A donor and fundraiser shaking hands in agreement.
Featured

מהפך בתרומות: מודל ישראלי-יהודי לצמיחה פילנתרופית

מהפך בתרומות: מודל ישראלי-יהודי ייחודי לצמיחה פילנתרופית. למד איך להפוך תורם מזדמן למנהיג משפיע. נועם אבירי, מומחה גיוס כספים מוביל, חושף את הסודות.

השעה הייתה 03:22 לפנות בוקר. אני זוכר את זה כאילו זה היה אתמול - מול מסך המחשב המאיר, קפה קר בצד, וטיוטה 17 של מודל שהבטחתי להציג לוועד המנהל בבוקר. הרגשתי כמו מדען מטורף שמנסה לפצח קוד גנטי. הבעיה הייתה ברורה: איך לוקחים תורם מזדמן והופכים אותו למנהיג פילנתרופי? איך יוצרים מחויבות עמוקה וארוכת טווח? שנים של ניסיון לימדו אותי שהתשובה לא נמצאת בטבלאות אקסל, אלא במקום עמוק יותר - בפסיכולוגיה של הנתינה.

אבל לפני שאציג את המודל, אני חייב להיות כנה: היו כישלונות. היו רגעים שבהם הרגשתי שאני פשוט דופק על דלתות סגורות. אני זוכר במיוחד פגישה אחת עם תורם פוטנציאלי עשיר במיוחד. הכנתי מצגת מרהיבה, שרטטתי גרפים, יריתי במספרים. בסוף הפגישה, הוא חייך בנימוס ואמר: "תודה, נועם. מעניין מאוד. נחזור אליך." כמובן, שהוא מעולם לא חזר. בלילה ההוא, אחרי שטחנתי פחמימות מרוב ייאוש (אל תספרו לאשתי), הבנתי: שכחתי את הדבר הכי חשוב - ליצור חיבור אנושי.

אני נועם אבירי, ואני לא גורו. אני מגייס כספים שמכיר את השטח מבפנים, את ההצלחות ואת הכישלונות. אני רואה את עצמי כמעין "ארכיאולוג של הנתינה" - חופר עמוק כדי לחשוף את המוטיבציות האמיתיות של תורמים. ואחרי שנים של עבודה, פיתחתי מודל התפתחות אישית שהפך למפת דרכים לצמיחת תורמים. הוא מבוסס על תובנות שאובות מהפסיכולוגיה של הנתינה, כלכלה התנהגותית, ותיאוריות החלטה, בשילוב עם ניסיון מעשי עשיר בגיוס כספים בישראל. אני משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר ואפקטיבי בשטח, ותובנות חדשניות שפיתחתי בעצמי.

במאמר הזה, אני רוצה לחלוק איתך את המודל הזה, צעד אחר צעד. אנחנו נתחיל בהבנת המניעים הפסיכולוגיים של תורמים, נמשיך ביצירת מערכות יחסים ארוכות טווח, ונסתיים בפיתוח מנהיגות פילנתרופית. אני מבטיח לך: זה לא יהיה עוד מאמר משעמם על גיוס כספים. זה יהיה מסע מרתק אל תוך נשמת הנתינה.

הנתינה הראשונה: מענה על צורך מיידי או ניצוץ של הזדהות?

נתחיל בשאלה בסיסית: מה גורם לאדם לתרום בפעם הראשונה? התשובה, כצפוי, מורכבת. לפעמים זה צורך מיידי - אסון טבע, מצוקה כלכלית, קריאה נואשת לעזרה. במקרים אחרים, זה ניצוץ של הזדהות - סיפור אישי מרגש, מטרה נעלה, ערכים משותפים. אבל תמיד, תמיד, ישנו מרכיב של רגש.

תחשוב על זה רגע: מתי הייתה הפעם האחרונה שתקבלת החלטה רציונלית לחלוטין? כנראה שלעולם לא. אנחנו יצורים רגשיים, ואפילו ההחלטות ה"קרות" ביותר שלנו מושפעות מרגשות סמויים. בגיוס כספים, הרגש הוא לא אויב - הוא בעל ברית. השאלה היא איך לתעל אותו בצורה נכונה.

  • דוגמה: ארגון שעוסק בסיוע לילדים חולי סרטן פנה אלי לא מזמן. הם התקשו לגייס תרומות משמעותיות מעבר לתרומות קטנות דרך האינטרנט. אחרי שחפרנו עמוק יותר, הבנו שהם מתמקדים מדי בנתונים סטטיסטיים ובמספרים יבשים. הצעתי להם להתחיל לשתף סיפורים אישיים של ילדים, תמונות מרגשות, עדויות של הורים. התוצאה? גידול של 40% בתרומות בשלושה חודשים.

ההקשבה השלישית - זו היכולת להקשיב למה שלא נאמר במילים - היא קריטית כאן. כשאתה מדבר עם תורם פוטנציאלי, אל תתמקד רק בצרכים של הארגון שלך. נסה להבין מה מניע אותו באופן אישי. מה חשוב לו? מה מפחיד אותו? מה הוא רוצה להשאיר אחריו בעולם?

אז איך עושים את זה בפועל?

