסקופ: הצע אפשרויות תרומה מגוונות שמתאימות לתקציבים שונים.

10. אישור חברתי (The Social Proof): התורם רוצה לדעת שאנשים אחרים תומכים בארגון שלך. האם יש סלבריטאים או אנשי מפתח שתומכים בכם?

טיפ מעשי: הצג המלצות של תורמים מרוצים באתר שלך.

11. התאמה לערכים (The Value Alignment): התורם בודק האם הערכים של הארגון שלך תואמים לערכים שלו. האם יש לכם מכנה משותף?

הקול הפנימי שלי: "האם אני גאה להיות מזוהה עם הארגון הזה?"

12. ההחלטה (The Decision Point): סוף סוף, התורם מקבל את ההחלטה לתרום. אבל זה לא הסוף – זה רק ההתחלה של מערכת יחסים.

עדשת המיקרוסקופ: זכור, תודה היא לא רק נימוס – זו השקעה במערכת יחסים ארוכת טווח.

העומק שמתחת לעומק: מה באמת קורה שם?

בסופו של דבר, תהליך קבלת ההחלטות של תורמים הוא הרבה יותר מורכב ממה שנדמה במבט ראשון. הוא משלב היגיון ורגש, מידע ואינטואיציה, פחד ותקווה.

האתגר שלנו כמגייסי כספים הוא להבין את הדינמיקה העדינה הזו, ולנווט את התורמים בבטחה דרך 12 השלבים האלה. זה לא תמיד קל, אבל זה תמיד שווה את זה.

אז, איזו תובנה מה-12 הכי השפיעה עליך, ואיך תשנה את הגישה שלך היום?

אני נועם אבירי, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. הניסיון שלי מראה שהבנה מעמיקה של תהליך קבלת ההחלטות של תורמים, בשילוב עם אסטרטגיות תקשורת מותאמות, יכולה להפוך את ה"לא" ל"כן" ואת התורם החד פעמי לתומך נאמן לטווח ארוך.

A close-up shot of two hands gently clasped together, symbolizing the connection between a donor and an organization. The background is blurred, hinting at a warm and supportive environment.
Featured

הערכה עצמית של תורמים: המפתח הסודי לגיוס כספים בר קיימא?

איך ליצור תחושת משמעות עמוקה אצל תורמים ולהבטיח גיוס כספים בר קיימא? נועם אבירי חושף את הסוד.

הייתי רוצה לשתף אתכם במשהו שמטריד אותי לאחרונה. אחרי שנים של עבודה עם ארגונים מצליחים ופחות מצליחים, התחלתי לשים לב לדפוס חוזר: ארגונים שמצליחים לייצר גיוס כספים בר קיימא, הם אלה שמצליחים ליצור אצל התורמים שלהם תחושת משמעות עמוקה והערכה עצמית גבוהה ביחס לתרומה שלהם.

אבל לפני שאצלול לעומק, תנו לי לספר לכם סיפור קצר. לפני כמה שנים ליוויתי ארגון קטן שעסק בחינוך ילדים בסיכון. למרות העבודה החשובה שלהם, הם התקשו לגייס כספים. בפגישה הראשונה שלי עם המנכ"לית, שמעתי את המשפט הקבוע: "אנחנו צריכים יותר תורמים גדולים". ואז שאלתי אותה שאלה פשוטה: "מה התורמים הקיימים שלכם מקבלים בתמורה לתרומה שלהם, מעבר לקבלה?" התשובה שלה הייתה שתיקה.

הבנתי באותו רגע שאנחנו צריכים לעשות שינוי תפיסתי עמוק. גיוס כספים אינו רק טרנזקציה - זו מערכת יחסים. ולב ליבה של מערכת יחסים טובה היא הדדיות והכרה. בדיוק כמו שבן זוג רוצה להרגיש מוערך ואהוב, כך גם תורם רוצה להרגיש שהתרומה שלו משמעותית ושהיא עושה שינוי אמיתי.

אני נועם אבירי, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח. במשך שנים אני מלווה ארגונים בישראל ומסייע להם לייצר גיוס כספים אפקטיבי ובר קיימא. במהלך הדרך פיתחתי מתודולוגיות ייחודיות כמו "שיטת הסולם הדינמי" ו"מודל המעגלים המתרחבים", אבל הבנתי שהכל מתחיל ונגמר בהבנה עמוקה של הפסיכולוגיה של הנתינה.

