A diverse group of people sitting around a table, engaged in a discussion about fundraising strategy.
Featured

מסביב לשולחן: כיצד ועד מנהל אקטיבי הכפיל את תקציב הגיוס תוך שנה

כיצד ועד מנהל אקטיבי יכול להכפיל את תקציב הגיוס שלך? גילויים מפתיעים וצעדים מעשיים לשינוי התפיסה, מאת נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים.

הדלת נסגרה בעדינות אחרי היו"ר, אבל האוויר בחדר הישיבות נשאר דחוס. רק לפני שעה, הציגו בפני הוועד את התחזית: קיפאון. תקציב הגיוס תקוע, היעדים לא מושגים. שמעתי את הקול הפנימי שלי לוחש: "זה נגמר, נועם. הם יפטרו אותך." אבל אז, מבט אחד אל הפנים המודאגות של חברי הוועד גרם לי להבין משהו חדש על הכוח האמיתי של ועד מנהל אקטיבי – כזה שמחובר לא רק לתקציב, אלא למהות. זה לא סיפור על ניצחון קל, אלא על שינוי תפיסה שהכפיל את תקציב הגיוס תוך שנה, וגם הציל את המשרה שלי.

אני נועם אבירי, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. כבר 15 שנה אני מלווה ארגונים מכל הסוגים – מעמותות קטנות עם חלומות גדולים ועד לארגונים ארציים עם תקציבים עצומים. למדתי שמאחורי כל הצלחה עומדת עבודה קשה, אבל גם הבנה עמוקה של הפסיכולוגיה של הנתינה והכוח של שיתוף פעולה אותנטי. היום, אני רוצה לחלוק אתכם את המסע שעברתי עם אותו ועד מנהל, ואת הלקחים החשובים שלמדתי.

הוועד כמחסום או מנוע צמיחה: שינוי פרספקטיבה

במשך שנים, תפסתי את הוועד המנהל כמחסום. כגוף בירוקרטי שאליו צריך "להעביר" דוחות, להצדיק כישלונות ולבקש אישורים. טעות קלאסית. כמו מנצח תזמורת שמסתכל רק על התווים במקום על הנגנים, התמקדתי באישורים ולא בפוטנציאל הטמון באנשים.

הבנתי שוועד מנהל, אם הוא מגויס נכון, יכול להיות מנוע צמיחה אדיר לגיוס כספים. הוא יכול להרחיב את מעגל התורמים, לפתוח דלתות, לספק ידע ומומחיות, ובעיקר – להוות שגריר נאמן של הארגון.

אבל כדי שזה יקרה, צריך לשנות את הגישה הבסיסית. לא עוד "דיווח", אלא "שותפות". לא עוד "בקשת אישור", אלא "יצירת ערך משותף".

"שיטת המראה המנטלית": להבין מה הוועד באמת רוצה

רגע לפני הפגישה הבאה עם הוועד, ישבתי שעות וניסיתי להבין מה הם באמת רוצים. לא רק הצלחה בגיוס כספים, אלא גם:

  • גאווה: להיות חלק ממשהו משמעותי, לראות את הארגון מצליח.
  • השפעה: להרגיש שהם תורמים באופן פעיל לצמיחה של הארגון.
  • ערך: ללמוד, להתפתח ולהרחיב את הידע והקשרים שלהם.

פיתחתי את מה שאני קורא לו "שיטת המראה המנטלית" – טכניקה שבה אני מנסה לראות את הארגון דרך העיניים של חברי הוועד, להבין את המוטיבציות שלהם ולמצוא דרכים לספק אותן.

בפגישה הבאה, במקום להציג דוחות, התחלתי לספר סיפורים. סיפורים על אנשים שהחיים שלהם השתנו בזכות הארגון, סיפורים על הצלחות קטנות וגדולות, סיפורים שגרמו לחברי הוועד להרגיש גאווה והשראה.

מהסיפורים למעשים: שלושה צעדים להכפלת התקציב

אחרי שהצלחתי ליצור חיבור רגשי עם הוועד, עברנו לשלב המעשי. יישמנו שלושה צעדים פשוטים אבל אפקטיביים:

1. מיפוי קשרים: כל חבר ועד התבקש למפות את רשת הקשרים שלו ולזהות אנשים או ארגונים שיכולים לתרום לארגון. יצרנו טבלה מסודרת עם שמות, תפקידים, תחומי עניין והערכת פוטנציאל תרומה.

2. פגישות אישיות: חברי הוועד התנדבו לקיים פגישות אישיות עם תורמים פוטנציאליים, בליווי שלי. המטרה לא הייתה לבקש כסף ישירות, אלא לספר על הארגון, ליצור קשר אישי ולזהות נקודות חיבור.