1. שאל שאלות פתוחות: במקום לשאול "האם תרצה לתרום?", נסה "מה הכי חשוב לך כשאתה תורם?".

2. הקשב בתשומת לב מלאה: אל תקטע, אל תשפוט, פשוט תן לאדם לדבר.

3. חפש רמזים לא מילוליים: שפת גוף, טון דיבור, הבעות פנים. כל אלה יכולים לספר לך הרבה על מה שהאדם באמת מרגיש.

אבל זה רק הצעד הראשון. הנתינה הראשונה היא רק הניצוץ. כדי להפוך אותו ללהבה, אתה צריך ליצור מערכת יחסים.

יצירת מערכת יחסים ארוכת טווח: מעבר לתרומה חד פעמית

הרבה ארגונים מתייחסים לתורמים כאל כספומט מהלך. הם מקבלים את התרומה, שולחים מכתב תודה גנרי, ומקווים לטוב. אבל האמת היא, שזה מתכון בטוח לכישלון. מערכת יחסים ארוכת טווח עם תורם היא כמו גינה - צריך לטפח אותה, להשקות אותה, לגזום אותה. ואם אתה מזניח אותה, היא פשוט תמות.

הסולם הדינמי – מתודולוגיה שפיתחתי, מסייעת להעלאת תורמים במדרגות תרומה בצורה הדרגתית. היא דורשת הכרות מעמיקה עם התורם, הבנת הצרכים והרצונות שלו, ויצירת חוויות משמעותיות עבורו.

  • לדוגמה: ארגון שעוסק בחינוך לנוער בסיכון פנה אלי לפני כמה שנים. הם התקשו לשמור על תורמים לאורך זמן. אחרי שבחנו את הנתונים, גילינו שהם לא משקיעים מספיק ביצירת קשר אישי עם התורמים. הצעתי להם להתחיל לארגן אירועים קטנים ואינטימיים, שבהם התורמים יוכלו לפגוש את הילדים, לשמוע את הסיפורים שלהם, לראות את ההשפעה של התרומה שלהם באופן ישיר. התוצאה? שיעור שימור התורמים עלה ב-60% בשנה אחת.

המפתח הוא ליצור ערך אמיתי עבור התורם, מעבר לתחושת הסיפוק הרגעית של הנתינה. תן לו להרגיש שהוא חלק ממשהו גדול יותר, שהוא שותף למטרה נעלה, שהוא משפיע על העולם בצורה חיובית.

איך עושים את זה בפועל?

1. תקשר באופן אישי: שכח ממכתבי תודה גנריים. תתקשר באופן אישי, בטלפון, במייל, בפגישה פנים אל פנים.

2. שתף בסיפורים: תספר סיפורים מרגשים על האנשים שהארגון שלך עוזר להם.

3. תן קרדיט: תודה לתורמים באופן פומבי, באתר האינטרנט, במדיה החברתית, באירועים.

4. הזמן למעורבות: תן לתורמים הזדמנות להתנדב, להשתתף באירועים, לתרום מהידע והניסיון שלהם.

זכור: תורמים הם לא רק מקור כסף - הם שותפים. ככל שתשקיע יותר במערכת היחסים איתם, כך הם יהיו נאמנים יותר לארגון שלך.

מנהיגות פילנתרופית: הפיכת תורמים למנהיגים משפיעים

השלב האחרון במודל הוא הפיכת תורמים למנהיגים פילנתרופיים. זה לא מספיק רק לקבל מהם כסף - אתה צריך לתת להם השראה, להעצים אותם, לעזור להם לממש את הפוטנציאל שלהם כמשפיעים חברתיים. זהו העומק שמתחת לעומק.

מודל המעגלים המתרחבים הוא כלי שפיתחתי כדי להרחיב את מעגל התורמים באמצעות קשרים קיימים. הוא מבוסס על העיקרון הפשוט שכל תורם מכיר אנשים נוספים שיכולים לתרום. השאלה היא איך לרתום את הקשרים האלה לטובת הארגון שלך.

  • לדוגמה: ארגון שעוסק במחקר רפואי פנה אלי לפני כמה שנים. הם רצו לגייס תרומות גדולות יותר, אבל התקשו להגיע לתורמים פוטנציאליים עשירים. הצעתי להם להתחיל לרתום את התורמים הקיימים שלהם כמנהיגים. הם ארגנו ארוחת ערב אינטימית, שבה התורמים יכלו להזמין חברים ובני משפחה שלהם. במהלך הערב, הם שמעו הרצאה מרתקת מחוקר מוביל בתחום, ושמעו סיפורים אישיים של מטופלים שהמחקר הציל את חייהם. התוצאה? הם גייסו מיליוני שקלים חדשים באותו ערב.

המפתח הוא לתת לתורמים תחושת בעלות על המטרה של הארגון. תן להם להרגיש שהם לא רק תורמים כסף, אלא שהם חלק מקבוצה של אנשים שמשנים את העולם.

איך עושים את זה בפועל?

1. תן לתורמים תפקידים משמעותיים: תן להם להיות חברים בוועד המנהל, יועצים, שגרירים של הארגון.