אז בואו נצלול לעומק הנושא של הערכה עצמית של תורמים ונראה איך זה יכול לשנות את הדרך שבה אתם מגייסים כספים.

ההגדרה המדויקת: משוב פנימי ככלי עוצמתי

"משוב פנימי" הוא המונח שבו אשתמש כדי לתאר את המערכת הפנימית של תורם להערכת האפקטיביות של התרומה שלו. זה לא רק קבלה על התרומה ולא רק דיווח שנתי על הפעילות של הארגון. זה משהו עמוק יותר. זה האופן שבו התורם תופס את עצמו ואת מקומו בעולם בזכות התרומה שלו.

למה זה כל כך חשוב? כי תורמים שמרגישים שהם עושים שינוי אמיתי, נוטים יותר להמשיך לתרום, להגדיל את סכום התרומה שלהם ולהמליץ על הארגון לאחרים. במילים אחרות, הערכה עצמית גבוהה של תורם היא המפתח לגיוס כספים בר קיימא.

מה משפיע על ההערכה העצמית של תורם?

אז מה גורם לתורם להרגיש שהתרומה שלו משמעותית? זה מורכב, אבל הנה כמה גורמים מרכזיים:

  • הזדהות עם המטרה: תורמים רוצים לתרום לארגונים שהמטרה שלהם מתיישבת עם הערכים שלהם ועם מה שחשוב להם.
  • תחושת השפעה: תורמים רוצים לראות שהתרומה שלהם עושה שינוי אמיתי. הם רוצים לדעת שהכסף שלהם מגיע למקום הנכון ושהוא מנוצל בצורה יעילה.
  • יחס אישי: תורמים רוצים להרגיש מוערכים ומוכרים. הם רוצים לדעת שהארגון רואה אותם ולא רק את הכסף שלהם.
  • שקיפות ואמינות: תורמים רוצים לדעת שהארגון פועל בשקיפות ובאמינות. הם רוצים לדעת שהם יכולים לסמוך על הארגון שישתמש בכסף שלהם בצורה אחראית.
  • תחושת שייכות: תורמים רוצים להרגיש חלק ממשהו גדול יותר. הם רוצים להרגיש שהם שייכים לקהילה של אנשים שדואגים ורוצים לעשות טוב בעולם.

"עדשת המיקרוסקופ": בואו נבחן רגע קריטי

בואו נדמיין רגע פגישה עם תורם פוטנציאלי. אתם מספרים לו על הפרויקט החדש שלכם, על המספרים, על ההשפעה. הוא מהנהן בנימוס, אבל אתם מרגישים שמשהו חסר.

שימו לב לשנייה הזו: הוא מצמיד את שפתיו, מסיט את מבטו הצידה ואז שואל: "איך אני יכול לדעת שהתרומה שלי באמת תעשה שינוי?"

זה הרגע הקריטי. ברגע הזה הוא לא שואל רק שאלה לוגית. הוא מבטא צורך עמוק יותר - הצורך להרגיש משמעותי. איך תגיבו?

"הקול הפנימי המשולב": מה קורה לנו בראש?

בדיוק ברגע הזה, הראש שלנו מתמלא מחשבות: "הוא לא מאמין לנו? אולי הוא חושב שאנחנו מבזבזים כסף? אולי הוא בכלל לא רוצה לתרום?"

חשוב לעצור רגע ולזכור: הוא לא בהכרח חושב את כל הדברים האלה. הוא פשוט רוצה להרגיש בטוח שהתרומה שלו חשובה.

אז מה עושים? במקום להציג עוד נתונים או להסביר עוד פעם את הפרויקט, צריך להתחבר אליו ברמה הרגשית. אפשר להגיד משהו כמו: "אני מבין את השאלה שלך. גם אני, כתורם בעצמי, רוצה לדעת שהכסף שלי עושה שינוי אמיתי. בגלל זה אנחנו עושים X, Y ו-Z כדי לוודא שהתרומה שלך תהיה אפקטיבית".