3. מעקב והערכה: יצרנו מערכת מעקב מסודרת אחר הפגישות, התרומות והקשרים שנוצרו. כל חודש, הוצג בפני הוועד דוח התקדמות מפורט, עם ניתוח של הנתונים והמלצות לשיפור.

התוצאות היו מדהימות. תוך שנה, הכפלנו את תקציב הגיוס. אבל יותר חשוב מכך, יצרנו ועד מנהל אקטיבי, מעורב ומחובר, שרואה את עצמו כשותף מלא להצלחת הארגון.

"העומק שמתחת לעומק": לקחים להמשך הדרך

המסע הזה לימד אותי כמה לקחים חשובים:

  • הפסיכולוגיה של הנתינה: אנשים תורמים לא רק בגלל שהם רוצים לעשות טוב, אלא גם בגלל שהם רוצים להרגיש טוב עם עצמם.
  • הכוח של שיתוף פעולה: ועד מנהל אקטיבי יכול להיות נכס אדיר לגיוס כספים, אם יודעים לגייס אותו נכון.
  • החשיבות של סיפור: סיפורים אישיים מרגשים יותר מכל נתון או סטטיסטיקה.

אני מזמין אתכם לחשוב: איזה צעד אחד אתם יכולים לעשות כבר מחר כדי להפוך את הוועד המנהל שלכם ממחסום למנוע צמיחה? שתפו אותי בתגובות!

אני נועם אבירי, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. אני מלווה ארגונים מכל הסוגים – מעמותות קטנות עם חלומות גדולים ועד לארגונים ארציים עם תקציבים עצומים – ומסייע להם להשיג את היעדים שלהם. פיתחתי את "שיטת הסולם הדינמי", מתודולוגיה להעלאת תורמים במדרגות תרומה, ואת "מודל המעגלים המתרחבים", שיטה להרחבת מעגל התורמים דרך קשרים קיימים.

Noam Aviry, a fundraising expert, smiling and giving advice during a meeting.
Featured

ההצעה שאי אפשר לסרב לה: כך פיתחנו מודל לשכנוע תורמים גדולים

גלו את המודל הייחודי של נועם אבירי ליצירת "ההצעה שאי אפשר לסרב לה" בתחום גיוס הכספים. למדו כיצד לבנות מערכות יחסים אמיתיות עם תורמים, לנסח סיפורים שובי לב, ולשדר ביטחון עצמי. הצטרפו לשיחה!

השעה הייתה 03:17 לפנות בוקר, ועדיין בהיתי במסך. חודשיים של עבודה מאומצת, עשרות שיחות טלפון, מצגת שהושקעו בה לילות ללא שינה - והכל עמד על הכף בפגישה אחת מכריעה עם תורם פוטנציאלי עצום. כשיצאתי מהפגישה, אחרי שעתיים מורטות עצבים, ידעתי שנכשלתי. אבל דווקא בכישלון הזה, בין שברי התקוות והתסכול העמוק, התחלתי לפענח את המודל שמבדיל בין "אולי" ל"כן" בעולם גיוס הכספים. המודל הזה לא נולד מתוך תיאוריות יבשות או ספרי לימוד, אלא מתוך אש הצריבה של הטעויות שלי.

אני נועם אבירי, ואחרי 15 שנים בתחום גיוס הכספים, אני יכול להגיד בפה מלא: אין קיצורי דרך. יש רק עבודה קשה, הקשבה עמוקה, ומוכנות ללמוד מכל כישלון. במהלך השנים פיתחתי מודל ייחודי שמסייע לי ולארגונים שאני מלווה לשכנע תורמים גדולים להגיד "כן". אני רוצה לחלוק אתכם את התובנות המרכזיות שעומדות בבסיס המודל הזה, ולעזור לכם ליצור את "ההצעה שאי אפשר לסרב לה" - הצעה שמדברת ישירות לליבו של התורם, ומניעה אותו לפעולה.

1. מעבר לתרומה: בניית מערכת יחסים אמיתית

רוב מגייסי הכספים מתמקדים בבקשת תרומה, במקום ביצירת קשר אמיתי עם התורם. הם מתייחסים לתורמים כאל כספומט אנושי, במקום כאל שותפים למסע. אבל האמת היא פשוטה: תורמים גדולים לא מחפשים רק לתת כסף, הם מחפשים משמעות. הם רוצים להיות חלק ממשהו גדול מהם, להשאיר חותם בעולם.

כאן נכנסת לתמונה "ההקשבה השלישית" - היכולת להקשיב לא רק למה שהתורם אומר, אלא גם למה שהוא לא אומר. מהם הערכים החשובים לו? מה מניע אותו? מהם החששות שלו? רק כשנבין את התמונה המלאה, נוכל ליצור הצעה שתהדהד עם הצרכים והרצונות העמוקים שלו.

