A person shaking hands with another person, representing a connection between a fundraiser and a donor.
Featured

המתח בין ציפיות גלויות לסמויות: מה תורמים מצפים אבל לא אומרים – ואיך לעמוד בזה?

מה תורמים מצפים אבל לא אומרים? נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, חושף את הציפיות הסמויות של תורמים ומציע כלים להתמודד איתן.

הדלת נסגרה אחרי התורם. הוא חייך בנימוס, לחץ את ידי, הבטיח לחזור אלינו בקרוב. ידעתי שלא אשמע ממנו שוב. "מה קרה שם?" שאלה המנכ"לית, קול חרד. שתקתי. לא ידעתי מה לענות. היום, אחרי שנים של ניסיון, אני יודע בדיוק מה השתבש באותה פגישה. הבעיה לא הייתה במה שאמרתי, אלא במה שלא הבנתי – מה שהתורם ציפה ממני, אבל לא אמר.

המתח בין ציפיות גלויות לסמויות הוא אחד האתגרים הגדולים ביותר בגיוס כספים. תורמים מגיעים לפגישה עם "רשימת מכולת" סמויה של צרכים, ערכים ודאגות – דברים שלעולם לא יבטאו במפורש, אבל ישפיעו באופן מכריע על החלטתם. איך מגלים את הציפיות הסמויות האלו? וחשוב יותר – איך עומדים בהן?

במאמר הזה, אני חושף את הציפיות הסמויות הנפוצות ביותר של תורמים, ונותן כלים פרקטיים להתמודד איתן. אספר לכם מה עבד לי הכי טוב, וגם על כישלונות כואבים שהובילו לתובנות פורצות דרך. אז בואו נצלול פנימה.

נועם אבירי כאן. במשך 17 שנים אני עוזר לארגונים ללא מטרות רווח לפצח את קוד הנתינה, ולבנות מערכות יחסים משמעותיות עם תורמים. ראיתי הכל – מהצלחות מסחררות ועד משברים קשים. למדתי שהסוד לגיוס כספים מוצלח טמון לא רק בידע מקצועי, אלא גם בהבנה עמוקה של הנפש האנושית.

הציפייה הסמויה #1: "אני רוצה להרגיש חלק ממשהו גדול יותר"

זו אולי הציפייה הסמויה החזקה ביותר. תורמים לא רק רוצים לתת כסף – הם רוצים להיות שותפים לחזון, לקחת חלק במשהו בעל משמעות, להשאיר חותם. הם מחפשים חיבור רגשי, תחושה של שייכות.

  • איך לעמוד בציפייה הזו?

ספרו את הסיפור האמיתי: אל תתמקדו רק בנתונים יבשים. ספרו סיפורים מרגשים על האנשים שאתם עוזרים להם. תאפשרו לתורם לראות את ההשפעה של התרומה שלו בעיניים.

הזמינו לשותפות פעילה: אל תציגו את התורם רק כ"כספומט". הציעו לו להשתתף בפעילויות הארגון, לפגוש את המוטבים, לתרום מהידע והניסיון שלו. תנו לו להרגיש שהוא חלק מהמשפחה.

צרו קהילה: בנו קהילה סביב הארגון שלכם. תאפשרו לתורמים לתקשר אחד עם השני, לשתף רעיונות, להרגיש שהם חלק מקבוצה של אנשים בעלי ערכים משותפים.

למדתי את הלקח הזה בדרך הקשה. פעם ניהלתי קמפיין גיוס כספים לארגון שמסייע לנוער בסיכון. התמקדתי במספרים – כמה נערים עזרנו, כמה שיפרנו את אחוז הנשירה מבתי הספר. הקמפיין נכשל. רק כששיניתי גישה והתחלתי לספר את הסיפורים האישיים של הנערים – את החלומות שלהם, את המאבקים שלהם, את התקווה שלהם – התרומות התחילו לזרום. אנשים רצו להיות חלק מהמסע שלהם.

הציפייה הסמויה #2: "אני רוצה לדעת שהכסף שלי מנוהל בצורה אחראית"

תורמים רוצים לדעת שהכסף שלהם לא הולך לאיבוד בתוך ביורוקרטיה מסורבלת, או גרוע מכך – מגיע לידיים לא נכונות. הם מצפים לשקיפות, לאחריות, לניהול יעיל.

  • איך לעמוד בציפייה הזו?

היו שקופים לחלוטין: אל תסתירו מידע. תציגו את הדוחות הכספיים שלכם בצורה ברורה ונגישה. תסבירו איך הכסף מנוהל, ואיך הוא משפיע בפועל.

מדדו ותקשרו תוצאות: אל תסתפקו ב"אנחנו עושים טוב". מדדו את ההשפעה של הפעילות שלכם בצורה כמותית ואיכותית. תקשרו את התוצאות לתורמים בצורה סדירה.