"פרקטל המשמעות": מהסיטואציה הספציפית לעיקרון הכללי

השיחה הזו עם תורם פוטנציאלי אחד אינה רק על תרומה של כמה אלפי שקלים. היא משקפת את האתגר הבסיסי של כל ארגון חברתי: כיצד ליצור אצל התורמים תחושת משמעות עמוקה והערכה עצמית גבוהה.

וברמה העמוקה ביותר, היא שאלה על האופן שבו אנחנו כחברה מעריכים נתינה ותרומה. האם אנחנו רואים בתרומה רק אמצעי להשגת מטרות או שאנחנו רואים בה גם ערך בפני עצמו?

אז איך מייצרים את התחושה הזו אצל התורמים?

הנה כמה צעדים מעשיים שאפשר ליישם כבר מחר בבוקר:

1. תקשורת אישית: במקום לשלוח מיילים גנריים, שלחו הודעות אישיות לתורמים. תספרו להם איך התרומה שלהם עזרה ספציפית.

2. מעורבות: תזמינו את התורמים לקחת חלק בפעילות של הארגון. תנו להם הזדמנות לראות את ההשפעה של התרומה שלהם מקרוב.

3. הכרה פומבית: תכירו בתורמים בפומבי, בטקסים, באתר האינטרנט, ברשתות החברתיות. תנו להם להרגיש גאווה על כך שהם תומכים בארגון שלכם.

4. משוב: תבקשו משוב מהתורמים. תשאלו אותם מה חשוב להם, מה הם היו רוצים לראות, מה הם חושבים על הארגון. תראו להם שאתם מעריכים את דעתם.

5. שקיפות מלאה: תשתפו את התורמים בכל מה שקורה בארגון. תראו להם איך הכסף שלהם מנוצל. תהיו פתוחים וכנים לגבי האתגרים וההצלחות שלכם.

"שיטת המראה המנטלית": התכוננות מנטלית לפגישה עם תורם

לפני כל פגישה חשובה עם תורם, אני ממליץ להשתמש ב"שיטת המראה המנטלית". זה תרגיל פשוט שבו אתם מדמיינים את עצמכם בעיני התורם. מה הוא רואה? מה הוא שומע? מה הוא מרגיש?

התרגיל הזה עוזר לכם להתחבר לתורם ברמה האנושית ולהבין את הצרכים והרצונות שלו. הוא גם עוזר לכם להיות יותר אותנטיים ויותר משכנעים.

סיכום: הערכה עצמית של תורמים - המפתח לגיוס כספים בר קיימא

אז מה למדנו היום? למדנו שהערכה עצמית של תורמים היא המפתח לגיוס כספים בר קיימא. למדנו איך ליצור אצל התורמים תחושת משמעות עמוקה והערכה עצמית גבוהה. ולמדנו כמה צעדים מעשיים שאפשר ליישם כבר מחר בבוקר.

אבל זה עדיין לא הכל. כשאני המשכתי לחקור את הנושא הזה, הבנתי שמתחת לשכבה הזו מסתתר דפוס עמוק עוד יותר. מה שבאמת קובע אינו רק מה אנחנו עושים עבור התורמים, אלא מה אנחנו גורמים להם להרגיש לגבי עצמם.

מה עכשיו?

אז השאלה שנשארת איתי היא זו: איזה צעד קטן אתם יכולים לעשות כבר היום כדי לגרום לתורמים שלכם להרגיש יותר מוערכים ומשמעותיים?

אני מזמין אתכם לשתף אותי בתגובות שלכם, בטיפים שלכם, בשאלות שלכם. יחד נוכל לייצר שינוי אמיתי בעולם גיוס הכספים.

אני נועם אבירי, וזו התשוקה שלי.

Noam Aviry, expert in fundraising, giving a presentation on emotional intelligence and communication with donors.
Featured

התנך הרגשי של התורם: איך לדבר אל הלב (ולקבל 'כן')

גיוס כספים זה לא רק מספרים. המדריך המלא להבנת הרגשות של התורמים שלך, מנועם אבירי, מומחה גיוס הכספים המוביל בישראל.