2. הזמן לדיונים אסטרטגיים: תן להם להשפיע על הכיוון של הארגון.

3. צור קהילה: תארגן אירועים שבהם התורמים יוכלו לפגוש אחד את השני, ללמוד אחד מהשני, ולהרגיש חלק ממשהו גדול יותר.

4. הוקיר את המנהיגות שלהם: תן להם הכרה פומבית על תרומתם לארגון.

גיוס כספים הוא לא רק מקצוע - זו שליחות. כשאנחנו עוזרים לתורמים להפוך למנהיגים פילנתרופיים, אנחנו לא רק מגייסים כסף - אנחנו משנים את העולם.

אז איזו "בלתי אפשרי" אתה מוכן להפוך לאפשרי השבוע? שתף אותי בתגובות, אני תמיד שמח לשמוע ולעזור.

נועם אבירי הוא מומחה-על מוביל בתחום גיוס הכספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. הוא משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר ואפקטיבי בשטח, ותובנות חדשניות שפיתח בעצמו.

A visual representation of a donor taxonomy, showing different categories or types of donors based on various characteristics. It could be a diagram, infographic, or illustration representing the scientific approach to donor classification.
Featured

הטקסונומיה של התורמים: המודל המדעי שישדרג את גיוס הכספים שלך

הכירו את המודל הטקסונומי הייחודי לסיווג תורמים, שיטה מדעית לגיוס כספים יעיל יותר. טיפים מעשיים מבמומחה גיוס הכספים נועם אבירי.

השעה הייתה 03:17 לפנות בוקר, ואני בהיתי בטבלה של אקסל שבה היו שמות של 327 תורמים פוטנציאליים. הרגשתי כמו הזואולוג המתוסכל שמנסה לסווג מין חדש של חיה שמעולם לא ראה. 'חייב להיות סדר בבלאגן הזה,' מלמלתי לעצמי. 'חייבת להיות טקסונומיה של תורמים, משהו מדעי, משהו שאפשר להסתמך עליו ולא רק על תחושת בטן.'

ואז זה היכה בי. מדעי הטבע! כבר סיווגו מינים של צמחים ובעלי חיים במשך מאות שנים. למה שלא אשתמש באותם עקרונות לסיווג תורמים? כך נולד המודל הטקסונומי הייחודי שלי, שהפך את גיוס הכספים שלי למדע מדויק יותר מאשר אומנות ניחוש.

אני נועם אבירי, ובעשור וחצי האחרון ראיתי הכל בעולם גיוס הכספים. הייתי בטוח שאני יודע הכל, עד שהתחלתי לראות את הדפוסים. תורמים לא נופלים לקטגוריות פשוטות כמו "עשיר" או "נדיב". הם מורכבים כמו יער גשם, עם מערכות יחסים אקולוגיות עדינות שמשפיעות על כל תרומה.

אז איך זה עובד? במקום לחלק תורמים לקטגוריות שרירותיות, אני מסווג אותם לפי מאפיינים בסיסיים, בדיוק כמו שביולוג מסווג בעלי חיים. בואו נצלול לעומק.

סוגי התורמים לפי מניע מרכזי: מה מניע אותם?

הנה שלושה סוגים מרכזיים שאפשר למצוא בכל מאגר תורמים:

  • האלטרואיסט: מונע מרצון אמיתי לעזור לאחרים ולשפר את העולם. (הדוגמא: "אני רוצה להשאיר עולם טוב יותר לילדים שלי.")
  • האגוצנטרי: מחפש הכרה, סטטוס חברתי, או תועלת אישית מהתרומה. (הדוגמא: "אני רוצה להיות מזוהה עם ארגון מצליח ויוקרתי.")
  • המאמין הנלהב: מונע מחיבור עמוק לערכים, אמונה או אידיאולוגיה ספציפית. (הדוגמא: "אני מאמין בכל ליבי במטרה שלכם ואני רוצה להיות חלק מזה.")

עדשת המיקרוסקופ: שימו לב לשפה שהתורמים משתמשים בה. האם הם מדברים על "אנחנו" ו"ביחד" (אלטרואיסט), או על "אני" ו"ההשפעה שלי" (אגוצנטרי)? המילים שלהם הן המפתח לסיווג נכון.

סוגי התורמים לפי סגנון תקשורת: איך לדבר איתם?

הבנת סגנון התקשורת של התורם חיונית לבניית מערכת יחסים אמיתית. הנה שני טיפוסים עיקריים:

  • האנליטיקאי: מעדיף נתונים, עובדות ומספרים. פנייה רגשית לא תעבוד כאן.
  • ההומניסט: מעריך סיפורים אישיים, רגש וחמלה. נתונים יבשים ישעממו אותו.

הקול הפנימי המשולב: בפגישה האחרונה שלי עם תורם, הוא שאל אותי מייד על אחוזי ההצלחה של התוכנית שלנו. (בראשי חשבתי: 'אנליטיקאי קלאסי. לא לבזבז זמן על דיבורים חמים.'). "כמובן, אני אשמח לשלוח לך ניתוח מפורט," עניתי מיד.

סוגי התורמים לפי היקף נתינה: כמה הם מוכנים לתרום?