השקיעו בניהול תקין: אל תזלזלו בחשיבות של ניהול כספים תקין. השקיעו במערכות ניהול מתקדמות, ברואי חשבון מוסמכים, בבקרה פנימית. תראו לתורמים שאתם רציניים.

אחת הטעויות הנפוצות ביותר שאני רואה היא חוסר השקעה בתשתיות ניהול. ארגונים מתמקדים בגיוס כספים, ושוכחים לטפל בצד הניהולי. זה כמו לבנות בית בלי יסודות – מתישהו הוא יתמוטט.

הציפייה הסמויה #3: "אני רוצה להרגיש שמעריכים אותי"

תרומה היא מעשה של נדיבות. תורמים מצפים לקבל הכרה על הנתינה שלהם – לא בהכרח הכרה פומבית, אלא הכרה אישית, אותנטית, מכל הלב. הם רוצים להרגיש שמעריכים אותם כאנשים, ולא רק כ"כספומטים".

  • איך לעמוד בציפייה הזו?

הודו מכל הלב: אל תסתפקו במכתב תודה גנרי. התקשרו לתורם, שלחו מייל אישי, צרו קשר בדרך שמראה שאכפת לכם. תסבירו לו בדיוק איך התרומה שלו עוזרת.

תנו יחס אישי: אל תתייחסו לכל התורמים אותו דבר. תכירו אותם, תלמדו מה חשוב להם, תתאימו את התקשורת שלכם לצרכים שלהם.

הפתיעו בדברים קטנים: אל תחכו לתרומה גדולה כדי להראות הערכה. שלחו לתורם ברכה ליום הולדת, הזמינו אותו לאירוע מיוחד, תנו לו מתנה קטנה שמראה שחשבתם עליו.

אני זוכר תורם גדול שתרם לארגון שאני עבדתי בו במשך שנים. הוא תמיד היה נדיב, אבל גם מאוד שקט וביישן. יום אחד החלטתי לשלוח לו זר פרחים ליום הולדתו. הוא התקשר אלי נרגש, ואמר שזו הפעם הראשונה שמישהו זכר את יום ההולדת שלו. התרומה שלו לארגון גדלה פי שלושה בשנה שלאחר מכן.

הציפייה הסמויה #4: "אני רוצה לדעת שאתם רציניים לגבי המטרה שלכם"

תורמים רוצים לדעת שהארגון שבו הם תומכים באמת מחויב למטרה שלו, ולא רק "עושה הצגות". הם מצפים לראות תשוקה, נחישות, התמדה. הם רוצים להרגיש שהם משקיעים במשהו שבאמת ישנה את העולם.

  • איך לעמוד בציפייה הזו?

חיו את המטרה שלכם: אל תדברו רק על המטרה שלכם – תחיו אותה. תראו לתורמים שאתם מאמינים במה שאתם עושים, ושאתם מוכנים להקריב בשביל זה.

היו אותנטיים: אל תנסו להיות מי שאתם לא. היו אמיתיים, כנים, פגיעים. אנשים מעריכים אותנטיות יותר מכל דבר אחר.

התמידו: גיוס כספים הוא מרתון, לא ספרינט. אל תתייאשו כשאתם נתקלים בקשיים. תמשיכו לעבוד קשה, להאמין בעצמכם, ולעולם לא לוותר על המטרה שלכם.

אני מאמין גדול ב"הליכה על פי העקרונות". אם אתה לא מאמין במה שאתה עושה, איך אתה יכול לצפות שאחרים יאמינו? התשוקה שלך היא המפתח להצלחה שלך.

המתנה הגדולה מכולן

המתח בין הציפיות הגלויות והסמויות של תורמים הוא מורכב, אבל הוא גם הזדמנות. כשאתם מצליחים לפצח את הקוד, אתם לא רק מגייסים כסף – אתם בונים מערכות יחסים אמיתיות, מקימים קהילה של תומכים נלהבים, ויוצרים השפעה משמעותית בעולם.

אז בפעם הבאה שאתם נפגשים עם תורם, אל תקשיבו רק למילים שלו. תנסו להקשיב למה שהוא לא אומר. תנסו להבין מה באמת חשוב לו. תנסו לעמוד בציפיות הסמויות שלו. זו המתנה הגדולה ביותר שאתם יכולים לתת לו – וזו המתנה הגדולה ביותר שהוא יכול לתת לכם.

מה הציפייה הסמויה שהכי הפתיעה אתכם? שתפו אותי בתגובות!

נועם אבירי הוא מומחה מוביל בגיוס כספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר ותובנות חדשניות.