דוגמה: באחת הפגישות שלי עם תורם פוטנציאלי, הוא דיבר שעה ארוכה על החשיבות של חינוך לילדים. רק אחרי ששאלתי אותו שאלה פשוטה - "מה החלום שלך עבור הנכדים שלך?" - הוא נפתח וסיפר על הקשיים שהוא חווה כילד. ברגע הזה הבנתי שהמפתח לתרומה שלו אינו רק שכנוע רציונלי, אלא חיבור רגשי לסיפור האישי שלו.

2. ניסוח ההצעה: יותר מנתונים - סיפור שובה לב

אחרי שהבנו את התורם, הגיע הזמן לנסח את ההצעה. כאן טעות נפוצה היא להתמקד בנתונים יבשים ובסטטיסטיקות. נתונים חשובים, אבל הם לא מספיקים. כדי לשכנע תורם גדול, אנחנו צריכים לספר סיפור. סיפור שובה לב שממחיש את הבעיה שאנחנו מנסים לפתור, את הפתרון הייחודי שלנו, ואת ההשפעה החיובית שתהיה לתרומה שלו.

השתמשו ב"תמונות מילוליות חדות" - תיאורים חושיים מדויקים שיעוררו את הדמיון של התורם. גרמו לו להרגיש שהוא חלק מהסיפור, שהוא יכול לראות את הילדים המחייכים, לשמוע את צחוקם, להרגיש את השינוי שהוא עוזר ליצור.

דוגמה: במקום להגיד "אנחנו צריכים עוד 100,000 ש"ח כדי לבנות עוד כיתה", תגידו "דמיין לעצמך 20 ילדים יושבים על הרצפה, צפופים וחסרי מקום. עכשיו דמיין אותם יושבים בכיתה מרווחת, עם שולחנות וכסאות נוחים, כשהם מוקפים בספרים ובצעצועים חינוכיים. התרומה שלך תאפשר לנו להפוך את החלום הזה למציאות."

3. ביטחון עצמי: האמונה הפנימית שמדביקה

אחד המרכיבים החשובים ביותר במודל הוא הביטחון העצמי של מגייס הכספים. תורמים גדולים קולטים חוסר ביטחון מרחוק. הם מרגישים כשמגייס הכספים לא מאמין באמת במה שהוא אומר, כשהוא מתנצל על הבקשה, כשהוא מפחד מדחייה.

כדי לשדר ביטחון עצמי, אנחנו צריכים להאמין בעצמנו, בארגון שלנו, ובפתרון שאנחנו מציעים. אנחנו צריכים לזכור שאנחנו לא מבקשים צדקה, אנחנו מציעים הזדמנות - הזדמנות לעשות טוב, להשפיע, להשאיר חותם.

כאן נכנסת לתמונה "שיטת המראה המנטלית" - טכניקת הכנה מנטלית לפני פגישות חשובות. דמיינו את עצמכם מצליחים, דמיינו את התורם אומר "כן", דמיינו את ההשפעה החיובית שתהיה לתרומה שלו. השתמשו בדיבור עצמי חיובי - "אני מוכשר, אני ראוי, אני יכול לעשות את זה".

דוגמה: לפני כל פגישה חשובה, אני לוקח כמה דקות לנשום עמוק, לדמיין את עצמי מצליח, ולחזור על המשפט "אני האדם הנכון, בזמן הנכון, במקום הנכון, כדי להעביר את המסר הנכון."

4. התמודדות עם דחייה: ללמוד מכל "לא"

דחייה היא חלק בלתי נפרד מגיוס כספים. ככל שתגייסו יותר כסף, כך תשמעו יותר "לא". אבל "לא" הוא לא סוף העולם. הוא הזדמנות ללמוד, להשתפר, ולחזור חזקים יותר.

אל תקחו דחייה באופן אישי. זכרו שתורמים דוחים את ההצעה, לא אתכם. נסו להבין למה הם אמרו "לא". האם ההצעה לא הייתה מספיק משכנעת? האם לא יצרתם קשר מספיק חזק? האם התזמון לא היה נכון?

השתמשו ב"גישת המשוב התלת-שלבית" - מתודולוגיה לשיפור מתמיד של ביצועי צוות. אחרי כל פגישה, שב עם הצוות ונתח את הפגישה. מה עבד טוב? מה לא עבד טוב? מה אפשר לעשות אחרת בפעם הבאה?

דוגמה: אחרי אחת הפגישות הכושלות שלי, ישבתי עם הצוות שלי וניתחנו את הפגישה. גילינו שהטעות שלנו הייתה שהתמקדנו מדי בנתונים ופחות מדי בסיפור האישי של התורם. בפגישה הבאה, שינינו את הגישה, וקיבלנו תרומה גדולה יותר ממה שציפינו.

5. המשך טיפוח הקשר: מעבר לתודה - בניית נאמנות לטווח ארוך

אחרי שהתורם אמר "כן", העבודה לא נגמרת. למעשה, היא רק מתחילה. כדי לבנות מערכת יחסים ארוכת טווח עם התורם, אנחנו צריכים להמשיך לטפח את הקשר, להראות לו שאנחנו מעריכים את התרומה שלו, ולעדכן אותו בהתקדמות שלנו.