זה אולי נראה מובן מאליו, אבל חשוב להבין את טווח הנתינה הפוטנציאלי של כל תורם:

  • התורם מזדמן: תורם סכומים קטנים באופן ספורדי.
  • התורם הקבוע: תורם סכומים קבועים בתדירות קבועה.
  • התורם המשמעותי: תורם סכומים גדולים באופן חד פעמי או תקופתי.
  • התורם האסטרטגי: תורם סכומים גדולים מאוד באופן ממוקד ומתוך חשיבה ארוכת טווח.

פרקטל המשמעות: שיחה עם תורם על תרומה של 500 ש"ח היא לא רק על 500 ש"ח. היא הזדמנות להעריך את הפוטנציאל שלו להפוך לתורם משמעותי יותר בעתיד.

איך להשתמש במודל הטקסונומי בפועל?

הנה כמה צעדים מעשיים:

1. הקשיבו בתשומת לב: שימו לב למילים, לסגנון ולדגשים של התורם.

2. שאלו שאלות מכוונות: שאלו שאלות שנועדו לחשוף את המניעים ואת סגנון התקשורת של התורם.

3. תעדו הכל: שמרו תיעוד מפורט של כל אינטראקציה עם התורם.

4. התאימו את המסרים: התאימו את המסרים שלכם לסוג התורם הספציפי.

השיטה הזו אינה קסם, אבל היא כלי עוצמתי שיכול לעזור לכם להבין את התורמים שלכם ברמה עמוקה יותר. ובסופו של דבר, גיוס כספים הוא הכל על בניית מערכות יחסים אמיתיות.

לסיום, רציתי לשתף אתכם בשיעור שלמדתי בדרך הקשה: הטקסונומיה של התורמים היא לא סטטית. תורמים משתנים, העדפותיהם משתנות, והמניעים שלהם משתנים. תפקידכם כמגייסי כספים הוא להישאר קשובים ולהתאים את הגישה שלכם בהתאם.

עכשיו, תחשבו על זה: אילו תובנות חדשות תוכלו לקבל על התורמים שלכם אם תתחילו לחשוב עליהם במונחים טקסונומיים? אני מזמין אתכם לשתף בתגובות ובטיפים שלכם!

אני נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים ויועץ לארגונים ללא מטרות רווח. אני משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי בשטח, כדי לעזור לכם להשיג את יעדי הגיוס שלכם.

A minimalist Japanese garden with carefully placed stones and plants, symbolizing the principles of simplicity and harmony in marketing.
Featured

מה שלמדתי מאומנות השיווק היפנית על מינימליזם והשפעה מקסימלית בחומרי גיוס

איך ניתן ליישם את עקרונות המינימליזם של השיווק היפני בגיוס כספים? טיפים וטכניקות להשפעה מקסימלית עם מינימום חומרים, מאת נועם אבירי.

האמת? תמיד הערצתי את היפנים. לא רק בגלל הסושי (טוב, גם בגלל הסושי), אלא בעיקר בגלל היכולת שלהם לקחת משהו מורכב ולזקק אותו לכדי פשוט, אלגנטי ויעיל להפליא. שנים שאני עוסק בגיוס כספים, ולמדתי בדרך הקשה שהרבה פעמים, פחות זה יותר. הרבה יותר.

אני נועם אבירי, ואם יש משהו שאני מאמין בו זה שגיוס כספים הוא לא רק מקצוע - הוא שליחות. אבל כדי שהשליחות הזו תצליח, צריך ללמוד איך להעביר את המסר בצורה הכי מדויקת, הכי משפיעה, והכי מינימליסטית שאפשר. בדיוק כמו אמנות השיווק היפנית.

רגע לפני שנצלול לתוך הטכניקות והטיפים המעשיים, אני רוצה לחלוק איתכם רגע של חוסר ביטחון. כשהתחלתי לגייס כספים, הייתי בטוח שככל שיש לי יותר מידע, יותר גרפים, יותר נתונים - ככה אשכנע יותר תורמים. טעיתי. גיליתי מהר מאוד שתורמים מוצפים במידע, ומה שהם באמת מחפשים זה חיבור אותנטי, רגש, ותחושה שהם חלק ממשהו גדול יותר.

אז מה בעצם למדתי מהיפנים על גיוס כספים מינימליסטי ויעיל? בואו נצא למסע הזה יחד.

הליבה הפנימית: מהו המסר המרכזי שלך?

היפנים קוראים לזה "שין" (真) - הליבה, האמת הפנימית. לפני שאתם ניגשים לעצב חומר גיוס כספים, תשאלו את עצמכם: מהו בדיוק הסיפור שאתם רוצים לספר? מהו הרגש שאתם רוצים לעורר? אם אין לכם תשובה ברורה, החומר שלכם יהיה מבולבל ולא יעיל.

  • עדשת המיקרוסקופ: תארו לעצמכם שאתם צריכים להסביר את הארגון שלכם לבן אדם זר בשלושה משפטים בלבד. איזה משפטים תבחרו?

הקול הפנימי המשולב: "אני צריך לכלול את כל הנתונים על ההוצאות וההכנסות," חשבתם לעצמכם? תחשבו שוב. מה באמת* חשוב לתורם לדעת?