A close-up image of hands shaking, symbolizing a strong relationship between a fundraiser and a donor. The background is blurred, suggesting the focus is on the connection and trust being built.
Featured

הזיכרון הרגשי: איך חוויית התרומה הראשונה מעצבת את עתיד הנתינה שלך (ואיך לנצל זאת)

גלו איך חוויית התרומה הראשונה של תורם מעצבת את החלטות הנתינה העתידיות שלו, וכיצד מגייסי כספים יכולים לנצל זאת לבניית מערכות יחסים ארוכות טווח. טיפים מנועם אבירי.

הדלת נסגרת מאחורי התורם הפוטנציאלי, והרגשתי את הדממה מהדהדת בחדר. "הלך עליך מיליון שקל", לחש קול בראשי. זו הייתה הפגישה הראשונה שלי מול תורם פוטנציאלי גדול, והרגשתי כמו ילד קטן שהלך לאיבוד בג'ונגל. היום, אחרי שנים של ניסיון, אני מבין שהכישלון הזה היה שיעור יקר מפז, שהשפיע על כל החלטת גיוס כספים שקיבלתי מאז.

אני נועם אבירי, ובמשך שנים אני מלווה ארגונים ומגייסי כספים בישראל. ראיתי כבר הכל: קמפיינים מבריקים שקרסו, תורמים ששינו את דעתם ברגע האחרון, וגם ניסים קטנים של נתינה שלא ייאמנו. אבל דבר אחד נשאר קבוע: חוויית התרומה הראשונה של התורם היא קריטית. היא הזיכרון הרגשי שממנו הוא שואב את ההחלטות העתידיות שלו.

אבל רגע, למה אני בכלל מתעכב על זה? כי רובנו, כמגייסי כספים, מתמקדים במספרים, בתוכניות עסקיות ובמצגות משכנעות. אנחנו שוכחים שלפני הכל, מדובר באנשים עם רגשות, ציפיות ופחדים. התורם לא רואה רק את הארגון שלכם - הוא רואה את עצמו בתוך הסיפור הזה. והשאלה היא, איזה סיפור אתם יוצרים לו?

חוויית התרומה הראשונה: עדשת המיקרוסקופ

בואו נפרק רגע קריטי בפגישה הראשונה עם תורם. תארו לעצמכם שזה עתה סיימתם להציג את הפרויקט החדש שלכם - מרכז יום לקשישים ניצולי שואה. התורם מקשיב בנימוס, שואל שאלות, אבל אתם מרגישים שמשהו חסר.

שים לב לשנייה הזו: התורם מסיט את מבטו מהמסמכים, ומביט ישירות בעיניכם. הוא שואל: "מה אותך מביא לעשות את זה?". זהו רגע האמת. זו לא שאלה על הארגון, אלא עליכם. התשובה שלכם תקבע אם הוא יראה בכם שותף אמיתי, או סתם עוד פנים שמנסות לשכנע אותו לפתוח את הארנק.

הקול הפנימי המשולב: מעבר למילים

איך עונים על שאלה כזו? כאן נכנס לתמונה "הקול הפנימי המשולב". זה לא רק מה שאתם אומרים, אלא גם מה שאתם חושבים ומרגישים באותו רגע.

"'כמובן, אני מאמין בחשיבות של תמיכה בניצולי שואה,' אני אומר. (בראשי חשבתי: 'זה נשמע כמו תשובה של רובוט. זה לא אמיתי!'). 'אבל האמת היא,' המשכתי, 'שסבתא שלי הייתה ניצולת שואה. ראיתי איך הבדידות והעוני גורמים לה לסבול. אני לא יכול לעמוד מנגד כשזה קורה לאחרים.'.

התגובה של התורם הייתה מיידית. הוא הזדהה עם הסיפור האישי שלי, ראה את האש בעיניים שלי, וידע שאני לא סתם "עובד" שמנסה לגייס כסף. יצרנו חיבור אמיתי, שמעבר לכסף.

פרקטל המשמעות: יותר מסתם תרומה

השיחה הזו עם תורם אחד אינה רק על תרומה של 50,000 ש"ח. היא משקפת את האתגר הבסיסי של כל ארגון חברתי: כיצד לתרגם ערכים מופשטים למעשים קונקרטיים. וברמה העמוקה ביותר, היא שאלה על האופן שבו אנחנו כחברה מחליטים מה באמת חשוב.

תמונות מילוליות חדות: צרו חוויה בלתי נשכחת

במקום להציג מצגת משעממת, צרו חוויה ויזואלית ורגשית עבור התורם. דמיינו שאתם לוקחים אותו לסיור במרכז היום לקשישים (גם אם זה רק בדמיון). תארו לו את החיוך על פני הקשישים כשהם שרים יחד, את הריח של המרק החם שמכינים במטבח, את האווירה המשפחתית והחמה.