האמת היא שלגייס כסף זה לא רק לדעת את המספרים. זה קודם כל להבין אנשים. זה לזהות את הניואנסים הקטנים, את התנועות הבלתי מודעות, את ה"עומק שמתחת לעומק" של המוטיבציה שלהם.

אני זוכר פגישה אחת גורלית במיוחד. ישבתי מול תורם פוטנציאלי, איש עסקים מצליח, ושיטחתי בפניו את כל הנתונים המרשימים על הארגון שלנו. הוא הנהן בנימוס, אבל בעיניים שלו ראיתי משהו אחר לגמרי – סוג של ניתוק, כאילו אני מדבר אליו בשפה זרה. באותו רגע הבנתי: הוא לא צריך עוד גרפים ועוד סטטיסטיקות. הוא צריך סיפור. הוא צריך רגש.

אז עצרתי. נשמתי עמוק. וסיפרתי לו על ילד אחד, שקיבל מלגה בזכות הארגון שלנו, ואיך המלגה הזו שינתה לו את החיים. איך הוא הפך מילד חסר סיכוי לסטודנט מצטיין באוניברסיטה. פתאום ראיתי ניצוץ בעיניים שלו. הוא הקשיב בריכוז, שאול שאלות, ואפילו הזיל דמעה קטנה.

בסוף הפגישה הוא לא רק נתן תרומה נדיבה – הוא הפך לשותף שלנו. הוא הבין שהוא לא רק נותן כסף, אלא שהוא חלק ממשהו גדול יותר, ממשהו משמעותי.

מאז הפגישה הזו, פיתחתי מן "מילון רגשי" של תורמים. זה לא מילון במובן המילולי, אלא יותר אוסף של תובנות, רמזים, וסימנים שיכולים לעזור לכל מגייס כספים להבין מה באמת מניע את התורמים שלו.

אני נועם אבירי, ואחרי 15 שנה של גיוס כספים, אני יכול להגיד לך דבר אחד בוודאות: אנשים לא תורמים לארגונים – הם תורמים לסיפורים.

אז איך מפענחים את ה"תנ"ך הרגשי" של התורם? הנה כמה עקרונות מפתח:

1. אל תחפש רק את הכסף – חפש את הסיפור שלהם.

כל תורם מגיע עם סיפור משלו, עם רקע, עם ערכים, עם תשוקות. תפקידך הוא לגלות מה הסיפור הזה, ואיך הוא מתחבר לסיפור של הארגון שלך. שאל שאלות פתוחות, הקשב בתשומת לב, ונסה להבין מה באמת חשוב להם.

  • הקול הפנימי המשולב: "'איזה ארגון מדהים!' הוא אמר. (בפנים אני חושב: אבל למה הוא באמת כאן? מה הסיפור האישי שלו שגורם לו להתעניין דווקא בנו?)".

2. תדבר בשפת הרגש – לא בשפת המספרים.

נתונים וסטטיסטיקות חשובים, אבל הם לא מספיקים. תורמים רוצים לדעת שהכסף שלהם עושה שינוי אמיתי, שהם עוזרים לאנשים אמיתיים. תשתמש בסיפורים אישיים, בתמונות חיות, בתיאורים רגשיים כדי להעביר את המסר שלך.

  • "עדשת המיקרוסקופ": שים לב לשנייה הזו: העיניים שלה התמלאו דמעות כשסיפרתי על הילדה הקטנה שהצלחנו להציל. זה היה הרגע שבו ידעתי שהיא איתנו.

3. תהיה אותנטי – אל תנסה להיות מי שאתה לא.

תורמים יכולים להריח חוסר כנות מקילומטרים. תהיה עצמך, תהיה כן, תהיה פגיע. תספר על הכישלונות שלך, על הספקות שלך, על הפחדים שלך. זה יגרום לך להיות אמין יותר, וזה יגרום להם להתחבר אליך יותר.

  • ישירות אותנטית: אספר לך משהו שלא סיפרתי לאף אחד – בפגישת התורמים הראשונה שלי הייתי כל כך מבוהל שידי רעדו כשמזגתי מים. היום אני יודע שהפחד הזה היה בדיוק מה שהייתי צריך לחוות.

4. תצור קשר אישי – מעבר לתרומה הכספית.