פשטות אלגנטית: איך להעביר מסר מורכב בצורה פשוטה?

היפנים מצטיינים בלזקק רעיונות מורכבים לכדי סמלים פשוטים. חשבו על לוגו של חברה יפנית - הוא בדרך כלל מינימליסטי, אבל טומן בחובו משמעות עמוקה. אותו דבר צריך להיות נכון לגבי חומרי הגיוס שלכם.

  • פרקטל המשמעות: סיפור הצלחה אחד של ילד שקיבל מלגה לאוניברסיטה יכול להיות חזק יותר מעשרות גרפים שמראים את שיעור הזכאות למלגות בארגון שלכם. למה? כי הוא מציג את הפנים האנושיות של המאמץ שלכם.
  • תמונות מילוליות חדות: במקום להגיד "אנחנו עוזרים למשפחות נזקקות," תגידו "אנחנו מחממים את החורף של משפחות שהקור מקפיא להן את הנשמה."

איזון הרמוני: איך לשלב בין מידע רציונלי לרגש?

אחד העקרונות החשובים ביותר באמנות יפנית הוא איזון. גם בחומרי גיוס כספים, אתם צריכים למצוא את האיזון הנכון בין נתונים וסטטיסטיקות לבין סיפורים אישיים ורגש. יותר מדי מידע יהפוך את התורם למרוחק, אבל יותר מדי רגש יגרום לו לפקפק באמינות שלכם.

  • "עדשת המיקרוסקופ": שימו לב לאיך התורם מגיב כשאתם מדברים על נתונים. האם הוא מתעניין? האם הוא מתחיל להשתעמם? תהיו גמישים ותתאימו את המסר שלכם.
  • "הקול הפנימי המשולב": "אני חייב להזכיר את כל התורמים הגדולים שלנו," חשבתם? אולי עדיף להתמקד בסיפור אחד חזק שממחיש את ההשפעה שלהם.

הריק המלא: איך ליצור מתח ועניין באמצעות רווח לבן?

היפנים מאמינים שהריק הוא לא סתם חוסר, אלא הזדמנות. רווח לבן בעיצוב יכול לעזור למקד את תשומת הלב של הקורא, ליצור תחושה של מרחב ונשימה, ולמנוע עומס מידע.

  • פרקטל המשמעות: לפעמים, שתיקה קצרה אחרי אמירה משמעותית יכולה להיות חזקה יותר מכל מילה אחרת.
  • תמונות מילוליות חדות: תחשבו על דף נייר לבן עם כתם דיו שחור. הכתם הזה מיד מושך את העין. כך צריך להיות המסר שלכם - ברור, ממוקד ובולט.

המהות היא הכל: איך להבטיח שכל אלמנט תומך במסר המרכזי?

בגינה יפנית, כל אבן, כל צמח, כל אלמנט - נמצא שם מסיבה מסוימת. הוא תורם לאווירה הכללית ולחוויה של המבקר. כך צריך להיות גם בחומרי הגיוס שלכם.

  • "עדשת המיקרוסקופ": תסתכלו על כל תמונה, כל צבע, כל פונט שבחרתם. האם הם תומכים במסר שלכם? האם הם מעבירים את הרגש שאתם רוצים לעורר?
  • "הקול הפנימי המשולב": "אני אוהב את הפונט הזה, הוא נראה ממש מגניב," חשבתם? אבל האם הוא קריא? האם הוא מתאים לאופי של הארגון שלכם?

כמה מילים עליי: אחרי 15 שנה בתחום גיוס הכספים, למדתי שהעומק שמתחת לעומק הוא מה שמשנה. לא הכמות של המידע, אלא האיכות שלו. לא הצעקות, אלא ההקשבה השלישית. לא המאמץ, אלא הצעד האלגנטי. אני נועם אבירי, ואני כאן כדי לעזור לכם למצוא את הדרך שלכם לגייס כספים בצורה אפקטיבית, אותנטית ומשמעותית.

אז רגע לפני שאנחנו מסיימים, אני רוצה להשאיר אתכם עם שאלה אחת: איזה אלמנט אחד בחומרי הגיוס שלכם אתם יכולים להסיר כדי להפוך אותם ליעילים יותר?

שתפו אותי בתגובות!

An image depicting a balance scale with a heart on one side and a dollar sign on the other, symbolizing the balance between altruism and financial gain in fundraising.
Featured

הפרדוקס הקוונטי בגיוס כספים: איך חשיבה בו-זמנית על ניגודים מביאה תרומות גדולות יותר

גלו איך עקרונות מפיזיקה קוונטית, כמו חשיבה על אפשרויות מנוגדות בו-זמנית, יכולים להוביל לפריצות דרך בגיוס כספים. נועם אבירי חושף את הפרדוקס הקוונטי ומספק כלים מעשיים לגיוס אפקטיבי ואתי.