"הכנס השנתי הרגיש כמו שדה תעופה בסערה - כולם ממהרים, כרטיסי ביקור מתעופפים באוויר, ורעש לבן של שיחות קטועות. בתוך הכאוס הזה, המטרה שלי הייתה לייצר אי של שקט עם התורם הפוטנציאלי - בועה של תשומת לב מלאה, שבה הוא ירגיש שהוא באמת רואה אותנו ואנחנו רואים אותו."

שיטת הסולם הדינמי: בנו מערכת יחסים ארוכת טווח

חוויית התרומה הראשונה היא רק הצעד הראשון. כדי לבנות מערכת יחסים ארוכת טווח עם התורם, השתמשו ב"שיטת הסולם הדינמי". תתחילו בתרומה קטנה, תמשיכו בעדכונים שוטפים, הזמנה לאירועים, ובהדרגה תעלו אותו במדרגות התרומה.

הסוד הוא לא ללחוץ, אלא ליצור קשר רציף, להראות לו את ההשפעה של התרומה שלו, ולגרום לו להרגיש חלק מהמשפחה של הארגון.

מה למדתי מהדרך הקשה: התפכחות חיובית

אני מודה, פעם חשבתי שגיוס כספים זה עניין של מספרים, של מצגות משכנעות ושל קשרים נכונים. היום אני מבין שזה עניין של אנשים, של רגשות, של סיפורים ושל מערכות יחסים.

אז מה באמת עומד בינך לבין יעד הגיוס הבא שלך? האם זה באמת חוסר בכלים, או אולי פחד עמוק יותר שלא הסכמת להתמודד איתו עד היום?

העומק שמתחת לעומק: תזכרו תמיד לחפש את המוטיבציות האמיתיות של התורמים שלכם. זה שם נמצא הכוח האמיתי.

אני נועם אבירי, ואני כאן כדי לעזור לך להגיע לשם.

רציתי לשתף אותך במשהו שטרד את מנוחתי השבוע: כמה פעמים אנחנו שוכחים את הכוח של החיבור האנושי בעולם גיוס הכספים?

אז השאלה שנשארת איתי היא זו: איזה "בלתי אפשרי" אתה מוכן להפוך לאפשרי השבוע?

נועם אבירי הוא מומחה-על מוביל בתחום גיוס הכספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל.

שתפו אותי בתגובות, מה הייתה חוויית התרומה הראשונה שלכם? ואיך היא השפיעה עליכם?

A close-up image of a hand holding a pair of eyeglasses, reflecting a cityscape in the lenses. The eyeglasses symbolize seeing the world from the donors perspective.
Featured

משקפי התורם: איך הסיפור האישי של תורמים מעצב את הבחירות שלהם?

איך הסיפור האישי של תורמים מעצב את הבחירות שלהם? נועם אבירי חושף את העומק שמתחת לפני השטח בגיוס כספים: הקשבה, אמפתיה, ומערכות יחסים.

השעה הייתה 07:17 בבוקר, ואני כבר הייתי בדרך לפגישה עם תורם פוטנציאלי ששוויו מוערך במיליוני דולרים. אבל הפעם, במקום לדקלם את נתוני ההשפעה של הארגון, החלטתי לנסות משהו אחר – להיות פשוט אנושי. מה שלא ידעתי אז, זה שהפגישה הזו תשנה את כל תפיסת עולמי לגבי גיוס כספים ותלמד אותי שלעולם, אבל לעולם, אל תזלזלו בסיפור האישי של התורם.

אז מה קרה שם בדיוק? ואיך זה קשור אליך, מגייס הכספים שקורא את השורות האלה עכשיו? בואו נצלול פנימה.

העומק שמתחת לעומק: לפענח את המוטיבציות האמיתיות של התורמים

אני נועם אבירי, יועץ גיוס כספים, מנטור למגייסים, ואחד שראה כבר הכל. לימדתי מגייסים איך לסגור עסקאות של מיליונים, אבל האמת היא שההצלחות הגדולות ביותר שלי הגיעו דווקא מרגעים של כישלון צורב. למשל, הפגישה ההיא, שהייתה אמורה להיות עוד צעד בדרך לגיוס סכום עצום, הפכה לשיעור מאלף על פסיכולוגיה של נתינה.

כשנכנסתי למשרד המפואר, ציפיתי לשמוע שאלות על יעילות, עלויות, ופוטנציאל צמיחה. אבל במקום זאת, התורם, איש עסקים מצליח, התחיל לספר לי על ילדותו בבית יתומים, על המאבק היומיומי לשרוד, ועל החלום שלו להבטיח שלילדים אחרים לא יהיה אותו גורל.

הקשבה שלישית: מה התורם לא אומר במילים

באותו רגע הבנתי משהו קריטי: גיוס כספים הוא לא רק הצגת נתונים, הוא קודם כל הקשבה. לא הקשבה רגילה, אלא מה שאני קורא לה "הקשבה השלישית" – היכולת לשמוע את מה שלא נאמר במילים, לזהות את הכאב, את התקווה, את החלום שמניעים את התורם.