אל תסתפקו במכתב תודה סטנדרטי. צרו קשר אישי עם התורם, הזמינו אותו לבקר בארגון, הציגו לו את האנשים שהוא עוזר להם, ספרו לו סיפורים מרגשים על ההשפעה של התרומה שלו.

השתמשו ב"שיטת הסולם הדינמי" - מתודולוגיה להעלאת תורמים במדרגות תרומה. הציעו לתורם דרכים נוספות לתרום, לא רק כסף, אלא גם זמן, ידע, או קשרים. הזמינו אותו להצטרף לוועד המנהל, להתנדב באירועים, או לייעץ לנו בנושאים שונים.

דוגמה: אחת הדרכים האהובות עלי לטפח קשר עם תורמים היא לשלוח להם מדי פעם מאמר מעניין או סרטון וידאו רלוונטי לתחום העניין שלהם. זה מראה להם שאנחנו חושבים עליהם, שאנחנו מעריכים את הדעות שלהם, שאנחנו רואים בהם שותפים אמיתיים.

לסיכום: גיוס כספים הוא לא רק מקצוע, הוא שליחות. הוא הזדמנות לעשות טוב בעולם, להשפיע על חייהם של אנשים, ולהשאיר חותם חיובי על העולם. כדי להצליח בגיוס כספים, אנחנו צריכים להיות יותר ממגייסי כספים - אנחנו צריכים להיות אנשי חזון, אנשי תקשורת, ואנשי חיבור.

וזכרו, "ההצעה שאי אפשר לסרב לה" היא לא רק הצעה כספית, היא הצעה לבנות עולם טוב יותר.

עכשיו, אני רוצה לשאול אותך: איזה צעד תעשה היום כדי להתקרב ליצירת "ההצעה שאי אפשר לסרב לה" שלך? שתפו אותי בתגובות!

נועם אבירי הוא מומחה לגיוס כספים, יועץ ומנטור לארגונים ללא מטרות רווח בישראל. הוא משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר ואפקטיבי בשטח, ותובנות חדשניות שפיתח בעצמו. הוא מומחה בפסיכולוגיה של נתינה, אסטרטגיות לבניית מערכות יחסים עם תורמים, ותקשורת מתקדמת בפגישות עם תורמים.

A person analyzing data on a computer screen in a dimly lit room, highlighting the moment of discovery and insight.
Featured

ניתוח הנתונים ששינה את המשחק: איך תובנה אחת מהמידע הובילה לשינוי אסטרטגי

איך תובנה אחת מניתוח נתונים פשוט הובילה לשינוי אסטרטגי מוחלט בארגון ללא מטרות רווח? נועם אבירי חושף את הסוד.

השעה הייתה ארבע לפנות בוקר. כוס הקפה הרביעית כבר לא השפיעה. מולי ניצב דו"ח עבה, מפוצץ בטבלאות ומספרים, שנראה כמו מבוך אינסופי. הייתי צריך למצוא שם את הפתרון, את התובנה שתציל את קמפיין גיוס הכספים שלנו. אבל מה שמצאתי בסופו של דבר לא היה בטבלאות בכלל. הוא היה חבוי בתוך שדה ריק אחד, שאף אחד לא טרח למלא.

אספר לך משהו: בעשרים שנותיי בתחום גיוס הכספים, למדתי שלפעמים התשובות הכי משמעותיות מסתתרות במקומות הכי לא צפויים. זה לא רק עניין של ניתוח מעמיק – זה עניין של לשאול את השאלות הנכונות, ולא לפחד לערער על מוסכמות.

אני נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, יועץ ומנטור לארגונים ללא מטרות רווח. ראיתי הכל. ניצחתי משברים, בניתי קמפיינים מצליחים, וגם – כן, נכשלתי לא פעם. אני כאן כדי לחלוק איתך את הניסיון שלי, את התובנות שצברתי בדרך הקשה. כי גיוס כספים הוא לא רק מקצוע – הוא שליחות. ואנחנו, מגייסי הכספים, מחזיקים בידיים את הכוח לשנות את העולם.

הסיפור הזה הוא על ארגון שעבדתי איתו, ארגון מדהים שעוזר לנוער בסיכון. הם עשו עבודה מדהימה בשטח, אבל כשזה הגיע לגיוס כספים – הם פשוט לא הצליחו לפרוץ את תקרת הזכוכית. הם פנו אליי אחרי שהקמפיינים שלהם החלו לדשדש, והתרומות ירדו בצורה מדאיגה.

"שיטת הסולם הדינמי": איך מטפסים במדרגות התרומה?

