מה תורמים מצפים אבל לא אומרים? נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, חושף את הציפיות הסמויות של תורמים ומציע כלים להתמודד איתן.
הדלת נסגרה אחרי התורם. הוא חייך בנימוס, לחץ את ידי, הבטיח לחזור אלינו בקרוב. ידעתי שלא אשמע ממנו שוב. "מה קרה שם?" שאלה המנכ"לית, קול חרד. שתקתי. לא ידעתי מה לענות. היום, אחרי שנים של ניסיון, אני יודע בדיוק מה השתבש באותה פגישה. הבעיה לא הייתה במה שאמרתי, אלא במה שלא הבנתי – מה שהתורם ציפה ממני, אבל לא אמר.
המתח בין ציפיות גלויות לסמויות הוא אחד האתגרים הגדולים ביותר בגיוס כספים. תורמים מגיעים לפגישה עם "רשימת מכולת" סמויה של צרכים, ערכים ודאגות – דברים שלעולם לא יבטאו במפורש, אבל ישפיעו באופן מכריע על החלטתם. איך מגלים את הציפיות הסמויות האלו? וחשוב יותר – איך עומדים בהן?
במאמר הזה, אני חושף את הציפיות הסמויות הנפוצות ביותר של תורמים, ונותן כלים פרקטיים להתמודד איתן. אספר לכם מה עבד לי הכי טוב, וגם על כישלונות כואבים שהובילו לתובנות פורצות דרך. אז בואו נצלול פנימה.
נועם אבירי כאן. במשך 17 שנים אני עוזר לארגונים ללא מטרות רווח לפצח את קוד הנתינה, ולבנות מערכות יחסים משמעותיות עם תורמים. ראיתי הכל – מהצלחות מסחררות ועד משברים קשים. למדתי שהסוד לגיוס כספים מוצלח טמון לא רק בידע מקצועי, אלא גם בהבנה עמוקה של הנפש האנושית.
הציפייה הסמויה #1: "אני רוצה להרגיש חלק ממשהו גדול יותר"
זו אולי הציפייה הסמויה החזקה ביותר. תורמים לא רק רוצים לתת כסף – הם רוצים להיות שותפים לחזון, לקחת חלק במשהו בעל משמעות, להשאיר חותם. הם מחפשים חיבור רגשי, תחושה של שייכות.
ספרו את הסיפור האמיתי: אל תתמקדו רק בנתונים יבשים. ספרו סיפורים מרגשים על האנשים שאתם עוזרים להם. תאפשרו לתורם לראות את ההשפעה של התרומה שלו בעיניים.
הזמינו לשותפות פעילה: אל תציגו את התורם רק כ"כספומט". הציעו לו להשתתף בפעילויות הארגון, לפגוש את המוטבים, לתרום מהידע והניסיון שלו. תנו לו להרגיש שהוא חלק מהמשפחה.
צרו קהילה: בנו קהילה סביב הארגון שלכם. תאפשרו לתורמים לתקשר אחד עם השני, לשתף רעיונות, להרגיש שהם חלק מקבוצה של אנשים בעלי ערכים משותפים.
למדתי את הלקח הזה בדרך הקשה. פעם ניהלתי קמפיין גיוס כספים לארגון שמסייע לנוער בסיכון. התמקדתי במספרים – כמה נערים עזרנו, כמה שיפרנו את אחוז הנשירה מבתי הספר. הקמפיין נכשל. רק כששיניתי גישה והתחלתי לספר את הסיפורים האישיים של הנערים – את החלומות שלהם, את המאבקים שלהם, את התקווה שלהם – התרומות התחילו לזרום. אנשים רצו להיות חלק מהמסע שלהם.
הציפייה הסמויה #2: "אני רוצה לדעת שהכסף שלי מנוהל בצורה אחראית"
תורמים רוצים לדעת שהכסף שלהם לא הולך לאיבוד בתוך ביורוקרטיה מסורבלת, או גרוע מכך – מגיע לידיים לא נכונות. הם מצפים לשקיפות, לאחריות, לניהול יעיל.
היו שקופים לחלוטין: אל תסתירו מידע. תציגו את הדוחות הכספיים שלכם בצורה ברורה ונגישה. תסבירו איך הכסף מנוהל, ואיך הוא משפיע בפועל.
מדדו ותקשרו תוצאות: אל תסתפקו ב"אנחנו עושים טוב". מדדו את ההשפעה של הפעילות שלכם בצורה כמותית ואיכותית. תקשרו את התוצאות לתורמים בצורה סדירה.