אבל איך עושים את זה בפועל? הנה כמה כלים שימושיים:

1. המפה הרגשית של התורם: שבו רגע לפני הפגישה ונסו לדמיין את חייו של התורם. מהם הערכים החשובים לו? מהם הפחדים שלו? מה הוא רוצה להשאיר אחריו בעולם?

2. טכניקת המראה הכפולה: נסו לראות את הארגון שלכם דרך עיני התורם. מה הוא מחפש? מה הוא מצפה לקבל? מה יגרום לו להרגיש שהוא עושה את הדבר הנכון?

3. שיטת המשוב התלת-שלבית: אחרי הפגישה, כתבו לעצמכם שלושה דברים: מה עבד טוב? מה אפשר לשפר? ומה למדתם על התורם?

הצעד האלגנטי: איך הסיפור האישי שלכם מחזק את הקשר

ואל תטעו, זה לא אומר שאתם צריכים לוותר על הצגת הנתונים או על ההסברים המפורטים. אבל זה כן אומר שאתם צריכים לשלב אותם בתוך הסיפור האישי של התורם. להראות לו איך התרומה שלו הופכת לחלק מהמסע שלו, איך היא עוזרת לו להגשים את החלומות שלו.

למשל, במקרה שלי, במקום לדבר על המספרים, התחלתי לדבר על הילדים בבית היתומים. סיפרתי לו על החלומות שלהם, על הפחדים שלהם, על התקווה שלהם לעתיד טוב יותר. ואז, בצורה טבעית, הסברתי לו איך התרומה שלו יכולה לעזור להם להגשים את החלומות האלה.

אפקט המגירה הסגורה: איך לא לתת לרושם הראשוני לקלקל את העסקה

חשוב לזכור: לעיתים קרובות, לתורמים יש "מגירה סגורה" – רושם ראשוני מגובש על הארגון או על מגייס הכספים. אם הרושם הזה שלילי, קשה מאוד לשנות אותו. לכן, חשוב להשקיע זמן ביצירת קשר אישי, להראות לתורם שאתם באמת מבינים אותו, שאתם באמת אכפת לכם.

ומה קרה בסוף עם אותו תורם פוטנציאלי? הוא לא רק תרם, הוא הפך לשותף אמיתי. הוא התחיל להגיע לאירועים של הארגון, הוא התחיל לפגוש את הילדים, הוא התחיל לתרום מזמנו ומניסיונו. הוא הפך לחלק מהמשפחה.

העומק שמתחת לעומק: הערך האמיתי של גיוס כספים

גיוס כספים הוא לא רק עבודה, הוא שליחות. הוא הזדמנות לשנות את העולם, להפוך אותו למקום טוב יותר. אבל כדי לעשות את זה, אנחנו צריכים לזכור שאנחנו לא רק מגייסים כסף, אנחנו בונים מערכות יחסים. מערכות יחסים שמבוססות על אמון, על כבוד, ועל הבנה.

אז בפעם הבאה שאתם נפגשים עם תורם פוטנציאלי, תשאלו את עצמכם: מה הסיפור שלו? מה מניע אותו? ואיך אני יכול לעזור לו להגשים את החלומות שלו?

נועם אבירי, מומחה בגיוס כספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. אני משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי אפקטיבי בשטח, ותובנות חדשניות שפיתחתי בעצמי, כדי להוביל אתכם להצלחה בגיוס הכספים שלכם. הגישה שלי משלבת ידע מעולם הפסיכולוגיה, עסקים, ותיאוריות החלטה, ומטרתה לספק כלים מעשיים ויישומיים לשיפור ביצועים ויצירת מערכות יחסים ארוכות טווח עם תורמים.

אני מזמין אתכם לשתף בתגובות טיפים נוספים לבניית קשר אישי עם תורמים!

A close-up of two hands shaking, symbolizing trust and partnership between a fundraiser and a donor.
Featured

מנגנוני הגנה של תורמים: איך להתמודד עם פניות מעוררות אי-נוחות?

איך להתמודד עם מנגנוני הגנה של תורמים? נועם אבירי, מומחה גיוס כספים, חושף את הטכניקות להתגבר על התנגדויות ולבנות קשר אמיתי עם תורמים.