תורמים הם לא רק "כספומט". הם אנשים עם רגשות, עם צרכים, עם רצונות. תתייחס אליהם כאל בני אדם, לא כאל "משאבים". תצור איתם קשר אישי, תזמין אותם לאירועים, תעדכן אותם על ההתקדמות של הארגון, תודה להם על התמיכה שלהם.

  • "פרקטל המשמעות": השיחה הזו עם תורם אחד אינה רק על תרומה של 50,000 ש"ח. היא משקפת את האתגר הבסיסי של כל ארגון חברתי: כיצד לתרגם ערכים מופשטים למעשים קונקרטיים.

5. תזכור שהכל מתחיל ונגמר במערכת יחסים.

גיוס כספים זה לא ספרינט – זה מרתון. זה לא עניין של פגישה אחת או שתיים, אלא של בניית מערכת יחסים ארוכת טווח. תשקיע במערכת היחסים הזו, תטפח אותה, ותראה איך היא פורחת.

  • "הקשבה השלישית": אני מקשיב לא רק למה שהוא אומר, אלא גם למה שהוא לא אומר. מה מסתתר מאחורי המילים? מה הוא באמת מרגיש?

בסופו של דבר, גיוס כספים זה עניין של אמפתיה, של הבנה, של חיבור אנושי. זה עניין של לדבר אל הלב, ולא רק אל הארנק. כשתלמד לעשות את זה, תראה איך דלתות נפתחות, איך תרומות זורמות, ואיך חלומות מתגשמים.

אני נועם אבירי, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח. פיתחתי את "שיטת הסולם הדינמי" להעלאת תורמים במדרגות תרומה, ואת "מודל המעגלים המתרחבים" להרחבת מעגל התורמים. אני מאמין בכל ליבי שגיוס כספים הוא לא רק מקצוע – הוא שליחות.

אז קח נשימה עמוקה. תסתכל על התורמים שלך בעיניים חדשות. ותשאל את עצמך: איזה סיפור אתה רוצה לספר להם היום?

#גיוסכספים #פילנתרופיה #תרומות #עמותות #ארגוניםחברתיים #נועםאבירי

גיוס כספים זה לא רק מספרים. המדריך המלא להבנת הרגשות של התורמים שלך, מנועם אבירי, מומחה גיוס הכספים המוביל בישראל.

Noam Aviry, expert in fundraising, giving a presentation on emotional intelligence and communication with donors.

גיוס כספים, תורמים, רגשות, פילנתרופיה, מערכות יחסים, תקשורת, אמפתיה, נועם אבירי, עמותות, ארגונים חברתיים

A thoughtful person looking into the distance, symbolizing the connection between pain and philanthropy.
Featured

הכאב שמניע נתינה: כיצד חוויות קשות מתורגמות לפעולה פילנתרופית - תובנות מהשטח

כיצד חוויות קשות מתורגמות לנתינה משמעותית? נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, חושף את הקשר בין כאב לפילנתרופיה ומציע כלים מעשיים לתרגום כאב לפעולה.

השבוע פגשתי את יעל, מנכ"לית עמותה שעוזרת לילדים חולי סרטן. אישה מדהימה, מלאת חמלה, אבל משהו בעיניים שלה סיפר לי סיפור עמוק יותר מהסיפור הרשמי של העמותה. אחרי שעה של שיחה, זה יצא: בגיל 10 היא איבדה את אחיה לסרטן. הכאב הזה, שמעולם לא באמת עזב, הוא הדלק שמניע אותה. וזה העלה בי שאלה: האם הכאב הוא באמת המנוע העיקרי של הנתינה?

אני נועם אבירי, ואחרי שנים בתחום גיוס הכספים, ראיתי את הדפוס הזה חוזר על עצמו שוב ושוב. לא מדובר רק ברצון לעשות טוב – מדובר בצורך פנימי, כמעט אינסטינקטיבי, להפוך את הכאב למשהו חיובי.

הכאב כמנוע פילנתרופי: מיתוס או מציאות?

אז בואו נדבר על זה ישירות: האם באמת אנשים נותנים יותר כשהם חוו כאב משמעותי? התשובה, כמו תמיד, מורכבת.