התחלתי במקום שבו אני תמיד מתחיל: ניתוח מעמיק של הנתונים. בחנתי את כל הקמפיינים האחרונים שלהם, את רשימת התורמים, את התקשורת שלהם עם הציבור. חיפשתי דפוסים, מגמות, נקודות תורפה. הכל נראה בסדר על פניו. המסרים היו טובים, הערוצים היו נכונים, קהל היעד היה רלוונטי. אבל משהו פשוט לא עבד.

ואז, אחרי שעות של חפירה בנתונים, זה קרה. שמתי לב לשדה ריק בטבלה. שדה אחד קטן, חסר משמעות לכאורה, בשאלון שהתורמים מילאו. השדה הזה היה "איך שמעת עלינו?"

זה היה רגע "עדשת המיקרוסקופ" שלי. האטתי את הזמן, התמקדתי בפרט הקטן הזה, ושאלתי את עצמי: מה זה אומר שאף אחד לא טרח למלא את השדה הזה? מה זה אומר על הדרך שבה אנחנו תופסים את התורמים שלנו?

הבנתי שהארגון התמקד יותר מדי בשיווק אגרסיבי ובפנייה המונית. הם ניסו להגיע לכמה שיותר אנשים, אבל שכחו משהו בסיסי: לבנות מערכות יחסים.

אני קורא לזה "ההקשבה השלישית": היכולת להקשיב לא רק למילים שהתורם אומר, אלא גם למה שהוא לא אומר. ומה שהתורמים של הארגון הזה לא אמרו, היה שהם לא הרגישו מחוברים. הם לא הרגישו שהם חלק ממשהו גדול יותר.

"מודל המעגלים המתרחבים": מחברים תורמים, מרחיבים מעגלים

החלטתי לשנות את האסטרטגיה. הפסקנו עם הפנייה ההמונית והתחלנו להתמקד בבניית קהילה. התחלנו לארגן אירועים קטנים ואינטימיים, שבהם התורמים יכלו להיפגש אחד עם השני, לשמוע סיפורים אישיים מהנוער בסיכון, ולהרגיש שהם חלק ממשהו אמיתי.

יישמנו את "מודל המעגלים המתרחבים" שלי - שיטה להרחבת מעגל התורמים דרך קשרים קיימים, תוך התמקדות במערכות יחסים עמוקות ואותנטיות.

זה לא היה קל. היו הרבה חששות בהתחלה. חלק מהחברים בוועד המנהל חשבו שאנחנו מבזבזים זמן וכסף על אירועים קטנים, במקום להשקיע בשיווק אגרסיבי. אבל אני ידעתי שאנחנו בכיוון הנכון.

"המראה הכפולה": רואים את עצמנו בעיני התורם

השינוי לא קרה בן לילה, אבל הוא היה דרמטי. התרומות החלו לעלות בהדרגה, אבל יותר חשוב מזה – התחלנו לראות שינוי אמיתי ביחס של התורמים. הם הפכו להיות יותר מעורבים, יותר מחויבים, יותר גאים להיות חלק מהארגון.

זה היה רגע "המראה הכפולה" שלי – היכולת לראות את עצמך דרך עיני התורם. הבנתי שהם לא תרמו רק בגלל שהם האמינו במטרה שלנו. הם תרמו כי הם הרגישו שייכים. הם תרמו כי הם רצו להיות חלק ממשהו טוב יותר.

ולסיום, תובנה עמוקה: גיוס כספים הוא לא רק עניין של מספרים וטבלאות. הוא עניין של מערכות יחסים, של הקשבה, של הבנה. הוא עניין של חיבור בין אנשים שרוצים לשנות את העולם. אז בפעם הבאה שאתה מסתכל על דו"ח גיוס הכספים שלך, אל תשכח להסתכל גם על השדות הריקים. כי לפעמים, שם מסתתרת התשובה האמיתית.

מהו השדה הריק שלך? איזה קשר חסר אתה יכול ליצור היום?

אני נועם אבירי, ואני כאן כדי לעזור לך למצוא את התשובות.

#גיוסכספים #תובנות #שינויאסטרטגי #ארגוניםללאמטרותרווח #נועםאבירי

A roundtable discussion with diverse individuals, symbolizing the collaboration and strategic thinking involved in successful fundraising for nonprofits.
Featured

השולחן העגול: כך הובלנו קואליציית ארגונים שמשכה תורמים מוסדיים גדולים

כיצד להוביל קואליציית ארגונים לגיוס תרומות ממוסדות גדולים? נועם אבירי חושף את השיטות, האסטרטגיות והתובנות שיובילו אתכם להצלחה בגיוס כספים.