האמת היא, כולנו עושים את זה. כשמגיעה אלינו פנייה לתרומה שמקפיצה לנו את הסעיף, שמעוררת בנו תחושת אי-נוחות – אנחנו מפעילים מנגנוני הגנה. זה טבעי, זה אנושי. השאלה היא לא אם זה קורה, אלא איך אנחנו מתמודדים עם זה כמגייסי כספים. אספר לכם משהו שלא סיפרתי לאף אחד: בתחילת דרכי, אחרי שפנייה שלי נדחתה בבוטות על ידי תורם פוטנציאלי, מצאתי את עצמי מתרץ לעצמי במשך שבועות למה הוא "סתם קמצן" ולא מבין את החשיבות של מה שאנחנו עושים. בדיעבד, הבנתי שהתרצנות הזו הייתה מנגנון הגנה שלי, ניסיון להגן על האגו שלי מפני הפגיעה.

אני נועם אבירי, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל, ואחרי שנים בתחום, למדתי שמנגנוני ההגנה האלה לא רק פוגעים ביכולת שלנו לגייס כספים, אלא גם מונעים מאיתנו ליצור קשר אמיתי עם תורמים. אז איך עוברים אותם? איך מגיעים לעומק שמתחת לעומק?

הבנת הפסיכולוגיה של ההתנגדות: לא מדובר בכם

נתחיל מהבסיס: רוב הסיכויים שההתנגדות של התורם לא קשורה אליכם באופן אישי. היא קשורה לצרכים, לאמונות ולפחדים שלו. אחת התגליות החשובות ביותר שלי הייתה כשהבנתי שלכל תורם יש "מפה רגשית" משלו – סט של ערכים, חוויות ומחשבות שמכתיבים את האופן שבו הוא תופס את העולם ואת מקומו בו. כשהפנייה שלנו לא מתיישבת עם המפה הזו, מופעלים מנגנוני ההגנה.

לדוגמה, תורם שחווה בעבר ניצול או הונאה על ידי ארגון צדקה, יהיה חשדן יותר כלפי כל פנייה לתרומה. תורם שמרגיש שהארגון שלו נמצא בקשיים כלכליים, עלול לסרב לתרום מתוך חשש לעתידו שלו. תורם שלא מבין את ההשפעה של התרומה שלו, עלול לראות בה בזבוז כסף.

ארבעת מנגנוני ההגנה הנפוצים ביותר (וכיצד לעקוף אותם)

אז איך זה נראה בפועל? הנה ארבעה מנגנוני הגנה נפוצים שאני נתקל בהם שוב ושוב, ואיך אפשר להתמודד איתם:

1. הימנעות אקטיבית: התורם פשוט מתעלם מהפנייה, לא עונה למיילים, לא חוזר לשיחות.

המעקף: אל תוותרו בקלות. נסו גישה אחרת – שיחת טלפון אישית במקום מייל גנרי, פנייה דרך מכר משותף, או הזמנה לאירוע קטן ואינטימי. זכרו: ההתמדה, בשילוב עם יצירתיות, היא המפתח.

2. רציונליזציה: התורם ממציא תירוצים למה הוא לא יכול לתרום ("אנחנו כבר תורמים לארגון אחר", "התקציב שלנו מוגבל השנה").

המעקף: אל תתווכחו עם התירוצים. במקום זה, נסו להבין את הסיבה האמיתית מאחוריהם. שאלו שאלות פתוחות ("אני מבין, ספר לי קצת יותר על הארגון שאתם תומכים בו"), הציעו אפשרויות תרומה מגוונות (סכום קטן יותר, תרומה בעין, תרומה של זמן התנדבות).

3. העברה (השלכה): התורם משליך את תחושותיו השליליות עליכם או על הארגון ("אתם סתם ביורוקרטים", "אתם לא באמת עוזרים לאף אחד").

המעקף: הישארו רגועים ומקצועיים. אל תיקחו את הדברים באופן אישי. נסו להבין מה עומד מאחורי ההשלכה – האם מדובר בתסכול, בכעס או בפחד? הציעו לתת מידע נוסף, להסביר את הפעילות שלכם בצורה מפורטת יותר, או להפגיש אותו עם אנשים שהארגון שלכם סייע להם.

4. הכחשה: התורם מסרב להכיר בבעיה שהארגון שלכם מנסה לפתור ("אין באמת רעב בעולם", "הילדים האלה סתם מפונקים").

המעקף: זה המנגנון הקשה ביותר לעקוף. כאן נדרשת סבלנות רבה, הקשבה אמיתית ושימוש בנתונים וסיפורים אישיים כדי להמחיש את הבעיה. הציעו לתורם לבקר בשטח, לפגוש אנשים שנמצאים בקצה השני של העזרה שלכם, ולראות במו עיניו את ההשפעה של התרומה שלו.

ההקשבה השלישית: מעבר למילים

בסופו של דבר, המפתח להתמודדות עם מנגנוני הגנה הוא לפתח את מה שאני קורא לו "ההקשבה השלישית" – היכולת להקשיב לא רק למילים שנאמרות, אלא גם למה שלא נאמר, לשפת הגוף, לטון הדיבור, לאנרגיה שנוצרת בחדר. כשתלמדו להקשיב ברמה הזו, תוכלו לזהות מנגנוני הגנה מוקדם יותר, להבין את הסיבות מאחוריהם, ולמצוא את הדרך הנכונה לעקוף אותם.