הבאתי לכאן טוויסט מעולם לא צפוי – פיזיקה קוונטית. נשמע מופרך? תתפלאו. המדע הזה, שחוקר את היקום ברמה הכי בסיסית שלו, מלמד אותנו משהו מהותי על גיוס כספים. בפיזיקה קוונטית, חלקיק יכול להיות בשני מצבים מנוגדים בו זמנית – קצת כמו חתול שרדינגר, חי ומת באותו זמן (בתיאוריה, כמובן!). איך זה קשור אלינו?

(נשימה עמוקה) אני יודע, זה נשמע הזוי. אבל תאמינו לי, אחרי שנים של ניסוי וטעייה, גיליתי שבלב גיוס הכספים האפקטיבי ביותר עומדת היכולת להחזיק בו זמנית שתי אמיתות מנוגדות לכאורה.

אני נועם אבירי, ואני חי ונושם גיוס כספים כבר מעל 15 שנה. ראיתי הכל – ארגונים взлетают לגבהים חדשים, וארגונים מתרסקים לרסיסים. למדתי שהסוד טמון לא רק בשיטות, אלא גם במיינדסט. ואחת התובנות הכי עוצמתיות שלי הגיעה דווקא מהתחום הכי לא צפוי.

אז מה זה אומר בפועל, "לחשוב על ניגודים בו זמנית" בגיוס כספים?

זה אומר להבין שהתורם הוא גם אלטרואיסט וגם אגואיסט. הוא רוצה לעשות טוב בעולם, אבל הוא גם רוצה להרגיש טוב עם עצמו. הוא רוצה לתת, אבל הוא גם רוצה לקבל תמורה (לאו דווקא כספית). הוא גם סקפטי וגם מלא תקווה.

זה אומר להבין שהארגון שלך הוא גם מיוחד במינו וגם דומה לארגונים אחרים. יש לכם ייעוד ייחודי, אבל אתם גם מתחרים על תשומת הלב של התורמים.

זה אומר להבין שהמסר שלך צריך להיות גם רגשי וגם רציונלי. אתה צריך לגעת ללב, אבל אתה גם צריך לספק הוכחות להשפעה.

למה זה כל כך חשוב?

כי כשאנחנו מצליחים להכיל את הניגודים האלה, אנחנו יכולים לתקשר עם התורמים בצורה אותנטית ועמוקה יותר. אנחנו יכולים ליצור מערכות יחסים שמבוססות על אמון וכבוד הדדיים. אנחנו יכולים לגייס יותר כסף, ובצורה אתית ובת קיימא.

דוגמאות קונקרטיות:

  • הפרדוקס של דחיפות וסבלנות: אנחנו צריכים להיות דחוף, להניע לפעולה עכשיו, אבל גם סבלניים, להבין שתהליך התרומה לוקח זמן. דוגמה: קמפיין גיוס המונים שמציג מצד אחד צורך דחוף (ילדים רעבים בחג), ומצד שני משדר הערכה עמוקה לכל תרומה, קטנה ככל שתהיה, ומבטיח מעקב ודיווח על השימוש בכסף.
  • הפרדוקס של השפעה מקומית והשפעה גלובלית: אנחנו צריכים להראות איך התרומה משפיעה על הקהילה המקומית, אבל גם להסביר איך היא תורמת למאמץ גלובלי גדול יותר. דוגמה: ארגון העוסק בסיוע לפליטים צריך להדגיש את ההשפעה על חיי הפליטים כאן בישראל, אבל גם להסביר איך הסיוע הזה הוא חלק ממאמץ בינלאומי להתמודד עם משבר הפליטים העולמי.
  • הפרדוקס של צניעות וגאווה: אנחנו צריכים להיות צנועים, להודות בעבודה הקשה של אחרים, אבל גם להיות גאים בהישגים שלנו. דוגמה: דו"ח שנתי שמציג את ההישגים המרשימים של הארגון, אבל גם מציין את התרומה של המתנדבים, השותפים והתורמים.

אבל רגע, איך עושים את זה בפועל?

  • הקשבה השלישית: לא רק להקשיב למה שהתורם אומר, אלא גם למה שהוא לא אומר. לשים לב לשפת הגוף, לטון הדיבור, לרמזים הקטנים. לשאול שאלות פתוחות שמאפשרות לתורם לבטא את הצרכים והרצונות שלו.
  • "המראה הכפולה": לראות את עצמנו דרך עיני התורם. לשאול את עצמנו: מה הוא חושב עלינו? מה הוא מצפה מאיתנו? מה הוא צריך מאיתנו?
  • "פרקטל המשמעות": לחבר את הסיפור הספציפי של הארגון לסיפור הגדול יותר של החברה. להראות איך התרומה תורמת לפתרון בעיות חברתיות, לקידום ערכים, ליצירת עולם טוב יותר.

אני יודע, זה לא פשוט. זה דורש תרגול, ניסוי וטעייה, נכונות להיות פגיעים. אבל התוצאות שוות את זה. כשאנחנו מצליחים להחזיק בו זמנית את הניגודים האלה, אנחנו יכולים לפתוח דלתות לתרומות גדולות יותר, מערכות יחסים עמוקות יותר, והשפעה משמעותית יותר.

אז בפעם הבאה שאתם מתמודדים עם אתגר בגיוס כספים, נסו לחשוב קצת כמו פיזיקאים קוונטיים. חפשו את הניגודים, הכילו אותם, ואפשרו לעצמכם לפרוץ את גבולות האפשר.