השעה הייתה 03:17 לפנות בוקר. לא יכולתי להירדם. לא בגלל לחץ, אלא בגלל תחושת חוסר אונים. קואליציית הארגונים שהובלתי, שאמורה הייתה לשנות את כללי המשחק בגיוס כספים מהמגזר המוסדי, עמדה בפני פירוק. התרומות לא הגיעו, האמון התערער, והמנכ"לים כבר לא ענו לטלפונים שלי. זו הייתה נקודת השפל. אבל דווקא מתוך החושך הזה, צמחה אחת התובנות החשובות ביותר בקריירה שלי: גיוס כספים מקואליציה הוא לא מיזוג של תקציבים, אלא מיזוג של חזונות.

אני נועם אבירי, ואחרי שנים רבות בתחום גיוס הכספים, ראיתי הכל. ניצחונות מתוקים, כישלונות צורבים, ורגעים שבהם שאלתי את עצמי אם אני בכלל בכיוון הנכון. הקמתי את "אבירי גיוס כספים" כדי לחלוק את הניסיון הזה ולעזור לארגונים להגיע למטרות שלהם. אבל הסיפור של הקואליציה הזו לימד אותי משהו עמוק יותר על מהות הנתינה ועל הכוח של שיתוף פעולה אמיתי.

תמיד האמנתי שגיוס כספים הוא לא רק עניין של טקטיקות ומספרים. זה עניין של פסיכולוגיה, של אמון, ושל היכולת ליצור חיבור אנושי אמיתי עם התורם. אבל כדי לגייס תורמים מוסדיים גדולים לקואליציה, הייתי צריך לעשות הרבה יותר מזה. הייתי צריך להפוך קבוצה של ארגונים שונים לישות אחת, בעלת חזון משותף וערך מוסף ברור. איך עשינו את זה? ובכן, זה הסיפור מאחורי הסיפור.

1. המפה הרגשית של התורם המוסדי: לאן הכסף באמת הולך?

חשבתי שהבנתי את התורמים. חשבתי שאני יודע מה מניע אותם. אבל גיליתי מהר מאוד שתורם מוסדי לא מחפש רק "לתת צ'ק". הוא מחפש להשפיע, להשאיר חותם, להיות חלק ממשהו גדול יותר. הם מחפשים סיפור, נרטיב שמרגש אותם ומשתלב עם הערכים שלהם. איך עושים את זה? מתחילים בהקשבה.

הקשבתי למנכ"לים של הארגונים, הקשבתי לוועדי המנהלים, אבל בעיקר הקשבתי לתורמים עצמם. ניסיתי להבין מה בוער בהם, מה מעסיק אותם בלילות. ואז גיליתי משהו מפתיע: רוב התורמים המוסדיים לא מחפשים רק פתרון לבעיה ספציפית. הם מחפשים שותפים לדרך, אנשים שמבינים את האתגרים שלהם ויכולים לעזור להם להשיג את המטרות שלהם. זו הייתה נקודת המפנה.

2. "שיטת הסולם הדינמי" - הצעד האלגנטי

אחרי שהבנתי מה מניע את התורמים, הייתי צריך למצוא דרך להציג את הקואליציה שלנו כפתרון. כאן נכנסה לתמונה "שיטת הסולם הדינמי" שפיתחתי. הרעיון הוא פשוט: במקום לבקש את כל הכסף בבת אחת, מתחילים בקטן, מציעים לתורם "טעימה" מהערך שהקואליציה יכולה להביא. זה יכול להיות מימון מחקר קטן, תמיכה בפרויקט ניסיוני, או סיוע בהקמת תוכנית חדשה.

המטרה היא לבנות אמון, להראות לתורם שאנחנו יודעים מה אנחנו עושים, וליצור קשר אישי. ואז, כשהאמון גדל, אפשר להתחיל לטפס בסולם, להציע לתורם להשקיע בפרויקטים גדולים יותר, להפוך אותו לשותף אסטרטגי. זה לקח זמן, זה דרש סבלנות, אבל זה עבד.

3. "גישת המשוב התלת-שלבית" - הקול הפנימי המשולב

אחד האתגרים הגדולים ביותר היה לשמור על הקואליציה מאוחדת. כל ארגון היה שונה, לכל אחד היו סדרי עדיפויות משלו, ולפעמים היו גם מתחים. כדי להתמודד עם זה, יישמתי את "גישת המשוב התלת-שלבית" שלי. הרעיון הוא פשוט: אחרי כל פגישה עם תורם, היינו עושים סיכום משותף, מנתחים מה עבד ומה לא, ומגבשים תוכנית פעולה משותפת.

אבל הכי חשוב, היינו מקשיבים אחד לשני. לא רק למילים שנאמרו, אלא גם למה שלא נאמר. ניסינו להבין מה עומד מאחורי הדברים, מה מניע כל אחד מהארגונים. וברגע שהצלחנו ליצור תרבות של הקשבה אמיתית, האמון גדל, המתחים פחתו, והקואליציה התחילה לעבוד כמו מכונה משומנת היטב.