ואם אתם מרגישים שאתם לא מצליחים לבד? אל תתביישו לבקש עזרה. להתייעץ עם קולגות, לקחת קורס או סדנה, או לפנות למנטור מנוסה. זכרו: גיוס כספים הוא לא רק מקצוע, הוא גם אמנות. ואמנות, כמו כל דבר אחר בחיים, דורשת תרגול, למידה והתפתחות מתמדת.

אז השאלה שנשארת איתי היא זו: איזה מנגנון הגנה אתם מזהים אצלכם, שמגביל אתכם בגיוס הכספים? ומה אתם הולכים לעשות כדי להתגבר עליו השבוע? שתפו אותי בתגובות!

אני נועם אבירי, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. אני משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר בשטח, ומלווה ארגונים ויחידים להשגת יעדי הגיוס שלהם.

An image representing a multigenerational Jewish family in Israel, perhaps visiting a project they support.
Featured

תרומה ישראלית יהודית בלבד: הסיפור הבין-דורי שמשפחות תורמים לא מספרות

תרומה "ישראלית יהודית בלבד": הסיפור הבין-דורי שמשפחות תורמים לא מספרות. טיפים ואסטרטגיות לגיוס כספים מוצלח ממשפחות תורמות.

האוויר דליל בפסגות של עולם הפילנתרופיה. כשמדובר בתרומה "ישראלית יהודית בלבד", אנחנו לא מדברים רק על כסף. אנחנו מדברים על זהות, על שייכות, על חלומות שירדו דורות קודם לכן מהראש אל הלב, ועכשיו צריכים למצוא את דרכם חזרה אל המציאות. אני נועם אבירי, ואחרי שנים בתחום גיוס הכספים, למדתי שהסוד האמיתי הוא לא רק לבקש, אלא להקשיב – באמת להקשיב – לסיפורים שאף אחד לא מספר.

אספר לכם משהו שלא סיפרתי הרבה זמן: בתחילת הקריירה שלי, ישבתי בפגישה עם משפחת תורמים ותיקה, ששורשיה נטועים עמוק בהיסטוריה הציונית. רציתי להרשים אותם עם מצגת מרהיבה על פרויקט חדשני. אבל אז, אחד מבני המשפחה עצר אותי. "תגיד לי," הוא שאל, "אתה מבין מה זה אומר להיות חלק מהסיפור הזה?" באותו רגע הבנתי שלא הכנתי שיעורי בית. הייתי עסוק ב"איך" ולא ב"למה".

בואו נצלול לעומק של הנושא הרגיש הזה – תרומה "ישראלית יהודית בלבד" – וננסה להבין מה באמת מניע משפחות תורמים, ומה המשמעות של זה עבורנו, מגייסי הכספים.

1. "ההקשבה השלישית": מעבר למספרים ולמילים

הדבר הראשון שצריך להבין הוא שהכסף הוא רק הסימפטום. מתחת לפני השטח, יש רבדים שלמים של משמעות:

  • זהות: עבור משפחות רבות, תרומה לישראל היא דרך לשמר ולחזק את הזהות היהודית שלהן, במיוחד בדורות הצעירים.
  • שייכות: התרומה מחברת אותן למשהו גדול מהן – למדינה, להיסטוריה, לעם.
  • הנצחה: הם רוצים להשאיר חותם, להבטיח שהערכים שלהם ימשיכו להתקיים גם אחרי שהם לא יהיו כאן.

אבל איך מגלים את כל זה? כאן נכנסת לתמונה "ההקשבה השלישית" – היכולת להקשיב לא רק למילים, אלא גם למה שלא נאמר. שימו לב לשפת הגוף, לטון הדיבור, לסיפורים הקטנים שהם חולקים. לפעמים, רמז קטן על געגוע לבית הכנסת של סבא יכול להיות חשוב יותר מכל הנתונים על הפרויקט שלכם.

2. "המפה הרגשית של התורם": לזהות את הכפתורים האמיתיים

אחרי שהקשבתם, הגיע הזמן למפות את הרגשות שמניעים את התורם. שאלו את עצמכם:

  • מה הכי חשוב להם בישראל? חינוך? בריאות? ביטחון?
  • מה הם רוצים להנחיל לדורות הבאים?
  • מה הם הכי גאים בו בהיסטוריה המשפחתית שלהם?

השתמשו בשאלות פתוחות כדי לעודד אותם לחלוק את הסיפורים שלהם. אל תפחדו להיות רגישים ואישיים. תזכרו, אתם לא מוכרים מוצר – אתם מציעים להם להיות חלק ממשהו משמעותי.