השקיעו בניהול תקין: אל תזלזלו בחשיבות של ניהול כספים תקין. השקיעו במערכות ניהול מתקדמות, ברואי חשבון מוסמכים, בבקרה פנימית. תראו לתורמים שאתם רציניים.
אחת הטעויות הנפוצות ביותר שאני רואה היא חוסר השקעה בתשתיות ניהול. ארגונים מתמקדים בגיוס כספים, ושוכחים לטפל בצד הניהולי. זה כמו לבנות בית בלי יסודות – מתישהו הוא יתמוטט.
הציפייה הסמויה #3: "אני רוצה להרגיש שמעריכים אותי"
תרומה היא מעשה של נדיבות. תורמים מצפים לקבל הכרה על הנתינה שלהם – לא בהכרח הכרה פומבית, אלא הכרה אישית, אותנטית, מכל הלב. הם רוצים להרגיש שמעריכים אותם כאנשים, ולא רק כ"כספומטים".
הודו מכל הלב: אל תסתפקו במכתב תודה גנרי. התקשרו לתורם, שלחו מייל אישי, צרו קשר בדרך שמראה שאכפת לכם. תסבירו לו בדיוק איך התרומה שלו עוזרת.
תנו יחס אישי: אל תתייחסו לכל התורמים אותו דבר. תכירו אותם, תלמדו מה חשוב להם, תתאימו את התקשורת שלכם לצרכים שלהם.
הפתיעו בדברים קטנים: אל תחכו לתרומה גדולה כדי להראות הערכה. שלחו לתורם ברכה ליום הולדת, הזמינו אותו לאירוע מיוחד, תנו לו מתנה קטנה שמראה שחשבתם עליו.
אני זוכר תורם גדול שתרם לארגון שאני עבדתי בו במשך שנים. הוא תמיד היה נדיב, אבל גם מאוד שקט וביישן. יום אחד החלטתי לשלוח לו זר פרחים ליום הולדתו. הוא התקשר אלי נרגש, ואמר שזו הפעם הראשונה שמישהו זכר את יום ההולדת שלו. התרומה שלו לארגון גדלה פי שלושה בשנה שלאחר מכן.
הציפייה הסמויה #4: "אני רוצה לדעת שאתם רציניים לגבי המטרה שלכם"
תורמים רוצים לדעת שהארגון שבו הם תומכים באמת מחויב למטרה שלו, ולא רק "עושה הצגות". הם מצפים לראות תשוקה, נחישות, התמדה. הם רוצים להרגיש שהם משקיעים במשהו שבאמת ישנה את העולם.
חיו את המטרה שלכם: אל תדברו רק על המטרה שלכם – תחיו אותה. תראו לתורמים שאתם מאמינים במה שאתם עושים, ושאתם מוכנים להקריב בשביל זה.
היו אותנטיים: אל תנסו להיות מי שאתם לא. היו אמיתיים, כנים, פגיעים. אנשים מעריכים אותנטיות יותר מכל דבר אחר.
התמידו: גיוס כספים הוא מרתון, לא ספרינט. אל תתייאשו כשאתם נתקלים בקשיים. תמשיכו לעבוד קשה, להאמין בעצמכם, ולעולם לא לוותר על המטרה שלכם.
אני מאמין גדול ב"הליכה על פי העקרונות". אם אתה לא מאמין במה שאתה עושה, איך אתה יכול לצפות שאחרים יאמינו? התשוקה שלך היא המפתח להצלחה שלך.
המתנה הגדולה מכולן
המתח בין הציפיות הגלויות והסמויות של תורמים הוא מורכב, אבל הוא גם הזדמנות. כשאתם מצליחים לפצח את הקוד, אתם לא רק מגייסים כסף – אתם בונים מערכות יחסים אמיתיות, מקימים קהילה של תומכים נלהבים, ויוצרים השפעה משמעותית בעולם.
אז בפעם הבאה שאתם נפגשים עם תורם, אל תקשיבו רק למילים שלו. תנסו להקשיב למה שהוא לא אומר. תנסו להבין מה באמת חשוב לו. תנסו לעמוד בציפיות הסמויות שלו. זו המתנה הגדולה ביותר שאתם יכולים לתת לו – וזו המתנה הגדולה ביותר שהוא יכול לתת לכם.
מה הציפייה הסמויה שהכי הפתיעה אתכם? שתפו אותי בתגובות!
נועם אבירי הוא מומחה מוביל בגיוס כספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר ותובנות חדשניות.