4. "ההקשבה השלישית" - לראות את עצמנו בעיני התורם

אבל לא הכל היה ורוד. היו גם כישלונות, היו גם רגעים שבהם הרגשתי שאני עומד בפני שוקת שבורה. אבל דווקא הכישלונות האלה לימדו אותי את אחד השיעורים החשובים ביותר: כדי לגייס כסף, אתה צריך לראות את עצמך בעיני התורם. אתה צריך להבין מה הוא מחפש, מה הוא צריך, ואיך אתה יכול לעזור לו להשיג את המטרות שלו.

זו "ההקשבה השלישית" - היכולת להקשיב לא רק למילים שנאמרות, אלא גם לתחושות, לרמזים, ולמה שלא נאמר בכלל. זה דורש אמפתיה, זה דורש רגישות, אבל זה משתלם. כי ברגע שאתה מצליח לראות את עצמך בעיני התורם, אתה יכול להתאים את המסר שלך, את הגישה שלך, ואת האסטרטגיה שלך, כדי ליצור חיבור אמיתי ולהשיג את התרומה שאתה צריך.

אז מה למדנו?

המסע הזה עם קואליציית הארגונים לימד אותי כמה דברים חשובים:

  • גיוס כספים הוא לא רק עניין של מספרים, זה עניין של אנשים.
  • הקשבה אמיתית היא המפתח ליצירת אמון.
  • כישלונות הם חלק מהדרך, אבל הם יכולים להיות גם מקור לתובנות חשובות.
  • כדי להצליח, אתה צריך לראות את עצמך בעיני התורם.

היום, הקואליציה הזו מצליחה מאוד. היא מגייסת תרומות משמעותיות, היא משפיעה על החיים של אנשים, והיא יוצרת שינוי אמיתי בעולם. אבל הכי חשוב, היא לימדה אותי שיעור חשוב על מהות הנתינה ועל הכוח של שיתוף פעולה אמיתי.

אז מה הצעד הבא שלך? אילו לקחים אתה יכול ליישם מהסיפור הזה לגיוס הכספים שלך? אני מזמין אותך לשתף אותי במחשבות שלך, בתובנות שלך, וגם באתגרים שלך. ביחד, נוכל למצוא את הדרך להשיג את המטרות שלך ולהפוך את העולם למקום טוב יותר.

נועם אבירי, מומחה-על לגיוס כספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר בשטח, ותובנות חדשניות שפיתחתי בעצמי. אני כאן כדי לעזור לכם להצליח.

A person looking at a beam of light that illuminates a path forward, symbolizing the shift from focusing on the organization to focusing on the impact.
Featured

הסטת הזרקור: איך הפסקנו לדבר על הארגון והתחלנו לדבר על ההשפעה - והכל השתנה

איך להפסיק לדבר על הארגון ולהתחיל לדבר על ההשפעה? נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, חושף את הסודות להצלחה בגיוס תרומות.

האמת? פעם חשבתי שאם רק נשפוך עוד ועוד מילים על כמה הארגון שלנו מדהים, התרומות יזרמו. סיפרנו על המבנה החדש, על העובדים המסורים, על החזון השאפתני. זה עבד, אבל לא מספיק טוב. משהו הרגיש חסר. ואז, בפגישה גורלית אחת, תורם פוטנציאלי שאל אותי שאלה פשוטה ששינתה לי הכל: "בסדר, הבנתי שאתם מצוינים. אבל מה השתנה בזכותכם בעולם?".


זה כאב. כי הבנתי ששכחנו את הדבר הכי חשוב: ההשפעה. התמקדנו ב מה אנחנו עושים, ולא ב למה. מאותו רגע, הסטנו את הזרקור.


האמת הכואבת: למה לדבר רק על הארגון זה פשוט לא מספיק?


לפני שאסביר איך עשינו את השינוי, חשוב להבין למה גישת "אנחנו הכי טובים" פשוט לא עובדת יותר:


  • אנשים רוצים משמעות, לא רק מידע: בעידן שבו כולם מופצצים במידע, אנשים מחפשים משמעות אמיתית. הם רוצים לדעת שהתרומה שלהם עושה שינוי אמיתי בחייהם של אנשים אחרים.
  • התחרות על הלבבות גדולה: יש כל כך הרבה ארגונים נפלאים שמבקשים תרומות. כדי להתבלט, אתם חייבים להציג ערך מוסף אמיתי, מעבר לסיפורים על כמה אתם נהדרים.
  • ציניות גוברת: הציבור נעשה חשדן יותר כלפי ארגונים, במיוחד כאלה שמדברים רק על עצמם. שקיפות והתמקדות בהשפעה בונים אמון.


אחרי 15 שנה בתחום גיוס הכספים, למדתי את זה בדרך הקשה: תורמים רוצים להיות חלק מפתרון, לא רק לממן ארגון.


"שיטת הסולם הדינמי": איך התחלנו לדבר על ההשפעה בפועל?