  • העומק שמתחת לעומק: הפסיכולוגיה של הנתינה. דן פאליוטה, אחד האנשים המבריקים בתחום, אומר שהפילנתרופיה היא לא רק על כסף, אלא על משמעות. ואני מוסיף: משמעות לעיתים קרובות נמצאת בדיוק במקומות הכואבים ביותר.

  • התפכחות חיובית: לא כל כאב מוביל לנתינה. חשוב לי להבהיר משהו – לא כל מי שחווה טראומה יהפוך לפילנתרופ. יש אנשים שהכאב משתק אותם. השאלה היא איך אנחנו מתמודדים עם הכאב הזה. האם אנחנו נותנים לו להגדיר אותנו, או שאנחנו בוחרים להגדיר אותו מחדש?

  • "שיטת הסולם הדינמי" של הנתינה: ממיקרו למאקרו. אני פיתחתי שיטה שנקראת "הסולם הדינמי" - זה מתחיל מהיכולת לתת לעצמנו (לסלוח, לאהוב את עצמנו), ממשיך ליכולת לתת למעגל הקרוב, ואז למעגלים רחבים יותר. רק כשעברנו את השלבים הראשונים, אנחנו יכולים באמת לתת מעמקי הנשמה.

איך מתרגמים כאב לפעולה פילנתרופית אפקטיבית?

אוקיי, הבנו את ה"למה". אבל איך מתרגמים את הכאב הזה לפעולה קונקרטית? הנה כמה נקודות חשובות:

1. "המפה הרגשית של התורם": להבין את המניעים האמיתיים. תשאלו שאלות עמוקות. אל תפחדו לגעת ברגשות. תגלו מה באמת מניע את התורם. זה יכול להיות זיכרון ילדות, חלום שלא התגשם, או פחד עמוק.

2. "ההקשבה השלישית": מעבר למילים. הקשיבו למה שלא נאמר. שפת הגוף, הטון, השתיקות – כל אלה מספרים סיפור. למדתי את זה בדרך הקשה – בפגישה עם תורם פוטנציאלי, הוא אמר שהוא "שוקל את ההצעה", אבל ראיתי בעיניים שלו שהוא כבר החליט. "ההקשבה השלישית" לימדה אותי להבחין בניואנסים האלה.

3. סטוריטלינג אותנטי: לספר את הסיפור האמיתי. אל תנסו לייפות את המציאות. ספרו את הסיפור האמיתי, עם כל הכאב והקושי. אבל תתמקדו גם בתקווה, בשינוי, ביכולת לעשות טוב.

4. "הצעד האלגנטי": מינימום מאמץ, מקסימום אפקט. אל תנסו לשנות את העולם ביום אחד. התחילו בקטן. תמצאו את הצעד האלגנטי הזה שיכול לעשות את ההבדל הכי גדול.

5. "המראה הכפולה": לראות את עצמכם דרך עיני התורם. תנסו לראות את עצמכם דרך עיני התורם. מה הוא רואה? מה הוא מרגיש? האם הוא מאמין לכם? האם הוא סומך עליכם?

העומק שמתחת לעומק: השאלות הקשות שצריך לשאול

הנה השאלה הכי חשובה: האם אנחנו באמת משתמשים בכאב שלנו כדי לעשות טוב, או שאנחנו משתמשים בו כתירוץ? האם אנחנו בורחים מהכאב, או מתמודדים איתו? האם אנחנו באמת רוצים לעזור לאחרים, או שאנחנו מנסים לרפא את עצמנו?

יעל, מנכ"לית העמותה, לימדה אותי שיעור חשוב: הכאב הוא חלק מהסיפור שלנו, אבל הוא לא כל הסיפור. אנחנו יכולים לבחור איך הסיפור הזה יסופר.

איזה "בלתי אפשרי" אתם מוכנים להפוך לאפשרי השבוע?

אני נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, יועץ ומנטור לארגונים ללא מטרות רווח בישראל. אני משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר, ופיתחתי מתודולוגיות חדשניות שסייעו לארגונים רבים להגדיל את השפעתם. אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר כדי לדון באתגרים הייחודיים שלכם ולמצוא יחד פתרונות יצירתיים.