לדוגמה, פעם עבדתי עם משפחה שתרמה סכומים נכבדים לאוניברסיטה בישראל. אבל כשהתחלתי לשאול שאלות לעומק, גיליתי שהסיפור האמיתי הוא שהסבא שלהם, ניצול שואה, חלם תמיד ללמוד שם, אבל לא היה לו סיכוי. התרומה לא הייתה רק על השכלה, אלא על סגירת מעגל עבור דור שלם.

3. "הסולם הדינמי": בניית מערכות יחסים ארוכות טווח

גיוס כספים הוא לא ספרינט – הוא מרתון. המטרה היא לא רק לקבל תרומה חד פעמית, אלא לבנות מערכת יחסים ארוכת טווח שמבוססת על אמון וכבוד הדדיים.

השתמשו ב"שיטת הסולם הדינמי" – התחילו בקטן, תנו להם לראות את ההשפעה של התרומה שלהם, ותעלו אותם בהדרגה בסולם התרומות. תזכרו לתקשר איתם באופן קבוע, לעדכן אותם בהתקדמות, ולהזמין אותם לקחת חלק פעיל יותר בפרויקט.

4. "אפקט המגירה הסגורה": לשבור את הדעות הקדומות

אחד האתגרים הגדולים ביותר בגיוס כספים הוא ההתמודדות עם דעות קדומות. תורמים רבים מגיעים עם רעיונות מגובשים על ישראל, על יהדות, ועל מה ראוי לתמיכה. המשימה שלכם היא לפתוח את "המגירה הסגורה" הזו, ולהציג להם נקודת מבט חדשה.

איך עושים את זה?

  • היו מוכנים לאתגר את הנחות היסוד שלהם: אל תפחדו להציג נתונים שמערערים על האמונות שלהם.
  • תנו להם לראות את השטח: ארגנו סיורים וביקורים בפרויקטים שאתם תומכים בהם.
  • תחברו אותם לאנשים אמיתיים: תנו להם לשמוע את הסיפורים של האנשים שהם עוזרים להם.

5. "הצעד האלגנטי": להגיע למטרה במינימום מאמץ

גיוס כספים הוא משחק של יעילות. אתם לא יכולים לבזבז את הזמן שלכם על תורמים שלא רלוונטיים. תתמקדו בתורמים שיש להם את הפוטנציאל הגבוה ביותר לתרום לכם, ותשקיעו בהם את מירב המאמצים. זה ה"צעד האלגנטי" – למצוא את הנקודות שבהן אתם יכולים להשיג את התוצאות הטובות ביותר במינימום מאמץ.

אז איך עושים את זה בפועל?

  • מיפוי ופילוח: אל תתפשרו על איכות המידע שלכם. תכירו את התורמים שלכם לעומק – מה מעניין אותם, מה הם תרמו בעבר, ומה היכולת הכלכלית שלהם.
  • אוטומציה: השתמשו בכלים טכנולוגיים כדי לייעל את התהליכים שלכם. מיילים אוטומטיים, ניהול קשרי לקוחות (CRM), וניתוח נתונים יכולים לחסוך לכם זמן יקר.
  • מיקור חוץ: אל תפחדו להעביר משימות לגורמים חיצוניים. חברת גיוס כספים מנוסה יכולה לעזור לכם להגיע לתורמים הנכונים ולבנות איתם מערכות יחסים.

המראה הכפולה: לראות את עצמך דרך עיני התורם

בסופו של דבר, גיוס כספים הוא משחק של אמפתיה. אתם צריכים להיות מסוגלים לראות את העולם דרך עיני התורם, ולהבין מה מניע אותו. תזכרו שכל תורם הוא אדם עם סיפור, עם חלומות, ועם פחדים. אם תצליחו להתחבר אליהם ברמה האנושית, תוכלו לבנות מערכות יחסים ארוכות טווח שיעזרו לכם להגשים את החזון שלכם.

אז השאלה שנשארת איתי היא זו: איזה "עומק שמתחת לעומק" אתם מוכנים לחפש בתורמים שלכם השבוע? איזו "הקשבה שלישית" תתרגלו? ואיזה "צעד אלגנטי" תעשו כדי להגיע ליעדים שלכם?

אני נועם אבירי, ואני כאן כדי לעזור לכם להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי.

אני נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, יועץ ומנטור לארגונים ללא מטרות רווח. אני משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר ואפקטיבי בשטח, ומוביל ארגונים להצלחה בגיוס משאבים. לאורך הקריירה שלי, ליוויתי מאות מגייסי כספים וארגונים, ופיתחתי מתודולוגיות ייחודיות להשגת יעדי גיוס, תוך יצירת מערכות יחסים ארוכות טווח עם תורמים.