אז איך עושים את השינוי הזה בפועל? פיתחתי מתודולוגיה שנקראת "שיטת הסולם הדינמי", שעוזרת לארגונים למקד את המסרים שלהם בהשפעה אמיתית. הנה השלבים המרכזיים:


1. הגדרת ההשפעה בצורה מדידה: במקום לדבר על "עזרה לילדים", תגדירו בדיוק איך אתם עוזרים להם. לדוגמה, "שיפור ציוני המתמטיקה ב-20% בקרב תלמידים ממשפחות מעוטות יכולת".

2. איסוף סיפורים אמיתיים: הסיפורים הם הלב של גיוס הכספים. אספו סיפורים אותנטיים על אנשים שהחיים שלהם השתנו בזכות העבודה שלכם.

3. הצגת נתונים כחלק מהסיפור: שלבו נתונים סטטיסטיים בתוך הסיפורים. לדוגמה, "הצלחנו להוציא 50 משפחות ממצוקה כלכלית קשה, וזה בזכותכם".

4. חיבור אישי: אל תפחדו להיות פגיעים ואנושיים. שתפו את האתגרים שלכם, את הכישלונות ואת הניצחונות.

5. הזמנה לפעולה משמעותית: אל תבקשו רק כסף. תציעו לתורמים להיות חלק פעיל מהשינוי.


הנה דוגמה קונקרטית: במקום להגיד "אנחנו עוזרים לנוער בסיכון", התחלנו להגיד: "בזכות תרומה של 500 ש"ח, נוכל לתת לנער בסיכון חונך אישי שיעזור לו להשלים פערים בלימודים ולמצוא את הכוחות שלו".


"ההקשבה השלישית": איך לזהות מה באמת חשוב לתורם?


אבל זה לא רק מה שאתם אומרים, אלא גם איך אתם מקשיבים. אני קורא לזה "ההקשבה השלישית": היכולת להקשיב לא רק למילים של התורם, אלא גם למה שלא נאמר. לזהות את הערכים והמניעים העמוקים שלו.


איך עושים את זה?


  • שאלו שאלות פתוחות: במקום שאלות "כן/לא", שאלו שאלות שמאפשרות לתורם לשתף את החוויות והתשוקות שלו.
  • הקשיבו בתשומת לב מלאה: הסתכלו על התורם בעיניים, הנהנו, הגיבו בצורה אמפתית.
  • חפשו רמזים לא מילוליים: שימו לב לשפת הגוף, לטון הדיבור, לתגובות הרגשיות.
  • התאימו את המסר: ברגע שזיהיתם מה חשוב לתורם, התאימו את המסר שלכם לערכים שלו.


אספר לכם משהו שלא סיפרתי לאף אחד - בפגישת התורמים הראשונה שלי הייתי כל כך מבוהל שידי רעדו כשמזגתי מים. היום אני יודע שהפחד הזה היה בדיוק מה שהייתי צריך לחוות. הוא לימד אותי להקשיב באמת.


מ"אפקט המגירה הסגורה" ל"מומנטום הגילוי": איך ליצור חיבור אותנטי?


מה שקורה הרבה פעמים הוא "אפקט המגירה הסגורה" - כשתורם מקבע את הרושם הראשוני ולא מאפשר כניסה של מידע חדש. איך מתגברים על זה? על ידי יצירת "מומנטום הגילוי" - תחושה שהתורם ואתם מגלים תובנות חדשות יחד.


איך יוצרים את המומנטום הזה?


  • שתפו את האתגרים שלכם: היו כנים לגבי הקשיים שאתם מתמודדים איתם.
  • הזמינו את התורם להיות חלק מהפתרון: תציעו לו להשתתף בסיעור מוחות או בפיתוח תוכניות חדשות.
  • שתפו תובנות חדשות: תראו שאתם כל הזמן לומדים ומתפתחים.
  • חגגו הצלחות ביחד: תראו לתורם שהוא חלק מהניצחון.


זה לא רק גיוס כספים. זה בניית מערכת יחסים של שותפות אמיתית.


מה הלאה? הצעד האלגנטי הבא שלך


אז מה הצעד האלגנטי הבא שלך? אל תתמקדו יותר במה שהארגון שלכם עושה, אלא במה שהוא מאפשר לעולם להיות. תחשבו איך אתם יכולים להציג את ההשפעה שלכם בצורה הכי אותנטית, הכי מדידה והכי רגשית.

איזה 'בלתי אפשרי' אתה מוכן להפוך לאפשרי השבוע?


אני נועם אבירי, מומחה-על מוביל בתחום גיוס הכספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. שילוב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר ואפקטיבי בשטח, ותובנות חדשניות שפיתחתי בעצמי, מאפשר לי להוביל ארגונים להצלחה בגיוס משאבים ובבניית מערכות יחסים ארוכות טווח עם תורמים.