אני נועם אבירי, ורציתי לשתף אתכם בתובנה הזו. איזה ניגודים אתם מזהים בגיוס הכספים שלכם? אני מזמין אתכם לשתף בתגובות!

Abstract image representing quantum particles and fundraising symbols, symbolizing the unpredictable nature of donor decisions.
Featured

פיזיקת הקוונטים כמודל מטאפורי לגיוס כספים: עקרונות אי-הוודאות והמדידה בהחלטות תורמים

נועם אבירי מציג את עקרונות פיזיקת הקוונטים כמודל מטאפורי לגיוס כספים: אי-הוודאות, מדידה והשפעה על החלטות תורמים. תובנות מעשיות לשיפור גיוס הכספים.

האמת, אף פעם לא הבנתי לגמרי פיזיקת קוונטים. ניסיתי לקרוא ספרים, לשמוע הסברים, אבל תמיד הרגשתי שאני מגרד רק את פני השטח. אבל אז, באמצע לילה חסר שינה אחרי פגישה מתסכלת במיוחד עם תורם פוטנציאלי, זה פתאום הכה בי: גיוס כספים, בדיוק כמו פיזיקת קוונטים, הוא משחק של הסתברויות, של השפעה עדינה ושל אי-וודאות מובנית.

אני יודע, זה נשמע קצת מטורף. אבל תנו לי להסביר.

בתור נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל, אני משלב ידע תיאורטי מעמיק עם ניסיון מעשי עשיר בשטח, ותובנות חדשניות שפיתחתי בעצמי. ואחת התובנות האלה היא שגיוס כספים הוא לא תהליך ליניארי, צפוי וידוע מראש. הוא הרבה יותר דומה למערכת קוונטית מאשר למכונה קלאסית.

אז איך העקרונות של פיזיקת הקוונטים יכולים לעזור לנו לגייס יותר כספים? בואו נצלול פנימה.

אי-הוודאות של התורם: האם אפשר באמת לדעת מה הוא יחליט?

אחד העקרונות הבסיסיים בפיזיקת הקוונטים הוא עקרון אי-הוודאות של הייזנברג. הוא אומר שבמערכת קוונטית, אנחנו לא יכולים לדעת בו זמנית את המיקום ואת התנע של חלקיק. ככל שאנחנו יודעים יותר על אחד מהם, אנחנו יודעים פחות על השני.

תחשבו על זה רגע בהקשר של גיוס כספים. אנחנו אף פעם לא יכולים לדעת בוודאות מה התורם הפוטנציאלי יחליט. אנחנו יכולים לאסוף מידע על העדפותיו, על יכולתו הכלכלית, על הקשר שלו לארגון שלנו. אבל גם אחרי כל המחקר הזה, תמיד תישאר אי-וודאות.

למה? כי החלטות תרומה, כמו החלטות רבות אחרות בחיים, מושפעות ממגוון רחב של גורמים – רגשיים, אישיים, חברתיים – שקשה מאוד למדוד או לחזות אותם.

פעם ישבתי עם תורם שהיה נראה נלהב מאוד מהפרויקט שהצגתי. הוא שאל שאלות, הביע תמיכה, ואפילו התחיל לדבר על הסכום שהוא מתכוון לתרום. אבל בסוף הפגישה, הוא פשוט אמר: "אני צריך לחשוב על זה". ואחרי שבועיים, הוא הודיע שהוא החליט לתרום לארגון אחר.

מה השתבש? אני לא יודע. אולי משהו קרה בחיים האישיים שלו, אולי הוא קיבל הצעה טובה יותר ממקום אחר, אולי הוא סתם שינה את דעתו. הנקודה היא שאנחנו אף פעם לא יכולים לדעת את כל הגורמים המשפיעים על ההחלטה של התורם.

הלקח הקוונטי: במקום לנסות לחזות בוודאות את ההחלטה של התורם (ניסיון חסר סיכוי, לדעתי), כדאי לנו להתמקד ביצירת הסתברות גבוהה יותר שהוא יחליט לתרום. איך עושים את זה? על ידי בניית מערכת יחסים חזקה, הצגת הצעה משכנעת, ומתן ערך אמיתי לתורם.

אפקט המדידה: איך הפעולות שלנו משפיעות על התוצאה?

עוד עיקרון חשוב בפיזיקת הקוונטים הוא אפקט המדידה. הוא אומר שהפעולה של מדידת מערכת קוונטית משנה את המערכת עצמה. לדוגמה, אם ננסה למדוד את המיקום של אלקטרון, אנחנו נשפיע על התנע שלו.

גם בגיוס כספים, הפעולות שלנו משפיעות על התוצאה. כל פגישה, כל שיחת טלפון, כל מייל שאנחנו שולחים לתורם פוטנציאלי משנה את מצב המערכת. זה כמו מדידה קוונטית – אנחנו משפיעים על התורם, בין אם אנחנו מודעים לכך ובין אם לא.

פעם עשיתי טעות קלאסית: אחרי פגישה מוצלחת עם תורם, שלחתי לו מייל תודה גנרי, עם נוסח סטנדרטי שמצאתי באינטרנט. לא טרחתי להתאים את המייל לשיחה הספציפית שהייתה לנו, או לציין נקודות ספציפיות שעניינו אותו.

כעבור כמה ימים, קיבלתי ממנו מייל תגובה לקוני: "תודה. קיבלתי". זהו. שום המשך. הבנתי שפספסתי הזדמנות. המייל הגנרי שלי העביר מסר של חוסר אישיות וחוסר עניין אמיתי.

הלקח הקוונטי: כל פעולה שלנו משפיעה על התורם. לכן, עלינו להיות מודעים לאופן שבו אנחנו מתקשרים איתו, ולהקפיד שהמסרים שלנו יהיו מותאמים אישית, אותנטיים ומעוררי עניין. כל "מדידה" שלנו חייבת להיות מדויקת, רלוונטית ובעלת ערך עבור התורם.

סופרפוזיציה: התורם נמצא בכמה מצבים בו זמנית

בפיזיקת הקוונטים, חלקיק יכול להיות בכמה מצבים בו זמנית – זה נקרא סופרפוזיציה. רק כאשר אנחנו מודדים אותו, הוא "קורס" למצב אחד ספציפי.

גם תורם פוטנציאלי יכול להיות בכמה מצבים בו זמנית: הוא יכול להיות מעוניין, ספקני, מתלבט, עסוק, מושפע מגורמים חיצוניים, ועוד ועוד. הוא נמצא בסופרפוזיציה של אפשרויות, עד שאנחנו מגיעים איתו לאינטראקציה שמכריעה את הכף.

הבנתי את זה בצורה הכי חזקה כשהצלחתי לגייס תרומה גדולה מאדם שהיה ידוע כמאוד קמצן ותורם לעיתים רחוקות. חקרתי אותו לעומק, והבנתי שהוא מאוד מחובר לנושא מסוים שקרוב לליבו. כשפניתי אליו בנושא הזה, הוא מיד התחבר ונענה לבקשה.

הלקח הקוונטי: תמיד תזכרו שהתורם נמצא בסופרפוזיציה של אפשרויות. המטרה שלנו היא למצוא את המצב שבו הסבירות הגבוהה ביותר היא שהוא יתרום לנו, ולגרום למערכת "לקרוס" למצב הזה. איך עושים את זה? על ידי זיהוי מדויק של הצרכים והרצונות שלו, והצגת הצעה שמתאימה להם באופן מושלם.

המסקנה הקוונטית: גיוס כספים הוא לא מדע מדויק

אחרי כל זה, אני מקווה שהבנתם את הנקודה שלי. גיוס כספים הוא לא מדע מדויק. הוא משחק של הסתברויות, של השפעה עדינה ושל אי-וודאות מובנית. בדיוק כמו פיזיקת הקוונטים.

אז מה אנחנו יכולים לעשות עם התובנה הזאת?

  • להפסיק לנסות לחזות את העתיד: במקום לבזבז זמן ואנרגיה על ניסיון לנבא מה יחליט התורם, כדאי לנו להתמקד ביצירת הסתברות גבוהה יותר שהוא יחליט לתרום.
  • להיות מודעים להשפעה שלנו: כל פעולה שלנו משפיעה על התורם. לכן, עלינו להיות מודעים לאופן שבו אנחנו מתקשרים איתו, ולהקפיד שהמסרים שלנו יהיו מותאמים אישית, אותנטיים ומעוררי עניין.
  • להבין את המורכבות: תמיד תזכרו שהתורם נמצא בסופרפוזיציה של אפשרויות. המטרה שלנו היא למצוא את המצב שבו הסבירות הגבוהה ביותר היא שהוא יתרום לנו, ולגרום למערכת "לקרוס" למצב הזה.

אני יודע, זה לא קל. אבל זה מה שהופך את גיוס הכספים למקצוע כל כך מאתגר ומספק. ואם נצליח לשלב את העקרונות של פיזיקת הקוונטים בעבודה שלנו, אני בטוח שנוכל לגייס יותר כספים ולהגשים את החזון שלנו.

אני נועם אבירי, מומחה לגיוס כספים, יועץ ומנטור למגייסי כספים וארגונים ללא מטרות רווח בישראל. אני מאמין שבגיוס כספים טמון פוטנציאל עצום ליצירת שינוי חברתי משמעותי. אני עובד עם ארגונים ומגייסים כדי לממש את הפוטנציאל הזה, על ידי בניית אסטרטגיות גיוס כספים אפקטיביות, שיפור מיומנויות תקשורת, וחיזוק הביטחון העצמי. בין היתר, אני גאה לשתף בידע ובניסיון שלי דרך "שיטת הסולם הדינמי" להעלאת תורמים במדרגות תרומה, "מודל המעגלים המתרחבים" להרחבת מעגל התורמים דרך קשרים קיימים, ו"המפה הרגשית של התורם" – כלי לזיהוי מניעים עמוקים של תורמים.

מה דעתכם? האם גם אתם רואים קשר בין פיזיקת הקוונטים לגיוס כספים? שתפו אותי בתגובות!